חשיפת תיק הגולן של חיזבאללה הבוקר על ידי צה"ל היא אמנם חשובה, אך רק חלק קטן מהאתגר שמציב היום חיזבאללה בפני צה"ל בהתבססותו בסוריה שלאחר מלחמת האזרחים. תשתית הטרור שנחשפה נמצאת עדיין רק בשלבי הקמתה ועוסקת בעיקר בבניין כוחה ובאיסוף מודיעין למטרת ביצוע פיגועים עתידיים. 
מטרת הפרסום של צה"ל בשלב הזה קשרה להיבטים של מלחמה פסיכולוגית והרתעה אך לא מן הנמנע שצה"ל כבר פעל נגד התשתית. זו אינה הפעם הראשונה שחיזבאללה מנסה לבנות כוח שמטרתו לבצע פיגועים על הגבול עם סוריה. בין השנים 2015-2013 היו אלה סמיר קונטאר וג'יהאד מורנייה  שחוסלו על ידי ישראל. הסיכול של התשתית הזו התאפשר בגלל החיסולים הללו וגם בעקבות כך שחיזבאללה היה עסוק עד צווארו בלחימה יחד עם כוחות הציר: צבא אסד, איראן וגם רוסיה, נגד דאעש וארגוני מורדים נוספים ברחבי סוריה כולה.
בצה"ל מציינים שני הבדלים בולטים בין התשתית שנמצאת כאמור רק בשלבי הקמתה כעת ומתבססת כרגע על אותם אזרחים סורים שפעלו גם אז, לעומת התשתית שסוכלה בעבר: 1. לטענת גורמי המודיעין בצה"ל, הקמת תשתית זו הפעם לעומת זו שבעבר, שנעשתה בתיאום מלא עם אסד, נעשית מתחת לאפו של המשטר הסורי וללא ידיעתו וחשיפה זו נועדה בין השאר להפעיל לחץ על חיזבאללה מצד הרוסים ומצד אסד עצמו. לטענת גורמי המודיעין, אסד עד הבוקר לא ידע על קיומה של התשתית הנוכחית ואת עומק ההתארגנות. יכול להיות שהוא לא היה בקיא והיא נעשתה שלא לפי רצונו. 
עמדת תשתית ״תיק הגולן״
 

2. למרות שהתשתית נמצאת בשלביה הראשונים, בצה"ל סבורים שהמשקל שניתן לה הפעם מצד חיזבאללה והמשאבים שמוקצים לכך הם משמעותיים יותר מאשר היו בפעם הקודמת. הקמת מפקדות תומכות מטה בביירות ומפקדה מבצעית בדמשק, לצד הצבת מפקד ברמת בכירות גבוהה יותר בארגון ובעל ניסיון מבצעי עשיר של מפקד צבאי בשם אבו חסן סאג'ד - שהתגייס לארגון כבר ב-1983 והקים כוח צבאי מחוץ ללבנון, שנלחם גם נגד האמריקאים בעיראק ב-2006, מחזקים טענה זו. 
אין לזלזל בפרסום הזה, הוא חשוב ומטרתו בין השאר לנסות להשפיע על התקדמות התשתית הזו עוד לפני שמופעל כוח צבאי משמעותי על ידי ישראל, שעלול לדרדר להסלמות נקודתיות לאורך הגבול בעיתוי שישראל לא רוצה בו. הקמת התשתית הזו היא רק חלק מבעיה מורכבת של ישראל בכל הקשור לבניית הכוח הצבאי של חיזבאללה על אדמת סוריה.

 
לצד התשתית הזו, מפקדת הדרום של חיזבאללה נותרה בלבנון גם לאחר שמלחמת האזרחים בסוריה הוכרעה ומרבית לוחמי חיזבאללה כבר חזרו הביתה, ומטרתה היחידה היא להכין כוח צבאי בו יוכל חיזבאללה להשתמש בעת חירום מול ישראל. לעומת תשתית הטרור הממודרת והקטנה שלכאורה פועלת מתחת לאפו וללא ידיעתו של אסד, מפקדים ויועצים של חיזבאללה משולבים ביחידות הצבאיות של הצבא הסורי שנמצא כעת בשלבי שיקום והקמה מחדש.

נוכחות חיזבאללה בסוריה גם לאחר מלחמת האזרחים נחשבת כלגיטימית בעיני אסד ויותר חשוב מכך גם בעיני הרוסים, שאל מול טענות ישראל רואים בכך עניין לגיטימי כי מדובר בייעוץ בלבד לצבא הסורי המשתקם. אבל מאחורי הכסות של הייעוץ  והסיוע לצבא הסורי מסתתרת תוכנית רחבה הרבה יותר של חיזבאללה בסוריה. באמצעות רצון להקים מיליציות שבהן ישרתו לוחמים שאינם לוחמי חיזבאללה, בעיקר מסוריה וגם ממדינות נוספות, שואף הארגון להקים כוח צבאי שבעת מלחמה בלבנון יעסיק את ישראל בגזרה נוספת, כפי שפרסמנו במעריב לפני כחודשיים
מתחברים לתמונה אחת כוללת

בין שני הגופים הללו יש אמנם הבדלים משמעותיים, אך הם מתחברים לתמונה אחת כוללת שבאמצעותה חיזבאללה שואף להרחיב ולספק לעצמו גמישות פעולה נגד ישראל שלא רק על אדמת לבנון. זאת כמובן בשיתוף פעולה עם משמרות המהפכה של איראן. אם הקמת המיליציות תחת מפקדת הדרום נועדה בעיקר לעת מלחמה, תשתית הטרור שנחשפה הבוקר מטרתה בעיקר להיות נקודתית יותר, ונועדה להעניק לארגון יכולת לבצע פיגועים נגד ישראל מבלי לסבך את לבנון במלחמה או בעימות ישיר מול ישראל, בין השאר בתגובה לפעולות המיוחסות לישראל נגד חיזבאללה על אדמת סוריה.
 ישראל עד עכשיו ברמה המדינית התמקדה בעיקר בהרחקת האיראנים מהגבול ומסוריה כולה. הרוסים באופן מוגבל התחייבו רק להרחקת האיראנים למרחק של 80 ק"מ מהגבול. הנושא של חיזבאללה פחות היה על השולחן. במידה רבה, בגלל סיבות שונות, האיומים העתידיים שמציב עכשיו חיזבאללה בפני ישראל על אדמת סוריה מציבים אתגר מדיני משמעותי בפני הצמרת בישראל. בין השאר, הפרסום הבוקר נועד להציף את העניין הזה כאשר מבחינת היכולת המודיעינית קל יותר לחשוף ולהציג הוכחות לתשתית הטרור הנוכחית שמוקמת על הגבול ברמת הגולן.

עם זאת, יש לזכור כי למרות גודל הכותרות אצלנו זה רק חלק קטן מהבעיה לטיפול מבחינה צבאית ומדינית. האתגרים הנוכחיים שמציב חיזבאללה בסוריה ידרשו מישראל ומצה"ל עיסוק בדילמות מרכזיות הקשורות בחופש הפעולה העתידי של ישראל לפעול נגד יעדי חיזבאללה בסוריה אם התהליכים הללו יימשכו, כאשר ברקע ברור שחופש הפעולה מצד הרוסים לפעולות ישראליות קטן יותר משהיה בעבר. 

ההתפתחויות הללו בשנה האחרונה ממחישות עד כמה, למרות המאמץ המדיני שמשקיעה ישראל והפעולות הצבאיות ולא מעט הצלחות בתחום הזה, עדיין יש פער בין רמת ההצהרות לגבי גודל ההישג בהרחקת האיראנים וחיזבאללה מהתבססות בסוריה שלאחר מלחמת האזרחים לבין המציאות בשטח שעדיין מתפתחת. בנוסף, יש בפרסומים הללו כדי להמחיש שעוד יהיו אתגרים רבים בסוריה שצפויים להעלות את רמת המתיחות והסיכויים להסלמה גם בגזרה הזו, בשנה הקרובה.