גורמי צבא ומודיעין בארצות הברית מעריכים כי רוסיה מתכננת לבצע תרגיל גרעיני גדול כמסר הרתעה לנאט"ו במקרה שתפלוש לאוקראינה, כך דווח אתמול בעיתון הבריטי "פייננשל טיימס".

גורם בקונגרס האמריקאי מסר כי יו"ר המטות המשולבים מארק מיילי וראש ה-CIA אבריל היינס אמרו לחברי בית הנבחרים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתכנן להקדים את התרגילים השנתיים, שבדרך כלל מתקיימים בסתיו, לאמצע פברואר.

התרגילים כוללים שיגורים של טילים בליסטיים בין-יבשתיים מהים, מהאוויר ומהיבשה, וקיומם במקביל למתקפה אפשרית באוקראינה יהווה הפגנת כוח ותזכורת למערב, שרוסיה מחזיקה בארסנל הגרעיני הגדול ביותר בעולם, הכולל כמעט 4,500 ראשי קרב גרעיניים, על פי פדרציית המדענים האמריקאים.

עוד דווח, כי ארה"ב מאמינה שהזמן האופטימלי לפלישה רוסית יהיה מאמצע פברואר ועד סוף מרץ. "זה יהיה מסר פרובוקטיבי אם הם יעשו זאת במקביל לפלישה לאוקראינה", אמרה רבקה היינריקס, מומחית למדיניות נשק גרעיני במכון הדסון בוושינגטון.

מוקדם יותר היום נחתו כוחות ראשונים של צבא ארצות הברית בפולין והוצבו בבסיס הצבאי ז'שוב שבדרום המדינה. זאת, במטרה לחזק את בעלות ברית נאט"ו במזרח אירופה, ברקע הצבת הכוחות הרוסים בגבול אוקראינה.

מטוס קטן נחת במדינה, ממנו יצאו אנשי שרשרת הפיקוד של הצבא האמריקאי, כך נמסר מגורם צבאי בפולין, בעוד ההכנות נמשכות לקראת קליטת כוחות נוספים בבסיס הצבאי השוכן סמוך לגבול עם אוקראינה. 

כוחות אמריקאיים ראשונים נוחתים במזרח אירופה (צילום: רויטרס)

על פי התיעוד בכלי התקשורת במדינה, הוכנו מגורים זמניים גם בעיירה הסמוכה יאסיונקה, וגדר נבנתה סביב המקום. "כפי שהוכרז, כוחות ראשונים נחתו במדינה", כך מסר דובר הצבא הפולני. מוקדם יותר היום, חיילים אמריקאים נחתו גם בגרמניה וכוחות נוספים נשלחו לאוקראינה יחד עם נשק וציוד.


חיילים אמריקאים הגיעו לגרמניה בצל המתיחות בין רוסיה לאוקראינה (צילום: U.S. Army/Sgt. Stephen P. Perez/Handout via REUTERS)
חיילים אמריקאים הגיעו לגרמניה בצל המתיחות בין רוסיה לאוקראינה (צילום: U.S. Army/Sgt. Stephen P. Perez/Handout via REUTERS)

אמש, מקורות במערך ההגנה האמריקאי דיווחו לסוכנות הידיעות "רויטרס" על דבר הגעתם של החיילים לפולין, כאשר מדובר בכוח האמריקאי המשמעותי הראשון שיגיע לאזור. 

כזכור, ביום רביעי האחרון, ממשל ביידן הודיע על פריסה של כמעט 3,000 חיילים אמריקאים שיגיעו למזרח אירופה בימים הקרובים, על רקע האפשרות של פלישה רוסית לאוקראינה.