הצעד הדרמטי של בנט ושקד אכן טומן בחובו סיכונים אבל יש בו פוטנציאל לחולל את מה שעשה אלכסנדר מוקדון, כאשר חתך את הקשר הגורדי. כמו אותה פקעת חבלים שאף אחד לא הצליח להתיר חוץ מחרבו של אלכסנדר הגדול, כך גם המצב שבו מצאו את עצמם שר החינוך ושרת המשפטים. השאיפות והיכולות שלהם היו לכודות בתוך כלי פוליטי מוגבל ופרובלמטי. ואילו מפלגה חדשה, ללא רבנים וחרד"לים, ללא עסקני מפד"ל ומחויבויות מגזריות, היא פלטפורמה חפה מכבלים וממטענים.



תחושות המועקה והמלכוד שחשו בנט ושקד באו לידי ביטוי במסיבת העיתונאים שערכו. מצד אחד, הם היו מודעים לאפשרויות שנפתחו בפניהם כתוצאה מההצלחה והפופולריות האישית של שניהם. מצד שני, הם חשו בנשימה המהבילה על כתפיהם, שמצמידה אותם לקרקע ומונעת נסיקה לשחקים. נשימה של שותפיהם מתקומה, של הרבנים ואנשי הציבור המשפיעים על המפד"ל, שכפי שבנט אמר, נמצאים תמיד עמוק בכיסו של בנימין נתניהו. בנט ושקד, כמי שגלו מהליכוד בגלל בני הזוג נתניהו, לא ויתרו על השאיפה להגיע לצמרת הממשלה ולהשפיע על קהלים גדולים, לא רק על המגזר.



המהלך שאותו נקטו מרסק מסגרות בימין, אבל יש לו פוטנציאל להשפיע הרחק מעבר לגבולות המחנה הלאומי. הוא מכריח את מי שנותרו בבית היהודי, ובמיוחד את אנשי תקומה, לוודא שהם עוברים את אחוז החסימה. ורצוי שיבדקו אפשרות של חבירה עם אלי ישי ו/או ברוך מרזל. זהו ציר טבעי שיש בו מעט מאוד חילוקי דעות אידיאולוגיים, גם בתחום הדתי והחברתי. זו חבירה שתיצור מפלגה דתית לאומית חזקה ומשמעותית.



אלא שהימין החדש מטיל צל כבד גם על אביגדור ליברמן, שמצא לעצמו פתאום שחקן נוסף במגרש הימין האידיאולוגי הלא דתי. רק שהיריב החדש הוכיח את עצמו כמי שגם עושה, לא רק מדבר ומתלהם. סיכון לא מבוטל נשקף גם למשה כחלון ואפילו ליאיר לפיד בואכה בני גנץ. מי שקיוו לקלוט את כל המצביעים הלאומיים הלא דתיים, שלא מסוגלים יותר להצביע למפלגה בראשות נתניהו ויש להם אלרגיה כבדה לכל מה שמריח מכיפות ורבנות. בנט ושקד, בקמפיין נכון, יכולים לקחת גם מהם קולות. אבל האתגר הגדול מכל של שקד ובנט הוא הליכוד, כלומר, איך להפוך לכאב הראש הגדול של בנימין נתניהו. הצמד החדש מציג אלטרנטיבה אידאולוגית לנתניהו ולליכוד. כזו שאין בה רבב אידאולוגי, נקיית כפיים ורעננה, ועכשיו גם אין לה את הצלב הכבד של מחויבות דתית־רבנית על הגב.



אין ספק שמדובר במהלך נועז ומרענן. מרענן אפילו מבנה ההנהגה הדו־ראשי של אישה וגבר, חילונית ודתי. לכן הקלפים שפתח אתמול הצמד המפורסם טומנים סיכויים דרמטיים לצד הסיכונים הברורים. גובה הסיכוי מצוי בהתנהלות של בנט ושקד מעתה והלאה. אם יובילו קמפיין חכם ויבנו מפלגה אטרקטיבית ואפקטיבית, מרבית הסיכויים שההימור שלהם יתברר כנכון.