השאלה שצריכה להישאל בעקבות זיכויו של דונלד טראמפ במשפטו בסנאט היא מה היו התוצאות אלמלא ההצבעה הייתה חשאית? איך היו מצביעים הסנאטורים הרפובליקניים אם היו מראש מעניקים להם את הזכות להצבעה אלמונית? התשובה פשוטה והגיונית כמו השאלה. הרוב הגדול של הרפובליקנים היו תומכים ביוזמת הדמוקרטים ומצביעים בעד הרשעתו של נשיא רפובליקני.

מי שיש לו ספק בתשובה, מוזמן לעיין בנאום שנשא מנהיג הרפובליקנים בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, לפני ההצבעה. מקונל, הנחשב לרפובליקני מספר אחת בארה"ב, נשא נאום תקיף, חריף ורצוף האשמות קשות נגד דונלד טראמפ, שלא השאיר ספק קל שבקלים מה הוא חושב על טראמפ ומה דעתו האמיתית על ההאשמות שהעלו הסנאטורים הדמוקרטים. מקונל רק ערער על חוקיות הליך הדחה נגד נשיא לשעבר, שאיננו מכהן בבית הלבן, ולכן לא הצטרף לעמיתיו הדמוקרטים בהצבעתם.

תומכי טראמפ פורצים לבית הלבן בקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)

אם נחוצה עוד ראיה להשקפות הרווחות נגד דונלד טראמפ בקרב רפובליקנים בכירים, באה ניקי היילי, שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם וסיפקה את הראיה. היילי, שהייתה מינוי ישיר של דונלד טראמפ ומתומכותיו הנלהבות, הצהירה בראיון לאתר 'פוליטיקו': "נגעלתי מהתנהלותו בעת ההשתלטות האלימה על בית הסנאט". 

למרות זיכויו של טראמפ, שהיה צפוי, וחרף התחמקותם המביכה של הסנאטורים הרפובליקנים מהתמיכה בהרשעתו שבעיקר הגחיכה אותם, המשפט יצר והניב תוצאות חשובות ומשמעותיות הנושאות השלכות לעתיד, ברמה היסטורית. ראשית, העדויות שנשמעו במהלך המשפט המהיר והקצר, הקטעים המצולמים והמתועדים ששולבו בעדויות שהראו את עוצמת האלימות, השנאה והטירוף של הבריונים שהשתלטו על בניין הסנאט - כל זה חקק, צרב והנציח את מה שאירע ב-6 בינואר בהיסטוריה האמריקאית. המשפט ייזכר כמאורע עוועים, כמקרה פסול, כפרשה מכוערת וגילוי מאוס בקורותיה של ארה"ב. כמו פרשת ווטרגייט, כמו רצח קנדי, כמו מלחמת וייטנאם, ואם ללכת מוקדם יותר – כמו השפל הכלכלי של שנות ה-20 של המאה הקודמת – ההשתלטות האלימה של בריונים  על בית, על מוסד המסמלים את קודש הקדשים של הדמוקרטיה האמריקאית, ייזכר ככתם שחור בדברי הימים של העם האמריקאי. היסטוריונים וחוקרים לא יוכלו ולא ירשו לעצמם שלא להזכיר שהאירוע החריג הזה, שאירע ב-6 בינואר 2021, קרה בעת שבבית הלבן ישב נשיא בשם דונלד טראמפ.      

טראמפ במסר למפגינים במהלך המהומות בקפיטול: "לכו הביתה"

תוצאה חשובה נוספת של המשפט, שהטיעון שהבחירות לנשיאות היו מזויפות, שהתוצאה האמתית שדונלד טראמפ ניצח נגנבה והוסתרה בזדון – הטיעון הקונספירטיבי הזה גלש להליך גוויעה ונכנס למצב של גסיסה. הוא לא  נעלם לגמרי, עדיין לא. אבל העדויות הבוטות והמתועדות על התנהלותו המסיתה של דונלד טראמפ, בעיצומה של ההשתלטות על בית הסנאט והצהרות ששיווק שבועות לפני מועד הבחירות לנשיאות שבהן התריע והזהיר ברוח נבואית כי "התוצאות יזויפו" -  כל זה ערער קשות, זעזע אנושות, הגחיך ושם ללעג וקלס את הטיעון שהתוצאות של הבחירות לנשיאות זויפו. עוד יהיו כאלו שישמיעו את הקונספירציה שניצחונו של טראמפ בבחירות, או בלשונו "ניצחון גורף", נגנבו. אבל מי שישמיע עכשיו את הטיעון הזה יהיה דומה למי שטוען שהשמש זורחת ממערב.

פרשנים חלוקים בדעותיהם בשאלה אם זיכויו של טראמפ במשפט ישפיע על תכניותיו הפוליטיות בעתיד, האם העדויות המרשיעות שנשמעו ישפיעו  על שאיפתו להציג את מועמדותו לנשיאות ב-2024? יש פרשנים הסבורים שדונלד טראמפ לא יוותר על שאיפה זאת, אפילו רק מתוך כוונה לפצות את עצמו על כישלונו בבחירות האחרונות ורצונו לנקום בדמוקרטים על יוזמותיהם להדיח אותו מכהונת הנשיאות. דווקא רפובליקנים בכירים טורחים להביע בימים האחרונים דעה כי דונלד טראמפ לא יעז להציג את מועמדותו ב-2024. ניקי היילי, בראיון הביקורת התוקפני שלה נגד טראמפ, אמרה כי להערכתה הוא לא יהיה מועמד.

גם הסנטור הרפובליקני הבכיר קווין קרמר מצפון דקוטה, שהצביע נגד הדחתו, אמר כי טראמפ לא יציג את מועמדותו. "ההליך (המשפט) פגע בו והזיק לו קשות", אמר. באחרונה פורסמו באמצעי התקשורת בארה"ב דיווחים שלפיהם עסקנים ופעילים רפובליקנים בכירים בארצות בארה"ב קיימו התייעצויות ודיונים במטרה לגבש אמצעים ודרכים למאמצים שהוגדרו "להרחיק את המפלגה מהשפעתו של טראמפ ולהתנער ממנו ככל האפשר". לפי הדיווחים, בהתייעצויות האלה, אף נידונה יוזמה להקים מפלגה חדשה, "יוזמה שלא קיבלה תמיכה רבה".  הערכה שלה שותפים פרשנים בוושינגטון ובניו יורק היא, שטראמפ לא הודח ולא הורשע, אבל פוליטית וציבורית אין לו לצפות להרבה, אם בכלל.