"בלימה רכה", כך תיאר ראש הממשלה נפתלי בנט את האורח שבו תעבוד הממשלה מול הקורונה. אחרי הטלטלות הראוותניות של נתניהו, כשכל תפנית הייתה דרמה שבה הוא כיכב, פעם כסוגר את המדינה ופעם פותח אותה, מגיע בנט. הוא מדבר על קרב בלימה רך, אבל בעצם מתנהל בהתאם לנתונים בדיוק כמו נתניהו. יש עלייה מדאיגה באחד המדדים? נוקטים צעדי מנע, יש ירידה - משחררים.

ההבדל הוא בטון ובהימנעות מצעדים פומפוזיים שאפיינו את ממשל ביבי. ומה אתם יודעים, הממשלה ובנט עושים קולות של יישום אווירת הבלימה הרכה בניהול כל עסקי המדינה, והדרמטי מכולם הוא הניסוי במדיניות החוץ והביטחון. כאן יש להם גיבוי מוצק בכך שחלק גדול מאזרחי ישראל והעולם מעניק להם אשראי, ורק משום שהם לא נתניהו.

כלפי העולם בונה שר החוץ לפיד את החזית הגלובלית שתאפשר לו מרחב תמרון: או לנהל משא ומתן רציני עם הפלסטינים או לדחות אותו עד שהחברה בישראל תבשיל להבנה טובה יותר של הסכסוך. בנט לעומתו אמור להיות לא פחות לוחמני מנתניהו בכל הנוגע למלחמות שניהל נתניהו מול כל העולם. הסיבה היא שפרנוית האיום התמידי של טרור מבית ומחוץ והאיראנים על הגדרות והפצצה שבדרך חלחלה - לכל רקמות החברה, בייחוד זו הימנית, והרעילה אותן.

זהו ניסוי מרתק בהליכה על ביצים. חרף התנגדות ממשל ביידן הורסים בית משפחת מחבל שרצח ומצד שני מנמיכים את סף ההתנגדות הפומבית להסכם הגרעין. אני לא יודע לומר עד כמה ההתנגדות האמריקאית הייתה בגדר בקשה או דרישה, וכיצד הממשל יעבור לסדר היום לאחר הסירוב של ממשלת בנט. אני בהחלט יודע שאצל האמריקאים הפנקס פתוח, היד רושמת, והחשבון מתישהו ייסגר.

ההריסה עצמה היא עניין שנועד לענות על צורכי נקם ועל הצורך של בנט ושות' בימין המתפכח לשמור על קשר עין עם הבייס שלהם. צה"ל אגב לא תמיד בעד הריסות וה"תועלת" הגלומה בביצוען, אלא אם כן יש לבית המשפחה קשר ישיר לביצוע טרור. מצד אחד, מפנים את אביתר, מצד שני, חברים בלובי השטחים הלוחמני של הימין הקיצוני מיסודה של האופוזיציה.

בלימה רכה זה גם לרדת מצל הרים שמתחזים להרים אמיתיים. תיק שהושאר בשדה התעופה בבריסל יוחס לטרור איראני. ניסיון הברחה של סמים ואקדחים מלבנון הוצג כפוטנציאל לטרור. עד שיובהר אחרת, הנחת העבודה הסבירה היא שמדובר בתיק תמים בבריסל והברחת סחורה שיש לה ביקוש ממדינה במצוקה כלכלית חריפה. חיזבאללה? אולי. הבעיה היא שאם יש לנו עסק עם ארגון שלא יודע שכל סנטימטר בגבול מנוטר ברמת חדירה של דורבן, אזי, כחלק ממדיניות הבלימה הרכה בנושאי ביטחון, אולי ניתן, לפחות, להוריד בכמה דרגות את עוצמת שיווק האיום מצדו.