כשהתפוצצה הפרשה המביכה בשגרירות ישראל בלונדון, והפכה לשיחת היום בתקשורת והפוליטיקה הבריטית, התעורר החשד כי מדובר ביוזמה של המשרד לעניינים אסטרטגיים, שבחודשים האחרונים קיבל את האחריות והסמכות לפעול נגד תנועת החרם על ישראל, ה-BDS, ונגד מה שממשלת ישראל מגדירה "גורמים אנטי ישראליים".



אולם, למרבה מבוכתו של משרד החוץ, מתברר כי דווקא האיש שבעין הסערה הוא שי מסוט, שמשמש עוזר לציר המדיני בלונדון. מסוט אינו דיפלומט, ועל כן אינו נהנה מחסינות דיפלומטית, ומעמדו מוגדר כ"עובד מקומי ישראלי (עמ"י)". בשגרירויות ישראל ברחבי העולם מועסקים מאות עובדים במעמד דומה, רובם ישראלים אך חלקם גם עובדים מקומיים לא ישראלים.



מסוט שימש כעוזרו של הציר המדיני איתן נאה, שלאחרונה מונה לשגריר ישראל בטורקיה, וכיום אין בשגרירות בלונדון ציר מדיני. בעבר שירת מסוט בחיל הים בדרגת סרן ואחר כך עבר למפקדת התאום בעזה (מת"ק), בתפקיד ראש המדור של ארגונים בינ"ל, ואחר כך עבר להיות עוזרה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שכיהנה רק כחברת כנסת והייתה חברת ועדת חוץ וביטחון. לפני שנים ספורות מסוט עבר ללונדון, לעבוד בשגרירות ישראל בבריטניה.



הוא צולם והוקלט בחשאי על ידי תחקירן של רשת אל ג'זירה בשידוריה באנגלית, שמתכוונת לפרסם בקרוב כתבת תחקיר על המאבק של ישראל בתנועת החרם. התחקירן הוחדר על ידי אל ג'זירה לארגונים פרו ישראלים, וכך הגיע להיות חלק מהשיחה. ההקלטה התקיימה במסעדה בלונדון שבה נפגש מסוט עם עוזרת שר לשעבר בממשלה הבריטית.



היתה הבוסית של מסוט. השרה רגב. צילום: פלאש 90
היתה הבוסית של מסוט. השרה רגב. צילום: פלאש 90



באותה שיחה נשמע מסוט אומר כי שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון "אידיוט" ודיבר על הצורך להפעיל חברי פרלמנט וגורמים נוספים כדי להפיל את סגנו, אלן דאנקן, בשל עמדותיו הפרו פלסטיניות נגד ישראל. כמו כן הוא דיבר על כך שבידי השגרירות תקציב של כמיליון לירות שטרלינג (כחמישה מיליון שקל) כדי לממן ביקורים בישראל של חברי פרלמנט ומנהיגי ציבור אחרים.



בעקבות הגילוי, התנצל שגריר ישראל בלונדון, מארק רגב, ודובר השגרירות יפתח קוריאל הדגיש כי עמדותיו של מסוט אינן מייצגות את אלה של משרד החוץ ומדינת ישראל. גורם במשרד החוץ אמר היום כי על רקע הפרשה, הוחלט להפסיק את העסקתו של מסוט.



ואולם, נראה כי הטיפול הנקודתי המהיר הזה אינו יכול להסתיר את העובדה כי מדובר ככל הנראה של משהו עמוק יותר של הלך רוחות החודר לאזורים נרחבים של הממשל הישראלי. זהו הלך הרוחות שנושב מכיוון ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרק לאחרונה הכריז על שורה של צעדי נקם ותגובה נגד ממשלות שתמכו בהחלטת מועצת הביטחון בגנות מדיניות ההתנחלות של ישראל. הלך רוחות זה גם עומד ביסוד החלטת הממשלה להקציב כ-180 מיליון שקל למשרדו של השר גלעד ארדן, כדי שיעצים את המאבק של ממשלת ישראל בתנועת החרם.



קיבל תקצציב עתק למלחמה ב-BDS. השר ארדן. צילום: סיון פרג'
קיבל תקצציב עתק למלחמה ב-BDS. השר ארדן. צילום: סיון פרג'



כפי שפרסמתי בזמנו במעריב, המשרד לעניינים אסטרטגיים החל בתהליך מואץ לגיוס עובדים למטה מיוחד לצורך זה, ורובו מורכב מראשי קהילת המודיעין לשעבר. כפי שהודיעה מנכ"לית המשרד, תא"ל במיל' סימה וואקנין גיל, לשעבר הצנזורית הראשית, הכוונה היא לבצע פעולה חשאית "מתחת לרדאר". במאמר הובע החשש כי מגמה כזאת, שבמרכזה אולי מחשבות על פעולות המוגדרות "מבצעים שחורים" של השמצות נגד מי שנתפסים כיריבי ישראל, עלולה לסבך את הממשלה בהפרת ריבונות של מדינות אחרות והתערבות בענייניהן הפנימיים.