אריה שיף מערד שלף את נשקו וירה. הוא עשה זאת אחרי שגילה שמוחמד אל־אטרש מהפזורה הבדואית, לפי החשד, מנסה לפרוץ לרכב שלו שהיה מחובר לקרוון שבו הוא לן עם רעייתו. הוא ירה שתי יריות שפגעו באל־אטרש בראשו. אל־אטרש נפצע באורח קשה ומת מאוחר יותר מפצעיו.

זה מקרה דומה בעיניי לסיפורו של שי דרומי, שבשנת 2007 נקלע למצוקה דומה. כזכור, דרומי התעורר משנתו בשעה שלוש בלילה בגלל נביחות כלבו ויצא למרדף אחרי הפורצים. בכתב אישום שהוגש נגד דרומי הוא הואשם במותו של חאלד אל־אטרש ובפציעתו של פורץ נוסף, בעת שהשניים נמלטו לכיוון הוואדי. בכתב האישום נטען כי גם כשהשניים נמלטו הוא המשיך לירות לעברם. בפסק הדין הוחלט לזכות את דרומי מביצוע עבירה של הריגה ולהרשיע אותו בנשיאת נשק ללא רישיון.

סיפור דומה של ניסיון גניבה התרחש גם ב"חוות שם", שנמצאת ממזרח ליישוב מיתר, מול מדרונות הרי חברון. מדובר בחווה לגידול צאן שהבעלים שלה נדרש להתמודד עם גל של פריצות אלימות, בלי שמשטרת ישראל הצליחה להתמודד עם האלימות שמגיעה מהפזורה הבדואית. בחווה אחרת נכפת יהודה בן דוד, והעדר שלו נגנב.

חוואי אחר, משה הר שמש, שמתגורר בחווה שסמוכה ליער להב, הוכה בעבר, נכפת ונשדד בידי פולשים שחדרו לחווה שבבעלותו ולביתו, ובעקבות מקרי האלימות הוא אושפז בבית חולים. הר שמש חזר וקבל על אוזלת ידה של המשטרה. זאת גם דעתו של החוואי עמוס גולד, שמתגורר בחווה באזור יתיר ומתמודד עם אלימות קשה של פורצים וגנבים. גם הוא חש בחוסר האונים שמלווה אותו בהתמודדות עם הגנה על רכושו ועל חייו.

לאחר פרשת דרומי בוצע תיקון לחוק העונשין שזכה לכינוי "חוק דרומי". התיקון נועד להגן על בית מגורים, בית עסק או משק חקלאי, ולפטור מאחריות פלילית אדם שעושה מעשה שדרוש באופן מיידי להדיפת מי שפורץ או נכנס לבית מגוריו בכוונה לבצע עבירה. בתיקון החדש המחוקק מצא לנכון להוריד את רף הסבירות שדרוש כדי להתגונן תחת הסעיף "הגנה עצמית", כאשר מדובר בהדיפתו של פורץ. התיקון קובע שבמקום מבחן הסבירות הרגיל שעומד בבסיס ההגנה העצמית, ההגנה תישלל רק כשיוכח שמעשה ההתגוננות היה בלתי סביר. התיקון החדש מעניק למעשה למי שהודף פורץ הגנה רחבה, כאשר נעשה שימוש בכוח להדוף פורץ, בניגוד למה שמותר בנסיבות של הגנה עצמית קלאסית.

החוק האמריקאי, למשל, או כפי שהוא נקרא קוד העונשין האמריקאי, מתיר לעשות שימוש בכוח מגן קטלני להדיפת תוקף במגורי הנתקף, כאשר התוקף למשל מנסה לבצע הצתה, פריצה, שוד או פשע אחר של גניבה או הרס רכוש. המיוחד בחוק הוא בכך שהוא מתיר לעשות שימוש קטלני גם בהיעדר סכנה לגופו של אדם.

אומנם המקרה של אריה שיף מערד אינו חוסה לכאורה תחת הגדרה של הגנה עצמית משום ששיף חשוד ברצח באדישות, אבל יש בו ללמד שהפשיעה מהפזורה הבדואית ממשיכה והמשטרה אינה מצליחה להתמודד עם התופעה. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה יצא להגנתו של שיף וכתב בדף הפייסבוק שלו ש"צריך לתת גב לאזרחים שהגנו על עצמם". הוא סיפר שכשר משפטים הוא העניק חנינה לשוטר שירה והרג גנב רכב, לאחר שריצה עונש מאסר. מוקדם לדעת אם גם שיף יזכה במחווה דומה.