התקיפה הלילה בסוריה היא לא עוד תקיפה רגילה שכמותה בוצעו עוד מאות שיוחסו לישראל בשנים האחרונות. מעבר לשאלה הפתוחה, מה הייתה מטרת התקיפה ומי ביצע אותה, הנתון המשמעותי ביותר כרגע קשור לעוצמתה ולנראות שלה. האיראנים עדיין לא הגיבו באופן רשמי, אבל לאחר שבחיזבאללה וגם בסוריה אמרו, באמצעות כלי תקשורת שמיוחסים להם, כי מדובר בבסיסים שמשרתים את משמרות המהפכה האיראניות, ומרבית ההרוגים, על פי הפרסומים הם איראנים - סביר להניח שתגובה רשמית מטהרן היא רק עניין של זמן. 
גם אם נניח שבצמרת המשטר באיראן היו מעוניינים לשמור על מרחב העמימות ולא להגיב פומבית, כפי שהתרחש גם בתקיפות אחרות שלא תמיד זכו לחשיפה פומבית מצד איראן, הפרסומים שיוצאים מהכיוון של סוריה וחיזבאללה, שלמעשה מסבירים כי יעד התקיפה קשור למשמרות המהפכה ולא להם, והפיצוצים האדירים בבסיס חטיבה 47 בפרברי העיר חמה ומהבסיס שממוקם סמוך לעיר חלב, הם כאלה שמצמצמים את מרחב התמרון של ההנהגה באיראן עוד יותר.
בשבועות האחרונים, לפחות בדיון הציבורי הפומבי, העיסוק המרכזי היה בכוננות הגבוהה בצה"ל לקראת נקמה איראנית אפשרית בעקבות התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה T4.
פיצוץ בבסיס סמוך לחמה


עם זאת, מבחינת מערכת הביטחון העיסוק במוכנות לקראת פעולת נגד איראנית היה רק חלק קטן מקרב המוחות שמנהל צה"ל מול משמרות המהפכה שפועלים בסוריה.


תמונות ראשונות של ההרס בתקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות
תמונות ראשונות של ההרס בתקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות


הטון החריף שהבטיח תגובה איראנית על תקיפת הבסיס לפני שלושה שבועות, נותח בישראל גם בניסיון לסנדל דרך אמירות פומביות חריפות, את חופש הפעולה של צה"ל מלתקוף מטרות נוספות בעתיד, כאשר ברקע הבטחה איראנית לביצוע פעולה צבאית משמעותית כנגד ישראל, בגלל התקיפה הקודמת. האיראנים מבינים בשלב הזה שלישראל יש עדיין חופש פעולה לפעול נגדם ואין לרוסים אינטרס לספק להם מטריית הגנה, כל עוד האינטרסים שלהם נשמרים.

ההערכה: ישראל תמשיך לתקוף בסוריה 

בישראל טענו גם לאחר התקיפה ב-T4, כי חופש הפעולה של ישראל לא נפגע מול הרוסים, למרות הכעס שלהם על חוסר העדכון ועל כך שבאותו שדה תעופה שהופצץ היו קצינים רוסים באזור אחר. בישראל טענו כי למרות המתיחות מול הרוסים, הם לא העבירו בשום שלב מסר שדורש מישראל שלא לתקוף בסוריה.

במציאות כזו, דרך איומים איראניים בנקמה, בטהרן ניסו לבנות משוואה בניסיון למנוע מישראל את התקיפה הבאה ובכך לצמצם את חופש הפעולה של ישראל להמשיך באותה מדיניות. בירושלים ובמערכת הביטחון, זיהו את המסרים אבל החליטו שלא לצמצם ולהמשיך לפעול בניסיון לעצור את המשך ההתבססות האיראנית בסוריה. גם אם אין אישור רשמי לתקיפה הזו, לגבי המדיניות הכללית, ניתן להעריך כי ההחלטה כבר נפלה, וכי ישראל תמשיך לתקוף מטרות איראניות בסוריה, גם במחיר של עימות צבאי ישיר מול איראן.למרות שעברו שלושה שבועות מאז התקיפה הקודמת, את האיומים האיראנים על תגובת נגד שתגיע ממשיכים לקחת בישראל ברצינות, ולא מן הנמנע כי התקיפה שמיחסת הלילה לישראל, קשורה באופן ישיר לפעולה שנועדה לסכל פעולה צבאית איראנית. בכל מקרה ישנה נחישות שבעימות הזה מול האיראנים צריך ללכת עד הסוף, עימות שמבחינת ישראל צריך להסתיים בחיסול הנוכחות האיראנית בסוריה. גם מבחינת האיראנים הסיפור הזה לא פשוט בכלל, ומבחינת יחסי הכוחות, אין מה להשוות ביכולת של האיראנים על אדמת סוריה, ליתרון הברור של צה"ל בכל נושא אפשרי באוויר בקרקע ובים.

יגיב בחריפות? נשיא איראן רוחאני. צילום: רויטרס
יגיב בחריפות? נשיא איראן רוחאני. צילום: רויטרס
גם אם האיראנים יפעלו ויצליחו לבצע פעולה צבאית מוצלחת, התגובה של צה"ל תהיה חריפה הרבה יותר. חיזבאללה, כשותף אפשרי לעימות מול ישראל, רמז לאיראנים בתקופה האחרונה שזה לא ממש מגרש המשחקים שלו והוא מחוץ לעניין, תגובה רחבה יותר של האיראנים וירי טילים מאדמת איראן נראה כתרחיש שהוא הרבה פחות סביר בשלב הזה, במיוחד כאשר האיראנים עומדים ערב ההחלטה הדרמטית שעשויה להתקבל מצד האמריקנים לצאת מההסכמות על הסכם הגרעין עם איראן.
אירופה מציגה כרגע קו שעומד בניגוד לעמדה האמריקנית, ועימות כולל עם ישראל עשוי מבחינת טהרן לסכן גם את התמיכה האירופית. אך למרות זאת, ההערכה בצמרת אצלנו היא כי האיראנים יגיבו בפעולה צבאית מוגבלת, שתוביל לתגובה נוספת של ישראל. ההערכה הכללית מדברת על אפשרות סבירה של ימי קרב בצפון, אבל בדברים מהסוג הזה, היכולת לשלוט על גובה הלהבות היא יכולת מוגבלת ועימות רחב יותר עלול להתפתח באזור.