פרשנים בישראל דואגים בימים אלה מכך שהנשיא ג’ו ביידן יהיה כהגדרתם “הנשיא האמריקאי האחרון ידיד ישראל”. מנגד, בכירים בקהילה היהודית בארצות הברית חוששים שממשלת השינוי “תיזכר כממשלה האחרונה בישראל שהייתה חיובית ומבטיחה”. שבוע לאחר עריכת הבחירות בישראל, ב־1 בנובמבר, יתקיימו ב־8 בנובמבר בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית, שבהן נבחרים מחדש כל חברי הקונגרס וחלק מחברי הסנאט. הסמיכות של שני האירועים מעוררת בקרב פרשנים בשני הצדדים שלל ספקולציות לגבי מה שצפוי לקרות.

ההערכה שידידותו של ג’ו ביידן לישראל ותמיכתו בה נמצאות בסכנה מבוססת על דיווחים המתפרסמים באחרונה באמצעי התקשורת בארצות הברית. לפיהם מתחזק הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, ונראים סימנים שבבחירות אמצע הקדנציה ייבחרו במדינות אחדות חברי קונגרס שידועים בהתנגדותם לישראל.

להערכתי, החששות האלו מוגזמים. משיחות עם בכירים דמוקרטים ופרשנים בוושינגטון עולה כי אכן במדינות אחדות השתלבו באחרונה בפעילות פוליטית עסקנים מקומיים שאהדה לישראל איננה חלק מתפיסת עולמם. עם זאת, בכירים דמוקרטים טוענים כי הדיבורים על התחזקות הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הם מוגזמים.

הבכירים מציינים כי שלוש חברות הקונגרס, ראשידה טאליב, אילהאן עומאר ואלכסנדריה אוקסיו־קורטז, המייצגות את הצד העוין לישראל, התגלו כחסרות כל השפעה משמעותית במפלגה. “הנוכחות שלהן בגיבוש עמדות או עיצוב השקפות של המפלגה היא פחות משולית. היא אפסית”, אמר לי בכיר דמוקרט ותיק בניו יורק.

מה שטורד את מנוחתם של בכירים יהודים בקהילה הוא הידיעות באמצעי התקשורת בישראל המדווחות על הפופולריות הגואה של ח"כ איתמר בן גביר. העובדה שהוא נחשב כיורשו של מאיר כהנא מבעיתה בכירים יהודים. “דווח לי שבן גביר מקבל בסקרים 13 מנדטים”, אמר לי בכיר יהודי שעמד שנים רבות בראש ארגון יהודי מרכזי. “אני לא מאמין”.

גם בכירים המזוהים כנוטים למחנה הימין בקהילה התבטאו בדאגה בנוגע לדיווחים מישראל על התחזקותו של בן גביר וסיכוייו להפוך בבחירות לכנסת לגורם מרכזי בפוליטיקה בישראל. מה שלא מבינים בישראל, אומרים בכירים בקהילה, הוא שכמו שבישראל יש חשש מהתגברות גורמים עוינים לישראל במפלגה הדמוקרטית, כך הרוב הגדול בקהילה היהודית בארצות הברית חושש מהתגברות הקיצוניות הימנית בישראל.

בזירה הפנימית בארצות הברית אין למפלגה הדמוקרטית דמות פוליטית מרכזית שמוזכרת כאלטרנטיבה לביידן. לא מסתמן בעתיד הקרוב מתחרה לביידן בצמרת המפלגה. מנגד, במצב הדברים בישראל, מסתמן שחששו של הרוב הליברלי בקהילה בארצות הברית מתוצאות הבחירות בישראל הוא אמיתי יותר.