המצב הביטחוני – בזירה הפלסטינית, ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים – מסלים משבוע לשבוע. המהומות הקשות במזרח ירושלים, לאחר פחות משבוע מאז הפיגוע במעבר שועפאט שבו נהרגה סמלת נועה לזר ונפצע באורח קשה מאבטח, הן איתות אזהרה בוהק. ההסלמה והפיגועים הרבים בגזרת שכם, בשילוב עם ההידרדרות במזרח ירושלים ערב בחירות בישראל – מובילים את השטח לסף רתיחה, מצב שמתחיל להזכיר את ערב מבצע שומר החומות.

ישנם הבדלים גדולים בין מוקדי ההסלמה בצפון השומרון ובמזרח ירושלים, ולא ניתן לקשור את הכל בחבילה אחת. אין דין שכם וג'נין כדין מזרח ירושלים, שנמצאת תחת אחריות ממשלית בלעדית של ישראל. אבל כאשר במקביל נדלקות מספר גזרות, הסיכוי שיגרמו לעוד זירות נוספות להתחמם הולך וגדל כגל מידבק. הרבה יהיה מונח בימים הקרובים על כתפיה השחוחות של משטרת ישראל. ככל שיצליחו להשתלט במהירות על כיסי האנרכיה ולהשיב את הסדר, כך יפחת הסיכוי להסלמה בזירות נוספות.

פעילות כוחות המשטרה במזרח ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
פעילות כוחות המשטרה במזרח ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

בינתיים רצועת עזה דוממת. שוב מוכח שכאשר חמאס מעוניין בכך, אפילו קפצון לא נורה מהרצועה, וזאת למרות המתרחש בחודשים האחרונים בגדה. אפילו הריגתם בחודשים האחרונים של מחבלים פעילים המזוהים עם הג'יהאד האסלאמי לא הובילה לירי של ארגון הטרור מעזה.

אפשר לדבר על חוסר רצונו של חמאס להיכנס עכשיו לעימות ישיר מול ישראל, אבל יותר מכך, חמאס למד ממבצע שומר החומות שעוד לפני שהאירועים גולשים לעזה, הוא יכול לגזור קופונים רבים מהסלמה ביטחונית רחבה ביו"ש, במזרח ירושלים ובקרב ערביי ישראל, מבלי שהוא משלם מחיר ברצועה. זה חודשים שחמאס מתדלק את השטח בהסתה פרועה. הוא אומנם אינו הגורם המוביל, אבל הוא זה שצפוי עכשיו לעלות מדרגה נוספת בהכוונת טרור ובהסתה כדי להוביל להסלמה משמעותית יותר.

חמאס כנראה ינסה להישאר גם הפעם על הגדר, אבל הוא יודע היטב שכמי שמתיימר להיות מגן ירושלים והמקומות הקדושים, אם ההסלמה תגלוש לאירועים חמורים בהר הבית, יופעל עליו לחץ להגיב ולירות רקטות מהרצועה. עזה, כאמור, שקטה לחלוטין, אבל השינוי בתמונת המצב אל מול הרצועה יכול להיות מהיר במיוחד אם במערכת הביטחון לא יצליחו לעצור את המדרון החלקלק של הימים האחרונים.

הדילמה של צה"ל

בחודש האחרון נפלו שלושה לוחמי צה"ל בפיגועי ירי ובחילופי אש עם מחבלים, ונרצחה אזרחית ישראלית בחולון. בין שלושה אירועים שונים באופיים – במעבר בשועפאט, בשטח פתוח לא רחוק מג'נין, ובפיגוע האחרון בשער הכניסה האחורי לשבי שומרון שבהם נפלו הלוחמים – עולות כמה נקודות משותפות.

בכל האירועים ביקשו המחבלים להפתיע את כוחות צה"ל בירי מטווח קרוב, ועם כל הקושי בשיפוט מוקדם לפני שהסתיימו התחקירים, מדובר בשלושה אירועים שלא רק שהסתיימו בתוצאות קשות, אלא גם עולות מהן שאלות של איכות תפקוד הכוחות בשטח, ומידת הערנות והדריכות אל מול מצב מבצעי במשימות אבטחה שגרתיות ושוחקות.

חוליות מחבלים מזהות את פוטנציאל התהילה ברחוב הפלסטיני בביצוע פיגועי ירי בלוחמי צה"ל ובבריחה מהירה מזירת האירוע, זאת לצד פיגועי טרור נוספים המכוונים נגד ישראלים באיו"ש. משלושת האירועים האחרונים שבהם נפלו לוחמי צה"ל ניתן להפיק לקחים רבים, ויש הרבה מאוד מה ללמוד ולשפר.

אל מול מציאות שהשתנתה ופיגועי ירי שהופכים למקצועיים יותר ככל שהזמן עובר, צה"ל חייב לבצע מהר את ההתאמות הנדרשות. לעומת ג'נין, שעמדה במוקד המתיחות במשך החודשים האחרונים, זה כמה שבועות ששכם כבשה את הבכורה, כאשר הפיגועים שיוצאים ממנה מהווים באופן מיידי סיכון כלפי אזרחים ישראלים רבים.

המציאות המורכבת בשכם עמוסה גם כך באירועים אלימים בין פלסטינים ויהודים. ככל שגל הטרור הקשה סביב שכם נמשך, כך בהתאמה מתרבים העימותים האלימים בין יהודים ופלסטינים בגזרה. סחף באזור שכם עלול להוביל להסלמה באזור יהודה ושומרון כולו. בינתיים זה עדיין לא קרה, אבל במערכת הביטחון, לאחר חודש אלים במיוחד, מבינים שאנחנו קרובים מאוד לנקודה שלאחריה יהיה קשה מאוד לעצור את הסחף.

מכאן לפחות, ברמת התוכניות, צה"ל צריך להיות ערוך לכך שלאחר חודשים של פעילות, עם כוחות תגבור רבים שהפסיקו את האימונים ונכנסו לשגרה שוחקת ומתמשכת ביהודה ושומרון, הסלמה נוספת שעלולה לגלוש גם לשער שכם והר הבית, יכולה להגיע מהר יותר ממה שחושבים גם לרצועת עזה. כרגע אין לכך מידע מודיעיני וסימנים בשטח, אבל העבר הקרוב לימד אותנו כמה מהר רצועת עזה יכולה להתהפך.

השבוע, בפעם הראשונה זה זמן רב, הציבה ישראל מחסומי כניסה ויציאה מהעיר שכם. רק שלוש כניסות נותרו פתוחות, ומהר מאוד זה הפך לשיח מרכזי בעיר. לעומת ג'נין, שבישראל סבורים כי הרשות הפלסטינית איבדה שם שליטה, בשכם נותנים אצלנו סיכוי למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית להתמודד עם המצב.

לטענת גורמי צבא, בימים האחרונים רואים בשטח פעולות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בניסיון לבלום את מגמת ההתפשטות של מה שמכונה התארגנות הטרור של גוב האריות. הבעיה במיגור ההתארגנות היא שרק חלק ממנה ניתן לסמן במידע מקדים, מכיוון שמדובר ברעיון שלרוב מופץ ברשתות החברתיות בנרטיב חילוני־לאומי, שמצליח לקרוץ לצעירים בשכם שבעבר לא היו קשורים לטרור.

הדילמה של צה"ל ופיקוד המרכז היא בבחירת המינון לפעולות התקפיות בלב העיר שכם. כמובן שכאשר יש התרעות ממוקדות לפיגוע שבדרך, אין כל דילמות וכוחות צה"ל נכנסים לשכם. דרישות הנשמעות בישראל כלפי הצבא לרסק את יכולות ההתארגנות החדשה, ולעצור או לחסל פעילים בטרור בשכם, מתעלמות מכך שחלק גדול מההתארגנות מאופיין תחת רעיון משותף ולא תחת מוסד.

במידה רבה, ההצלחות האחרונות בפיגועי הירי, התהודה והחשיפה התקשורתית הרבה של ההתארגנות ושל הרעיון החדש עלולות להפוך לתופעה נרחבת יותר. למבצע נרחב בשכם עשויות להיות השלכות שיובילו להסלמה ביטחונית באיו"ש. מכאן שבשלב הזה במערכת הביטחון סבורים שלמרות הפיגועים האחרונים, לא נכון להכריז או לבצע מבצע נרחב בצפון השומרון וגם לא בשכם.

הרבה תלוי בימים הקרובים גם בהתפתחויות בשטח, כשאירועים ביטחוניים ופיגועים מוצלחים יגבירו את הלחץ הציבורי והפוליטי להרחבת הפעילות הצבאית. בין הצבא והדרג המדיני קיימת הסכמה על כך שאין מקום כרגע למבצע נרחב בצפון השומרון, אבל האפשרות להסלמה משמעותית נראית הפעם קרובה יותר, כאשר ההסלמה נמשכת גם במזרח ירושלים.