לפני ימים אחדים, בהגיעו לברך את אנשי הליכוד לקראת ראש השנה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירוע שהצנזורה הצבאית פסלה לפרסום. "לא לפני הרבה זמן אנשי דאעש ירו על מסוק שלנו בחדירה קרקעית, פרצו לשטחנו ואנחנו חסלנו אותם. עמדנו לפני ריכוז של טרור דאעש ובלמנו אותו", אמר בין היתר נתניהו בסרטון שהתפרסם ביו-טיוב והוא זמין לצפייה גם כעת.



"לא לפני הרבה זמן", אמר נתניהו. אבל האמת היא קצת שונה. עד כמה שניתן היה לברר, ראש הממשלה התכוון לתקרית שאירעה בכביש מספר 12 (הגבול עם מצרים בואכה אילת) באוגוסט 2011, כשכוח של טרוריסטים חדר מסיני בכמה נקודות וניהל במשך מספר שעות קרבות עם כוחות צה"ל. הטרוריסטים תקפו שני אוטובוסים ושתי מכוניות פרטיות שנסעו בכביש. הם הרגו ששה אזרחים, לוחם של צה"ל ולוחם ימ"מ של משטרת ישראל. בחילופי הירי נהרגו חמישה חיילים מצריים ושבעת המחבלים. כמו כן, במהלך הקרבות ירו המחבלים טיל, לא ברור אם נגד טנקים או נגד מטוסים, לעבר מסוק של צה"ל אך במזל הם החטיאו.



הרושם לפיו נתניהו דיבר על תקרית ישנה מתחזק גם בגלל שהוא הזכיר בהקשר זה את בניית הגדר בגבול מצרים, מרכיב חשוב המונע חדירות מסיני (וגם מבקשי עבודה ופליטים מאפריקה). אז לא הייתה גדר גבול, והתקרית רק האיצה את החלטת נתניהו והממשלה להקימה.






עד כאן העובדות, מכאן שתי טעויות קלות של ראש הממשלה: הוא אמר "לא לפני הרבה זמן", אך התקרית שעליה דבר אירעה לפני יותר מחמש שנים. במונחים של ישראל ושל השינויים המהירים בביטחון השוטף לאורך הגבולות, חמש שנים הן המון זמן. נתניהו מעד קלות בלשונו או לא היה חד מספיק להגדיר את מסגרת הזמן, ובכך נוצר הרושם גם אצל הצנזורה, שהוא מתכוון לתקרית שאירעה לאחרונה.

הטעות הקלה השנייה שחיזקה את הרושם הזה טמונה בעבודה שנתניהו דיבר על דאעש. אך מי שביצעו את התקיפה לפני חמש שנים, כפי שעלה מתחקיר של צה"ל, היו טרוריסטים סלפיים בני סיני שהיו מזהים עם אל קאעידה. הם אומנו ונשלחו למשימה בידי "הוועדות העממיות", בעזה, בידיעת חמאס או בהעלמת עין שלו. תגובת ישראל הייתה בהתאם והיא תקפה בעזה. רק לפני יותר משנתיים הקבוצה נטשה את אל קאעידה ונשבעה אמונים לדאעש ומנהיגה אבו באכר אל בגדדי.

 

הצנזורה רק העצימה את חרושת השמועות


אך כל אלה אין בהם כדי להצדיק את התנהלות הצנזורה, ונראה שבכיריה קבלו ורטיגו ולא תיפקדו. כמו בתגובה פבלובית - הם מהרו לצנזור ולפסול. אם היו בודקים בזריזות עם לשכת ראש הממשלה ומאזינים לסרטון או קוראים את הטקסט שנאמר בו, הם היו מאפשרים את הפרסום עם הסתייגות או כוכבית לפיה מדובר באירוע ישן שכבר דווח עליו בהרחבה. ואם בכל זאת היה מתברר שראש הממשלה התכוון לתקרית חדשה, גם אז אסור היה לצנזורה לפסול את דבריו.

בפעולתה העצימה הצנזורה את חרושת השמועות, כאילו ראש הממשלה שוב נכשל בלשונו וגילה סוד ביטחוני וכי היא הצנזורה מגינה עליו מטעמים פוליטיים שאינם במנדט שלה. הם פעלו כמי שסוגר דלתות אורווה לאחר שהסוסים כבר ברחו ממנה, ומנעו מהצבור בישראל את הזכות לשמוע את דברי ראש הממשלה.

נכון שהיחסים הביטחוניים עם מצרים הם רגישים ביותר, אך חלקם כבר נחשפו בתקשורת הבינלאומית ולא רק בה. רק לפני שבועיים, נשיא מצרים, עבדול פתח א סיסי, בפגישה עם מנהיגים יהודיים בניו יורק, דיבר בשבח היחסים הללו. סוכנות הידיעות "בלומברג" שציטטה מקור ישראלי דיווחה לפני כמה שבועות כי כלי טיס ישראליים משתתפים מעת לעת בתקיפות של יעדי טרור בסיני וזאת בתאום עם צבא מצרים הנלחם נגדם. כתב העת הצרפתי "אינטליג'נס און ליין" פרסם בשנה האחרונה ידיעות לפיהן קהילת המודיעין של ישראל - יחידה 8200 של אמ"ן - מסייעת לארצות הברית, בריטניה וצרפת באיסוף מידע מודיעיני לטובת המאמץ הצבאי של מצרים.