בפרשה המצערת הזאת של המחלקה ההמטו־אונקולוגית בבית החולים הדסה נעשה שימוש לא ראוי בסבלם של הילדים החולים. מי יכול לעמוד מול פעוט הסובל מסרטן שהרופאה המטפלת שלו, שאליה הוא קשור ועליה הוא סומך, עוזבת את בית החולים. התקשורת, ברובה, נגררה לפורנוגרפיה של הסבל, והציגה לראווה את סבלם של הילדים. הם לא אשמים במה שקורה והשימוש בהם מוטעה, גם אם הוא מקדם את המאבק שמנהלים הוריהם ולכאורה גם נציגי הרופאים המתפטרים. זהו מאבק של מבוגרים. הילדים מתמודדים עם מחלה, והם נקלעו למאבק אך ורק משום שהם טופלו בבית חולים שנמצא על סף התמוטטות כלכלית.

להדסה הגיע מנהל שמטרתו להבריא את בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין. יש הטוענים שהוא אדם כוחני מאוד ויש לכך יתרונות - הוא בולדוזר, ורק בולדוזר יוכל להוציא את הדסה מהבוץ.

שוחחתי לא פעם עם מנהל בית החולים הדסה, עם מנהל בית חולים שערי צדק, עם ההורים, עם יחצנים ועם עורכי דין. כל אחד והאינטרס שלו. כולם מדברים, והיחיד שממלא פיו מים הוא פרופ' מיקי ויינטראוב. התקשורת עמו עוברת דרך עורכת דין המייצגת אותו ואת יתר הרופאים המתפטרים, ארנה לין. ויינטראוב לא התראיין, למעט הופעה אחת בערוץ 2 ועוד אחת בכנסת, שבה הבהיר שהוא לא מוכן להליך גישור מול הנהלת הדסה.

אין ספק שהוא רופא מופלא, שטיפל במסירות בילדים וניהל מחלקה נהדרת, עם רופאים מצוינים ואנושיים. מצד אחר, אני תוהה איך מנהל מחלקה, האחראי על טיפול בילדים חולי סרטן במחלקה היחידה שעושה את זה בכל אזור ירושלים, משכנע את הצוות לקום ולעזוב כאיש אחד את הילדים החולים. ויינטראוב נקט צעד חריג מאוד ופנה למנהל בית חולים מתחרה בירושלים, שבו אין מחלקה המטו־אונקולוגית, ולכאורה דיבר אתו על העברה של מחלקה שלמה, על רופאיה וחוליה, מהדסה אליו.

הטובים והרעים בפרשה הזו אינם העניין. התוצאה המרה היא העניין - ילדים חולים שמטפליהם עזבו אותם, יש האומרים אפילו נטשו. אם אכן היו עימותים עם ההנהלה, וייתכן מאוד שהיו, הם הוסתרו מהעין הציבורית. כל הפרשה התפוצצה בבת אחת כשויינטראוב והרופאים הכפופים לו קמו והתפטרו, והותירו את מנהל הדסה מול שוקת שבורה.

הפיל שבחדר הוא משרד הבריאות והעומד בראשו, השר יעקב ליצמן, שנרדם בשמירה והציג מתווה פתרון ברגע האחרון, ואפילו לאחר הרגע האחרון, כשהסוסים כבר ברחו מהאורווה. ליצמן הוא הוא בעל הבית של מערכת הבריאות הציבורית. איפה היית, השר ליצמן, במשך שלושה חודשים, מאז הודיעו הרופאים על התפטרותם? ומדוע הותרת את מנהל הדסה לספוג קיתונות של שופכין על בסיס יומי ולהילחם את מלחמת הבריאות הציבורית לבדו, ללא תחמושת?