האסטרטגיה של ממשלת ישראל בעזה היא ללכת להסדרה, מתוך הנחה שגם לאחר מבצע צבאי גדול לא יחול שינוי ברצועה שמיטיב עם מדינת ישראל. אני ער גם לאפשרות הסבירה כי ישנם נימוקים במעטפת המדינית והאסטרטגית שמייצרים העדפה לאי־הפעלת מרב הכוח בשלב הזה.
 
אני מכבד את האסטרטגיה, מאחר שחובתה של ממשלה וזכותה לקבוע את האסטרטגיה על פי שיקול דעתה. עם זאת, במאבק שמלווה את המשא ומתן להשגת הסדרה, עלינו לשמור על עליונות אסטרטגית, טקטית והרתעתית. לעתים הרתעה אסטרטגית נגזרת בעיקר מעליונות טקטית מהותית. לצערי, ההרתעה של צה"ל נשחקה ויש לשקמה. אין זה אומר שצה"ל נחלש מול חמאס, אך זה אומר שכך חמאס תופס זאת. יש האומרים שחמאס נמצא על סף ייאוש. הוא לא יכול לשלם שכר לאנשיו ואינו יכול לקיים מערכת חיים נסבלת לתושבים.

במצבי ייאוש, הצד המיואש מקבל עוצמה הרתעתית נוספת, מתוך התחושה שאין לו מה להפסיד. הרתעה זו גוברת כאשר מתקיים חוסר איזון ברגישות להיפגעות ממלחמה. מצד אחד של המשוואה, ישראל הרגישה מאוד לנפגעים, אזרחים וחיילים, ומצד שני, מנהיגי חמאס ומחבליו, החשים תחושת ביטחון אישי בגין היכולת לשהות, בעת מלחמה, במרחבים התת־קרקעיים שמתחת לעזה המכונים ה"מטרו". לנפגעים בקרב האזרחים בעזה, רגישות חמאס נמוכה ביותר.
 
השהייה ב"מטרו" נותנת למנהיגי חמאס ומחבליו יכולת נוחה לנהל את המלחמה. ב"מטרו" יש לחמאס חדרי מלחמה, תשתיות תקשורת וגישה תת־קרקעית למקומות טקטיים ברחבי העיר. ה"מטרו" מצוי בעומק האדמה מתחת לבתי מגורים, בתי חולים ומרכזים הומי אדם בעזה. גם במצבי ייאוש יוכלו ראשי חמאס להסתתר ב"מטרו" למשך הקרבות ולהיערך ל"כניעה מכובדת" לשיטתם, אם תידרש. כי עבור ראשי חמאס, גם תבוסה מוחצת היא ניצחון. חמאס יוכל בכל מתאר ליהנות מזרי הדפנה של עצם הלחימה וכמובן של הפסקת האש שתהיה בסופה. תמונת סיום מלחמה, שבה ראשי חמאס יוצאים מה"מטרו" לאחר הקרבות ואפילו "ידיהם מורמות", תהיה תמיד תמונת ניצחון.
 

ההסדרה עם חמאס תהיה שבירה בגלל היעדר תחושה של הרתעה וחשש לפגיעה אישית אצל ראשי חמאס ומחבליו. זאת אפילו שהם במצב חמור ביותר מבחינה שלטונית וארגונית. כדי להחזיר לצה"ל את ההרתעה הדרושה, עליו למצוא פתרון להשמיד את ה"מטרו" ללא פגיעה משמעותית באזרחים. ניתן לפתח פצצות עומק שיגרמו לנזק סביבתי מועט. אפילו אם לא יימצאו פצצות כאלה, אז יש להזהיר בכרוזים את האוכלוסייה האזרחית ולתקוף את ה"מטרו" בפצצות עומק רגילות, באורח מוגבל וכאיתות. איתות כזה יובן היטב על ידי ראשי חמאס. 
 
עצם קיום היכולת למיטוט ה"מטרו", בשילוב הנכונות להפעילה, ישנו את חוקי המשחק האסטרטגיים בעזה, ישקמו את ההרתעה וימנעו מלחמה. הטכנולוגיה הדרושה לתקיפת ה"מטרו" ולהשמדתו נמצאת על מדפי טכנולוגיה פשוטים יחסית. אם אנחנו מוכנים עם הטכנולוגיה הדרושה, או לחלופין כשנהיה מוכנים, על מדינת ישראל ליצר הזדמנות טקטית קרובה ובה להפעיל באורח מודרג את יכולת הפגיעה ב"מטרו" כדי לייצב את ההסדרה. 

הכותב הוא תא"ל במיל', חבר בפורום "מבטחי ישראל"