ככה נראות לי הישיבות בעניין הורדת מחירי הדיור: "אבקש את זכות הדיבור, אדוני שר האוצר. הנה עוד רעיון איך להוריד את מחירי הדיור: נטיל מס גם על שוכרי הדירות ונחייב אותם לשלם 1,500 שקל לחודש על הדירה שהם שוכרים. ככה הם יצאו מהן וילכו לגור אצל ההורים, המשקיעים לא יוכלו להשכיר את הדירות וימכרו אותן - והמחירים ירדו”.



"זה רעיון מצוין".



"ועוד רעיון: מי שיש לו קוטג' יחויב להכניס משפחה לקומה השנייה. הרעיון הזה בוצע בברית המועצות הקומוניסטית. דירה קומונלית. בעלי הדירות הגדולות אולצו להכניס אל חלק מדירתם פועלים שאין להם דירה".



על פי ניסיון הקומוניזם, כך מגיעים למצב שלכולם אין, חוץ מאשר לפוליטיקאים. לכן לו אני בישיבות האוצר, הייתי מצביע ואומר: “שר האוצר, גם לי יש רעיון: בנה, בנה, בנה. בלי להתחכם. מה אכפת לך שאנשים קנו דירות ומשכירים אותן? מה משנה לך שאזרחי חוץ קנו דירות והן עומדות ריקות? זה לא עניינך, והאוצר גם גובה מסי ענק על כל קנייה, ומע"מ על דמי התיווך מכל השכרה. אתה רק תבנה הרבה דירות. אז יהיו המון דירות, והמחירים ירדו".



אני מכיר מניסיוני את התשובה להצעותי: "נפלת על הראש? לבנות? לעשות? זה המון עבודה, ואלפי הוועדות ממילא יעצרו הכל. אתה לא מתאים לעבודה כאן, תארוז. מזל שאתה בחוזה אישי".



ברדיו הציגה קרן נויבך מכתב שמציג את הבעיה: “אנחנו זוג גמלאים. כדי להשלים את ההכנסה שלנו לפנסיה, רכשנו שתי דירות ואנחנו משכירים אותן לסטודנטים. מה יהיה עלינו כאשר יקטינו לנו את ההכנסה?"



נציג האוצר - שאין מה לדאוג לפנסיה בת חמש הספרות שלו, שבה המספר הראשון אינו בהכרח 1 - ענה כך: "שימכרו את הדירה השלישית, ויש אפיקי השקעה אחרים". אתה בטוח? שאלה אותו נויבך, מופתעת נוכח הגילוי הזה. "יש איגרות חוב ממשלתיות", הוא ענה והפתיע יותר. הלוואי שהיה אומר אמת.



נדל"ן בירושלים. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90
נדל"ן בירושלים. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90



עלי לומר שאני בעל עניין. לעיתונאים אין פנסיה גבוהה, ולכן, כמו רבים שניהלו את חייהם בשכל - ובמקום לבזבז דאגו שלא להיות למעמסה על הציבור או על משפחותיהם - אשתי ואני התכוננו לעתיד. אבל כחלון צריך דירות בשוק לצורך האגו הפוליטי שלו, ולא אכפת לו שלא יהיו דירות להשכרה, שמחיר שכר הדירה יעלה, או שמי שחסך לעצמו לפנסיה ירסק את רמת החיים שלו ויהפוך לגמלאי כמו שכחלון יוצר, זאת אומרת בעל מבט כלבי ושפתיים רוטטות בעת שהוא מבקש סיוע לגמור את החודש.



איפה גילה גמליאל שתתבע לפחות להחריג גמלאים מהשוד הזה? לא אתפלא אם כחלון יפתור גם את בעיית הפנסיה בכך שיקנוס ב־1,500 שקל לחודש מי שמבלבל את החישובים האקטואריים וחי אחרי גיל 80. צריך לזכור עוד שבניגוד להשקעה בבורסה, קניית דירה והשכרתה הן השקעה יצרנית. בעל הבית דואג לתחזק אותו על חשבונו, למצוא שוכרים ולהשכיר להם, ולטפל בכל מה שצריך כדי שבישראל יהיו דירות להשכרה, וגם משלם מס של 10% בלי קיזוז הוצאות. בחישוב הוצאות ופחת זה היה יוצא פחות. בבריטניה מכרה המדינה דירות להשכרה שהיו בבעלותה כדי להעביר את הטיפול בהשכרתן לאזרחים, שעושים זאת טוב יותר.



עוד טענה מרושעת של האוצר היא שערך הדירה עלה משום שהממשלה השקיעה בתשתיות. הממשלה השקיעה? זה כסף שלה? היא השקיעה מהמסים של אותו אדם לאורך כל חייו. כספי פיתוח המדינה אינם חסדי השלטון, אלא תוצאת המאמץ היומיומי של אזרחיה.