לעתים למציאות יש יכולת לחבר כמה גורמים יחדיו באופן אקראי כדי להבליט תופעה מסוימת. השבוע הקרוב יעמוד בסימן פקקי התנועה הגדולים בשל עבודות ברכבת, ובמקביל יחגגו ברחבי העולם את יום התחבורה הציבורית הבינלאומי. הם יחגגו, ואנחנו רק נעמוד בפקק ונקנא כיצד מערך הסעת ההמונים שלהם כבר פועל ביעילות רבה עשרות שנים.



סקר שערכה לאחרונה עמותת "אור ירוק" מעלה עד כמה ירודה רמת השירות בתחבורה הציבורית בישראל, ובהתאמה לה אמון הציבור במערכת הסעת ההמונים. כמעט שמונה מכל עשרה ישראלים מתלוננים שהאוטובוס מאחר, כמעט מחצית מרגישים שתחנת האוטובוס נמצאת במרחק הליכה גדול מדי מבחינתם ושהאוטובוס עמוס מדי. חצי שעה תמימה מבלה הישראלי הממוצע בתחנה, בהמתנה לתחבורה הציבורית שתבוא, ועוד כשעה ורבע באוטובוס עצמו. וגם לאחר שהיא כבר מגיעה, יעילותה נמוכה ומהירותה נמוכה: המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית בתל אביב היא 16 קמ"ש, נתון מאכזב הממקם אותה במקום הלפני אחרון מתוך 25 ערים גדולות בעולם, קודמת רק לריו דה ז'ניירו בברזיל.



המדינה לא עורכת ניטור רציני של הנתונים, לימודם, הסקת המסקנות המתבקשות מהם ויציאה לביצוע. וזאת אף שלכל הנושאים באחריות ידוע שמערכת יעילה ומזמינה של תחבורה ציבורית מפחיתה מאוד את השימוש בכלי רכב פרטיים, משחררת את צירי התנועה מעומסים, מקטינה את פליטת גזי החממה, מונעת תאונות, חוסכת זמן יקר ורב ומעניקה למשתמשים בה שלווה ושפע זמן פנוי לניצול.


איכותה הירודה של התחבורה הציבורית שלנו והעובדה שהיא אטית, לא נוחה ולא משתלמת, ניכרות באחוז הזעום של המשתמשים בה מקרב האזרחים, (3.4% בלבד, פי ארבעה ויותר פחות מבאירופה), וברמה הנמוכה מאוד של שביעות הרצון האזרחית מאיכות התחבורה הציבורית, כפי שהן משתקפות בתוצאות סקר זה.



איננו יכולים להרשות לעצמנו את המשך המצב הקיים. לפי כל האומדנים, בתוך שנים ספורות תחריף הבעיה עד כדי שיתוק תחבורתי כמעט מוחלט בשעות הבוקר. מנתונים שאספה עמותת "אור ירוק" עולה כי עד 2030 צפוי כל נוסע ברכב לבזבז מדי יום שעה נוספת בכבישים בשל הגודש. בסך הכל יבוזבזו 850 מיליון שעות אדם בפקקים, ואומדן התוצר בגין הפסד זה יעמוד על 25 מיליארד שקלים בשנה.



אנו חייבים להשיג שינוי מגמה והסטת נוסעים משימוש בתחבורה פרטית לתחבורה ציבורית. האם זה אפשרי? אם נמשיך להזניח את התחבורה הציבורית העלובה שלנו, אז ודאי שלא. במשך שנים עודדו ממשלות ישראל את האזרחים לרכוש כלי רכב פרטיים במקום לשפר את מערך הסעת ההמונים, ולכן ישראל מפגרת אחרי מדינות העולם במרחק עשרות שנים.



הציבור הישראלי משתוקק לעבור להשתמש בתחבורה הציבורית, אם רק תוצע לו מערכת יעילה ואמינה. מצבנו העגום בתחום זה הוא החמצה לאומית של ממשלות ישראל לדורותיהן, ותיקון מיידי של המצב הוא משימתה ואחריותה.



הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת "אור ירוק"