יהיה בסדר: לפעמים אני שואל את עצמי עד כמה אפשר להתחבא מאחורי הגב הרחב של חסינות חברי הכנסת? עד איזו מידה רשאי חבר כנסת לגרום לנזק כלכלי וחברתי שעלול לפעמים לעלות בחיי אדם? אינני משפטן אך בדומה לרובנו, אני מכיר באופן כללי את חוק חסינות חברי הכנסת, שלפיו "שום הוראה האוסרת או המגבילה את הגישה לכל מקום במדינה, שאינו רשות היחיד, לא תחול על חבר הכנסת, אלא אם היה האיסור או ההגבלה מטעמים של ביטחון המדינה או של סוד צבאי".

ולענייננו: במאי 2021 הגיע ח"כ איתמר בן גביר לשכונת שייח' ג'ראח, היא שכונת שמעון הצדיק, והקים שם את לשכתו המאולתרת. ח"כ בן גביר הוזהר על ידי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לגבי הפרובוקציה שעלולים מעשיו לעורר, והודגשו בפניו ההתרעות שהיו קיימות. זו הייתה, אומנם, אזהרה בלבד, אבל היה ברור שפרובוקציה שכזאת לא תעבור בשלום ולא תסתיים בטוב, אבל "יהיה בסדר!".

איתמר בן גביר בשייח' ג'ראח (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר בשייח' ג'ראח (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)

כן. היה כל כך בסדר, עד שזה לא שיבש בשום אופן את תוכניתו של ח"כ בן גביר לשוב לפתוח את לשכתו הסמלית בשכונה. שוב מאיים הג'יהאד האסלאמי כי האירועים בשייח' ג'ראח עלולים לגרום לפיצוץ, ושוב זה לא מפריע לאיש, כי "שכונת שמעון הצדיק היא שלנו ויש להגן על התושבים היהודים החיים בה".

ואני שואל: איך בדיוק הקמת לשכתו של בן גביר תורמת להגנת התושבים היהודים? האם הוא מתכוון להפוך את הארעיות לצמיתות? וטרם אמרתי מילה על העלות הכלכלית של כל צבא השוטרים שנשלחו לשכונה כדי להגן עליו. אתם ואני משלמים את זה. ואם זו פרובוקציה בלבד, ומטבעה היא מסוכנת ומסכנת, ואנשים עלולים להיפגע מאירועים שיבואו בעקבותיה - האם תופסת כאן חסינותו של חבר כנסת? האם סעיף ביטחון המדינה הקיים בחריגה מחסינות חבר כנסת לא כולל את השמירה על ביטחון אזרחיה? ואם ייהרג מישהו כתוצאה מפרובוקציה זו, האם ניתן להסיר חסינות חבר כנסת ולתבוע אותו בשל התנהגותו המסוכנת שבה המשיך במודע? אבל אני מניח שחבר הכנסת אומר לחבריו וקרוביו "אל תדאגו, יהיה בסדר".

כאשר מישהו אומר לי "יהיה בסדר", אני מתחיל לדאוג. יהיה בסדר, אומרים אלפי ישראלים באוקראינה ומסרבים להתפנות ארצה, למרות האזהרות. יהיה בסדר, אמר מן הסתם אותו ישראלי לא חכם במיוחד שנכנס למתחם התנינים בספארי, התגרה בהם, ולא טרח לרגע לחשוב מדוע הוצבו גדרות ושלטים המזהירים בדיוק מהתנהגות שכזו.

אז זהו, סביר להניח שלא יהיה בסדר. ובאמת, כדאי שנפסיק לעשות שימוש לרעה בצמד המילים הזה.

ממהרים למשוך כסף מכספומטים באוקראינה לאחר הודעת פוטין (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
ממהרים למשוך כסף מכספומטים באוקראינה לאחר הודעת פוטין (צילום: REUTERS/Carlos Barria)