ביקורו המפתיע של ראש הממשלה בנימין נתניהו ופגישתו במוסקט בירת עומאן עם השליט סולטאן קאבוס בלילה שבין חמישי לשישי, הוא בהחלט הישג למדיניות החוץ שלו, שמכוונת להדק את הקשר בין ישראל למדיניות הערביות המתונות והפרו מערביות. יש מי שמכנים זאת "הברית הסונית", אף שרוב העומאנים הם בני דת איבאדי והסוניים ושיעיים הם המיעוטים הגדולים בנסיכות.

לא ברור בדיוק מה היו מטרות הנסיעה. מיד בתום הביקור הודיעו דוברי הנסיכות שהם לא יתווכו בין ישראל לפלסטינים. הם הדגישו כי הם תומכים בתוכנית השלום (שטרם הוצגה) של הנשיא דונלד טראמפ וממשלו, אך עצם הביקור והסמיכות שלו לזה של ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יש בו מסר של עומאן, שאומר: גם אנחנו כאן שותפים לדאגה מהמבוי הסתום במשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטין.

עומאן ידועה גם בקשריה הטובים עם כל שכנותיה כולל איראן. השיחות החשאיות בין ארצות הברית לאיראן שסללו את הדרך להסכם הגרעין ב-2015  התקיימו בעומאן ובחסותה ולכן אין ספק כי נתניהו וקאבוס דנו ביחסים עם איראן, אך מכאן ועד למסקנה כי עומאן תנסה לתווך או לקרב בין הרפובליקה האסלאמית לישראל יש מרחק רב כמו מזרח למערב.

בהודעת משרד ראש הממשלה לאחר הביקור נמסר כי זהו הביקור השני של ראש ממשלת ישראל במוסקט מאז 1996. אכן, לפני 22 שנים ביקר בה ובקטאר שמעון פרס ונפגש עם קאבוס.

באותו ביקור סוכם כי שתי המדינות יפתחו משרדי אינטרסים ונציגים של משרד החוץ נשלחו למוסקט, אך המשרדים נסגרו בעקבות פרוץ האינתיפאדה השניה.

לשכת נתניהו שכחה לציין בהודעתה כי ראש הממשלה הראשון שהיה בעומאן הוא יצחק רבין שהגיע אליה מספר שבועות לאחר שחתם על הסכם השלום עם ירדן ב-1994.

רבין חתר לעטוף את הסכמי אוסלו עם הפלסטינים והסכם השלום עם ירדן במעטפת של תמיכה רב צדדית של העולם הערבי והמוסלמי. על כן, במסגרת שיחות אלה דנו נציגי ישראל, עומאן ושאר המדינות הערביות בתוכניות פיתוח אזוריות ובנושאים משותפים כמו המחסור במים, סוגיות של מקורות אנרגיה ושיפור החקלאות.

למרות האינתיפאדה וסגירת משרדי האינטרסים עדיין נשמרו הקשרים בין שתי המדינות ושרת החוץ ציפי ליבני נפגשה ב-2008 בקטאר עם מקבילה העומאני יוסוף בן עלאווי.

היחסים בין שתי המדינות החלו בשנות ה-70 ונוהלו בחשאיות רבה על ידי המוסד באמצעות אגף תבל שלו. למעשה, כל ראשי המוסד מאז ועד היום ביקרו בעומאן ונפגשו עם נציגיה כולל הסולטאן. כמו שיוסי כהן, ראש המוסד הנוכחי ליווה את נתניהו בביקורו, כך גם עשו שבתי שביט והמשנה שלו אפרים הלוי עם רבין ודני יתום עם פרס.

הקמת הקשר הייתה על רקע תקריות גבול בין עומאן ודרום תימן שממשלתה הייתה בעלת אוריינטציה רדיקלית ופרו סובייטית ואירחה בשטחה גורמי טרור פלסטיניים ואחרים.

עומאן פנתה לבריטניה, ששלטה בנסיכות במשך שנים והייתה לה נוכחות צבאית גם לאחר קבלת העצמאות לישראל בבקשות לסיוע צבאי. ואכן, ישראל שלחה יועצים לסייע באימון והדרכת צבא עומאן.

במרוצת השנים היו עוד פניות של עומאן לקבלת סיוע ביטחוני וטכנולוגי מישראל, אך הן לא היו בהיקף משמעותי. החשיבות  הגדולה היא בעצם קיום הקשרים, ששורדים משברים.

הסולטאן קאבוס הוא רווק בן 78 שמעולם לא היה נשוי, דבר נדיר בעולם הערבי בכלל ובקרב שליטים שם. האגדה האורבנית בעומאן גורסת כי בכספת של קאבוס שמורה מעטפה ובה שמו של היורש וזאת כדי למנוע משבר ואולי אלימות במאבק על ירושתו ולדלג להעברה מסודרת של השלטון.