בוקר טוב, צדיק שלי. היום אתה מתחיל עוד שנת לימודים, אתה כבר בכיתה ה'. התקדמת מאוד בלימודים בשנה שעברה, אמא ואני מאוד גאים בך, כי אתה מפתיע אותנו בשליטה בקריאת אנגלית. הערכתי שתגיע לזה רק בכיתה י', אחרי שאהפוך 50 אלף שקל במזומן לזבל אורגני אצל מורה פרטית שתגיד לי באינגליט, כמובן, שהיא לא עובדת עם חשבוניות, אשראי ו/או ביט, רק כדי שתעבור בגרות ברמת שלוש יחידות. אז שיחקת אותה, ביג טיים.

"אפשר היה להשיג הרבה יותר": יו"ר הנהגת ההורים בביקורת על ההסכם בין המורים לאוצר
לאחר שהשביתה נמנעה: כ-2.5 מיליון תלמידים פתחו הבוקר את שנת הלימודים

אין לי בעיה עם התקפי הזעם שלך, גיאצ'ו, אתה יכול לפרק את הדלתות בבית, כל עוד תביא לי ציונים טובים במתמטיקה, אנגלית, כימיה, פיזיקה ומדעי המחשב. זה העתיד, חיים שלי, אם לא תשיג ציונים טובים במקצועות האלה, תהיה סמוך על שולחני גם כאשר תהיה בן 25. ואני כבר זקן, גיאצ'ו, מעבודה של שישה ימים בשבוע, כבר יותר מ־40 שנה.

תנ"ך אני אלמד אותך, אני קראי, אני אטמיע בך שלא צריך ללמוד הבלחות שכתבו באבא־בובות פרימיטיביים שבטוחים שהעולם נוצר לפני 5,770 שנה, אף שראיות ארכיאולוגיות מצביעות על כך שהאדם כבר כתב וניהל חיים עסקיים לפני יותר מחצי מיליון שנה. צריך לדעת תורה, להשתדל לכבד את עשרת הדיברות, עד כמה שאתה יכול, לא חייבים להתאמץ יותר מדי. כל הפרשנויות, ההלכות, ההיתרים לגנוב, לעשוק, היחס לאישה כאל חפץ, זה פארש, צדיק שלי.

אני מקפיד להסביר לך את ההבדל בין עשרת הדיברות לשאר השטויות, שכתבו עובדי אלילים שהתחפשו לנביאים (כמו אורי גלר. זוכר שהראיתי לך אותו מכופף כפית?) בחברותא, תוך כדי העברת המקטרת עם חומר משובח (ממש לא פארש!) מאחד לשני ובמקביל סידור הקופסה בראש בשתייה של עראק 50% אלכוהול מנאד (זה כמו מימייה, כפרע, רק מעור כי לא היה פלסטיק אז) שצמוד לגלבייה כמו תחבושת אישית, דיסקית ופנקס שבוי.

אני שמח שאתה אוהב את המורה, נהורה, היא גם אוהבת אותך ואומרת שאתה מקסים. היא עדיין לא מכירה אותך ולבטח לא יודעת מה אתה מסוגל לעשות, כאשר אתה לא משיג את מה שאתה רוצה.

נהורה, והחברים והחברות שלה, שגם הם מורים ו/או גננות, עובדים מאוד־מאוד קשה. רק תחשוב כמה קשה לנהורה להיות בכיתה שלך שלוש־ארבע שעות ביום. חלק גדול מכם התלמידים כבר דפוקים על הסם שעלאק מסדר לכם קשב וריכוז. חבל"ז גיאצ'ו, זה מים ביד. עשר שנים, שזה כל חייכם, הרעילו אתכם עם הורמונים באוכל מתועש, עכשיו שואלים המומחויים למה נדפקה לכם הקופסה. למה? ככה.

אני לא יודע אם אתה יודע, אבל אתמול התחילו 177 אלף תלמידים את כיתה א', לא כולל החינוך של החניוקים, שהתחיל לפני שבוע או משהו כזה. מתוך הכמות של כיתה א', 25% יהיו דפוקי קשב וריכוז בתוך שלוש שנים. כי המורה המליצה, כי ההורים רצו שקט, כי הפסיכולוגים אין להם סבלנות בבצפר. אז ככה זה, גיאצ'ו: כדור קטן, עושה כיף גדול. אבא יודע, אתה יכול לסמוך עליי.

מתוך ילדי כיתה א', יותר מ־130 אלף, בניכוי ערבים ומשתמטים (לא כולל חניוקים, שהם בפטור מגיוס בלידתם, כי ככה אלוהים שלהם אמר לאיזה באבא בובה מתישהו), יצטרכו להתגייס לצה"ל בעוד 12 שנים. זה לא יקרה גיאצ'ו. אם 100 אלף בנים ובנות יתגייסו, זו תהיה הצלחה כבירה. אבל זה לא הדור של אבא ושל האחיות שלך. היום הצעירים מתוחכמים, מבינים שאסור לסמוך על אגם הדרעק, אז הם ימצאו דרכים לחמוק מגיוס, כמו בצלאל סמוטריץ' למשל, ששירת כע' פקידה בקריה, אחרי שכבר למד משפטים.

גם אתה, גיאצ'ו, תשרת 17־18 חודשים בגיל 25 פלוס, כמו בצלאל, ואינשאללה תעבוד גם כן באגם הדרעק ותהיה טפיל על החברה בשכר צנוע של 15־16 אלף יורו בחודש, ותיתן כמו דיירי אגם הדרעק: אפס תשואה על ימבה השקעה. אבא יהיה מאוד גאה אם תהיה טפיל באגם הדרעק. אתה ילד יפה, בלונדי עם עיניים כחולות שמצלמת הטלוויזיה אוהבת. אתה גם מקלל מדהים, עברית ואינגליט, ואני מבטיח לשפר לך את עולם הדימויים, כיצד להתייחס לסמרטוטי האדם שיקיפו אותך.

גיאצ'ו, אתה זוכר ששאלת אותי מה זה הכרת הטוב, ואני עניתי לך שזה מסובך, אבל לדעתי חשוב להעריך וגם לסייע למי שעזר לך, טיפל בך ודאג שיהיה לך טוב. אני מתכוון לצוות בבית הספר שלך. אתה לא גולש באתרי החדשות, לכן לא ראית את דיירי אגם הדרעק מצטלמים ביום הראשון של שנת הלימודים. אנחנו בבחירות, אז הם מתחפשים לפעילי זכויות אדם שדואגים לכם, הילדים. לא, ממש לא, אגם הדרעק דואג רק לעצמו.
טיפוסים הזויים טענו בשש השנים האחרונות שמורים ומורות מרוויחים סביר, בהתייחס לשעות עבודתם.

גיאצ'ו, אלה אותם דיירי אגם הדרעק, שמצמידים את שכרם לעליית המדד בכל שנה ומשפרים בהתאם. השכר של דייר/ת באגם הדרעק, שבמתכונתו הנוכחית מיותר לכל בר דעת, שווה לשכרם של חמישה מורים ומורות, אחרי חתימת הסכם העבודה החדש. אתה לא יודע, ילד, אבל דייר/ת באגם הדרעק לא חייב להתייצב לעבודה אם לא בא לו. הם בכו וייללו שתוספת של 4 מיליארד שקל (בסוף סיכמו על 4.585 מיליארד שקל) תהרוס את כלכלת המדינ'ע, כי עוד ארגוני עובדים מחכים בתור למו"מ על שכרם.

גיאצ'ו, הם שכחו להוסיף שבשלוש השנים האחרונות הם הפכו 15 מיליארד שקל לזבל בגלל האגו שלהם, ועדיין לא די. ייתכן שיישרפו פה עוד 6־9 מיליארד שקל על בחירות נוספות, אם ביבי לא יצליח להפסיק את משפטו, או לחילופין יגיע לעסקת טיעון שלא תפגע בחירותו ובתנאי הפרישה שלו. הבנת ילד? המדינ'ע שלנו נועדה רק כדי לשרת את הרצונות של משפחת נתניהו. אני מבקש ממך לשאול את המחנכת נהורה, אם ביבי כבר החזיר את 300 אלף הדולרים שקיבל בחוואה מהבנדוד נתן ז"ל, למימון משפטו. תשאל אותה גם מי מממן את ההגנה המשפטית של ביבי, כי אבא שלך משוכנע שמשפחת נתניהו לא משקיעה בעניין לירה סורית דפוקה. כך תגיד למורה: גם לא לירה סורית דפוקה.

גיאצ'ו, הכי חשוב בחיים להיזהר משרלטנים, פינגווינים, רואי חשבון ונבחרי ציבור. כמובן, עד שאתה תיבחר, ואז אני אשנה את האג'נדה ואהיה טינופת אינטרסנטית כמו כולם. תזכור את השם רון תומר. הוא דוקטור לרוקחות, בעלים של חברת תרופות ונשיא או יו"ר או שניהם של התאחדות התעשיינים. ד"ר תומר לא אהב את הדרישות של הסתדרות המורים. הוא טען שבתקופה כזו זה גזל. ברור שכאדון בעלבית של התאחדות התעשיינים הוא לא פגע בחברים שלו מאגם הדרעק, כי לפרק 15 מיליארד שקל על פארש בגלל אגו מטונף ושוחד פוליטי – זה לא גזל, לדעתו – אולי זו מצווה מדאורייתא שכתב איזה באבא בובה, לך תדע.

הבנת, ילד צדיק שלי? אם אדם, אקדמאי, שהחליט להתמסר להוראה ולחינוך הדור הבא, דורש במשך שש שנים את שיפור שכרו וחוטף ברקס לגבות, אדון בעלבית של התעשייה אומר שזה גזל... הכל מפוזיציה, ילד שלי, אולי שנתו של אדון בעלבית נודדת פן מאן דהוא מ־220 העובדים במפעל התרופות שלו גם ירצה תוספת שכר של כמה לירות סוריות דפוקות, כדי לארגן לעצמו חיים.

גיאצ'ו, אם כבר אני כותב לך מכתב ארוך, כדי שתשמור אותו, בוא אני אספר לך עוד סיפור על נושא שלא מלמדים אתכם בבתי הספר, כי זה יכניס אתכם לדיכי של הלייף.

זוכר בקיץ שעבר ששיחקת אותה ברוס לי, מול דלת זכוכית מחוסמת, ונפצעת קשה? אתה בטח זוכר, כי הצלקות על הרגל יזכירו לך כל החיים. אבל כשאבא שלך הגיע למיון, מוטרף מהסיוט, ושמע שאתה חייב לעבור ניתוח, השאלה הראשונה שהוא שאל את המתמחה הבכיר מבין השניים בכירורגיה של כלי דם ועצבים וכאלה הייתה: "רבותיי, כמה שעות אתם כבר פה? אולי נקרא למנתח בכיר?". אבל שניהם חייכו וענו לאבא שהם הגיעו בבוקר, הם עירניים ויתעדכנו גם אצל הבכיר כשכל צילומי ההדמיה יסתיימו.

אתה כנראה לא תהיה רופא, כי אתה דומה לי, אנחנו לא טובים בזה. אבל כשתהיה מבוגר אחראי ותיאלץ להגיע לחדר מיון אחרי השעה 16:00, תתבונן ברופאים ותנסה לנחש כמה שעות הם עובדים ברציפות. שום גורם בריאותי במדינ'ע הרקובה שלנו לא אומר את האמת הפשוטה והידועה לכל מי שקרא את ספרי האנטומיה של הרטוב חלקים א' ו־ב' בתיכון או בקורס חובשים ומבוא לפיזיולוגיה: אדם מתקשה לתפקד ביעילות אחרי יממה ללא שינה. יש לו נסיגה קוגניטיבית של עשרות אחוזים כרופא, לעומת מצבו הקוגניטיבי בתחילת המשמרת.

אפילו מחקר שהתקיים באוניברסיטת בר־אילן קבע תוצאות חד־משמעיות. רופאים מתמחים נבדקו כאמור בתחילת משמרת של 26 שעות ובסיומה. המחקר לא ציין כמה חולים מתו כתוצאה מהרצון של מנהלי בתי החולים בארץ וחלק ניכר מהרופאים הבכירים לחיות חיים נוחים, כאשר מערכת הבריאות, כולל רפואת חירום, מתנהלת בידי מתמחים בין השעות 16:00 ל־8:00 בבוקר שלמחרת.

אני באופן אישי מאוד אוהב לקרוא את סיפורי הגבורה של הרופאים בגילי, או אף מבוגרים יותר, איך בילו משמרות של 36־40 שעות בבית החולים. זה נכון אגב, רק שהתקינה בסבנטיז־אייטיז טיפל'ה השתנתה. אז האוכלוסייה בארץ מנתה חצי לעומת הכמות היום - למען האמת, יותר מחצי. נכון שהמדינ'ע הקורסת בריאותית לא בנתה בית חולים ציבורי למעט אסותא באשדוד (נרכש מקופ"ח מכבי), וגם העבודה הייתה שונה.

במחלקות היו 35 מיטות, וברוב ימות השנה הכמות לא השתנתה. כיום התקינה היא 35 מיטות, אבל בפועל יש 50, וכמות הרופאים לא שונתה.
גם הדרישות מרופא השתנו במהלך השנים. בשנות ה־70' וה־80, כשהיה מגיע למיון פצוע עם פריקת כתף, האחיות היו הולכות להעיר את הרופא התורן, מתמחה כמובן, לא מומחה.

מומחים מאז היפוקרטס אהבו לחלטר החל מ־16:00, להשאיר את העבודה לעבדים. אגב, אם מדובר בכירורגים, אז הם עובדים בבית חולים כדי שיהיה מי שישלם להם את פוליסת הביטוח של אחריות אישית ורשלנות מקצועית, לא מתוך אהבה למערכת הבריאות. כל המתמחים של לפני 35־40 שנה הם מנהלי בתי חולים כיום ומנהלים גם את הר"י. ההתייחסות שלהם לדרישות המתמחים היא תוצאה של עודף זמן פנוי לצפות בכל סדרות הפשע בנטפליקס או סתם זיכרונות מהטריגלוגיה "הסנדק".

ד"ר ריי ביטון, פנימאית בכירה שנמצאת כיום בתת־התמחות בנפרולוגיה, היא גם יו"ר ארגון מרשם, שמאגד כ־1,200 מתמחים וסטאז'רים. כמות הרופאים המתמחים בישראל היא כ־7,000. מבין 1,200 המתמחים רק 250 חתמו על מכתבי התפטרות קולקטיביים, אחרי שכל ההסכמים איתם הופרו על ידי הממשלה, ראשי הממשלה ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי. מי ששילם את המחיר לעת עתה מבין המעורבים הוא שר הבריאות ניצן הורוביץ, שיסיים את שהותו באגם הדרעק ב־1 בנובמבר.

ד"ר ביטון, מדוע כמות המתמחים בארגון מרשם לא מהווה אפילו 20% מכמות המתמחים?
"הסיבה היחידה היא פחד מהמנהלים. הם משתמשים בשיטות של ארגוני פשיעה כדי להפעיל לחץ על מתמחים. תראה מה קרה במרכז הרפואי רמב"ם, כאשר מתמחים הגישו מכתב התפטרות. המנכ"ל קרא להם והודיע להם שזה סוף דרכם ברפואה בארץ, בכל בית חולים, בכל התמחות שבה ירצו להמשיך אחרי הפחתת שעות המשמרת מ־26 ל־18 שעות.

"המתמחים חזרו בהם, הם התפרקו לגמרי. שוחחתי עם מתמחים ברפואת ילדים, נשים וגברים שעשו דרך בחייהם: קצונה ושירות קרבי פיקודי בצה"ל, לימודי תואר ראשון ואחרי זה דוקטורט ברפואה. כולם, ללא יוצא מן הכלל, סיפרו על טראומה שכמוה לא חוו בחייהם, שמעולם לא השפילו אותם כפי שד"ר מיכאל הלברטל (מנהל המרכז הרפואי רמב"ם – ר"ק) והכפופים לו השפילו אותם".

מדוע אין כירורגים שחותמים על מכתבי ההתפטרות?
"לפני הכל הם בפחד משתק מפגיעה בהתמחות והפרעה לתת־התמחות בהמשך. הם אמורים להשתלב בפעימה הבאה, אבל עוד לא ברור איך. הציבור אינו יודע שמדובר בטרור של הנהלת רמב"ם ובתי חולים נוספים כלפי המתמחים. אני מדגישה 'טרור' לכל מתמחה שעומד על דעתו. מנהלי בתי החולים נפגשו ביניהם עם הנהגת הר"י, וכמו בסרטי פשע - התערבו ביניהם מי יצליח להכניע יותר מתמחים".

האם פניתם לאנשי עסקים שתורמים כסף לרמב"ם באופן סדיר כדי שיתערבו למניעת הטרור?
"כן. אני לא שוחחתי עם אודי אנג'ל ואייל ולדמן באופן אישי, אבל המצב בשטח ושגרת האיומים והתייחסותו של הלברטל הובאו לידיעתם, ושניהם גם ביקשו הבהרות. אין לי מידע מה סוכם, אבל מדיניות הטרור נמשכת בכל דקה ביום, האיומים אינם פוסקים לכל מתמחה שמרים ראש ומביע דעה מנוגדת לשלטון שם. זה לא רק ברמב"ם, גם בתל השומר ובברזילי באשקלון. אני חייבת לציין חריג: בית החולים שערי צדק, שתומך במתמחים ובדרישותיהם. בכירי המנהלים בשערי צדק חטפו קיתונות של בוז משאר המנהלים ומהר"י על היחס המקל".

את כבר רופאה פנימית בכירה שעושה תת־התמחות בנפרולוגיה בבית החולים אסותא באשדוד. מה קורה אצלכם?
"נכון. גם אני חתמתי על מכתב התפטרות עם עוד 55 מתמחים. לא יודעת איך להגדיר את היחס לצעד הזה אצלנו. יש שתומכים במתמחים ויש גם מתנגדים. ברגע שחתמתי על המכתב, כל בכירי מערכת הבריאות לחצו על הנהלת בית החולים 'לפדות' את המכתב כדי להיפטר ממני. אין להם גבולות כדי להשיג את מה שהם רוצים, והם רוצים עבדים. הם לא מקבלים מציאות שלפיה רופא או רופאה מתמחים רוצים גם לחיות, להיות עם ילדיהם כמה שעות בשבוע. זה לא מעניין אותם, אנחנו כאן כדי לספק את הצרכים של המומחים, הם דואגים להודיע לנו בכל יום שבלעדיהם לעולם לא תהיה לנו קריירה. אף אחד לא מוכן להתערב: שרת הכלכלה, שר הבריאות וראש הממשלה מתעלמים מאיתנו".

אין לך לפעמים תחושה של בשביל מה אני צריכה את זה, אני כבר סיימתי להתכלב, למה לעמוד בראש המאבק?
"לכל מי שהתמחה ברפואה וחווה את הטרור של בכירים ומנהלים יש זיכרונות וטראומות. גם לי יש, גם אני מנהלת שיחות עם עצמי על טעויות שעשיתי בגלל תשישות, שפגעו בחולים שטיפלתי בהם, והם לא מעטים. אני כמעט זוכרת את כל המקרים, ודיברתי על כך עם מנהלים. לצערי, זה לא עניין אותם. חבל לי שהציבור לא מבין שהמצב מסכן את בריאות החולים, וכל אחד יכול לחלות. אבל אז, כאשר בן משפחה במצוקה, הם תוקפים אותנו, את הרופא התורן, לא את הכונן. אני מקווה שזה ישתנה, אני מבחינתי עושה את כל מה שאני יכולה".

כן, זה המצב, ליאירק'ה היפה אין זמן להתערב במשבר, הוא עסוק בפוליטיקה דרעק, כדי להצליח להושיב עוד שניים־שלושה תחתים מיש עתיד באגם הדרעק. הוא יגיד שזה הישג עצום. אם הוא יגיע בחייו למיון, מנהל בית החולים יגיע בריצה ללטף לו את המצח, נבעך. אז בשביל מה לריב עם הר"י? הוא ובני משפחתו כבר מסודרים. שהליצן הבא בלשכה ישקיע בזה זמן. יאירק'ה היפה מאוד עסוק.