ההמוני בית ישראל שקועים בימים אלו במלכודת דבש. חג רודף שבת רודפת חג. אנחנו קמים בכל בוקר ועל שפתותינו תהייה אחת גורלית: איזה יום היום? כך שמבלי ששמנו לב, ה"צוּמי" המדיני מיום הלווייתו של הנשיא התשיעי הפך בתוך ימים לצונאמי מדיני. בניגוד להצהרות האחרונות שיצאו מסביבת ראש הממשלה, שלפיהן אפיקים חדשים נפתחו לישראל בעולם הסוני וביבשת אפריקה והיחסים הדיפלומטיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התחזקו, מוטחת בפנינו החלטה מופרכת של ארגון אונסק"ו. החלטה המטילה ספק בזיקה של העם היהודי לכותל. מצרים, סין, רוסיה ודרום־אפריקה הצביעו בעדה. רבות ממדינות אירופה נמנעו. רק שש מדינות הצביעו נגדה.



על פי הפרסומים, במהלך דיוני ההצעה שיזמו הפלסטינים היה ניסיון בצד הישראלי לאזן את ההחלטה באזכור השמות היהודיים של המקומות הקדושים בירושלים לצד המקומות המוסלמיים. הניסיון נכשל, ובמקומו קיבלנו הגדרה של ישראל כ"כוח כובש". אבל האתגרים המדיניים לישראל אינם נעצרים כאן. בשישי קיימה מועצת הביטחון של האו"ם דיון מיוחד בנושא ההתנחלויות. פיפ"א בריטואל קבוע שבה ומאיימת להרחיק את ישראל בשל קיומם של מועדוני כדורגל בהתנחלויות.



חמצן מתדלדל בפסגות הבינלאומיות


עוד זה מדבר וזה בא: מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד החליט, לאחר 25 שנות עבודה עם נתניהו, לעזוב. הדי טריקת הדלת שלו הוטמעו במילים מנומסות. אבל ריח הצחנה מתהליך הפירוק שמעביר ראש הממשלה את משרד החוץ, הזרוע המקצועית שאמורה לסייע מול הבליץ המדיני, מתעלה מעל תבשילי החג ומגיע עד הסוכות. ומעל כל אלו מרחף החשש מפני יוזמה של אובמה באו"ם כשיהיה משוחרר מכל אילוץ בין נובמבר לינואר. אינדיקציות הולכות וגוברות לכך אפשר למצוא בעיתונות האמריקאית. נוסיף כי אם חלילה יזכה טראמפ בבחירות, לא יהיה מופרך להניח שרצונו של אובמה להטמיע את מורשתו יוביל אותו לצעד חריף במיוחד נגד ישראל.



דורי גולד ובנימין נתניהו. צילום: צילום:יונתן זינדל, פלאש 90
דורי גולד ובנימין נתניהו. צילום: צילום:יונתן זינדל, פלאש 90



אל מול החמצן ההולך ומידלדל שלנו בפסגות הזירה הבינלאומית יש מצב שגישושי הרומן של נתניהו והרצוג יבשילו לכדי חתונה. אומנם החתן לא ממהר בשלב זה לחתום על הכתובה, אבל בן כספית חשף כי מקורבי הרצוג מתעקשים שעיקריה כבר סוכמו עמו. העניין הוא שלא בטוח כלל שממשלת אחדות תציל את המצב. דעת הקהל כבר הוסתה יותר מדי ימינה. תפקוד לקוי של האופוזיציה לא סייע להציג אלטרנטיבה ראויה ובוטחת בפני העם.



כשנתעורר מתרדמת החגים המתוקה ניתקל באותו שקט המאתרג את ראש הממשלה ומונע מאיתנו לראות את מחדליו. כמו עכברי מעבדה נמשיך להסתובב על גלגל השעשוע, מקווים לשווא להגיע לאיזה יעד. נדרש לנו שינוי יסודי.