אם לא מדובר במשחקי אגו או במלחמות יוקרה בין קואליציה ואופוזיציה, אין סיבה ששר המשפטים יריב לוין לא יפעל כדי להמשיך לקדם את הצעת החוק של קודמו, שר המשפטים גדעון סער. אני מתכוון להצעת החוק שמליאת הכנסת כבר אישרה בקריאה ראשונה, שתחמיר בעונשם של עבריינים הנוהגים באלימות כלפי צוותים רפואיים. על פי הצעת החוק, שצריכה עדיין לעבור שתי קריאות נוספות, על מי שיתקוף צוותי רפואה תוך מתן טיפול רפואי, יוטל עונש של חמש שנות מאסר והעבירה תסווג כעבירה מסוג פשע.

כיום ניתן להטיל על תקיפת צוותים רפואיים עונש של עד שלוש שנות מאסר. התיקון בהצעת החוק החדשה יחול גם על חובשים ופרמדיקים של ארגוני עזרה ראשונה כמו מגן דוד ואיחוד הצלה. החוק הנוכחי קובע עונש של חמש שנות מאסר על תקיפת צוותי רפואה, רק אם התקיפה נעשית תוך פעולת חירום, כמו הצלת חיים, ורק אם האלימות כוונה נגד צוותים רפואיים מסוימים. התיקון החדש בהצעה של שר המשפטים לשעבר סער קובע שהעונש המחמיר יהיה על תקיפות שבוצעו במהלך כל טיפול רפואי. לא ברור אם הממשלה הנוכחית תפעל לקידום הצעת החוק בדרך של דין רציפות. אם היא לא תעשה זאת, זה כנראה יהיה רק משום שהיוזמה להצעת החוק היא של השר לשעבר סער, ושרים חדשים אינם מזדרזים לפרגן לקודמים להם. במקרה כזה מתכוון ח"כ סער לקדם את הצעת החוק כהצעת חוק פרטית.

החלטת ההסתדרות הרפואית להשבית אתמול את בתי החולים בעקבות עוד מקרה חמור שבו הותקף רופא במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, היא החלטה שלא תועיל ולא תקדם כלום. במקום שביתת מחאה שפגעה במי שנזקקים לשירותי בתי החולים וקופות החולים, ראוי היה שההסתדרות הרפואית תפעל לתמוך בכל הכוח בהצעת החוק של שר המשפטים לשעבר סער תוך החלת דין רציפות, וזאת כדי שניתן יהיה להתמודד עם מי שתוקפים צוותים רפואיים בדרך משפטית ראויה. השבתת בתי החולים בכל פעם שמותקפים צוותים רפואיים היא אולי מחאה מתבקשת, אבל שביתה לבדה ללא קידום חוק שירתיע את מי שפוגע בצוותים רפואיים, לא תביא לצמצום התופעה ובוודאי שלא להפסקתה.

אתמול נמנע טיפול רפואי ממאות אלפי חולים במרפאות החוץ של בתי החולים. מדובר בעיקר בקשישים שהמתינו תקופה ארוכה לתורים בבתי חולים, והם ייאלצו עכשיו להמתין עוד תקופה ארוכה לקביעת תור מחודש, מבלי שיש להם קשר לאלימות כלפי צוותים רפואיים בבתי החולים.
אותי מעניינת השאלה מה יקרה אם רופאי המרכזים הרפואיים או רופאי הקהילה יסרבו לטפל בעתיד בחולים שתקפו אותם או את חבריהם.

מתברר שהתשובה לכך היא חד־משמעית. על פי החוק למניעת אלימות במוסדות למתן טיפול – תשע"א 2011 - רשאי מנהל מוסד רפואי להזהיר (בכתב) אדם שנקט אלימות כלפי איש צוות או השחית רכוש במוסד, שאם יחזור על המעשה בתקופה של 12 חודשים - ניתן יהיה להורות על מניעת כניסתו למוסד הרפואי לתקופה מוגבלת, אבל גם אם האיש יחזור על מעשיו וינהג באלימות, לא ניתן יהיה למנוע ממנו טיפול רפואי, או שירותי רווחה שחיוניים עבורו. משמעות הדברים היא שהצעת החוק של ח"כ סער היא מחויבת המציאות. אם טובת הצוותים הרפואיים ושלומם עומדת לנגד עיניו של שר המשפטים לוין, ראוי שינהג בדין של רציפות, ויביא את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. זה יהיה בדיוק ההבדל בין שר שנוהג בממלכתיות לבין עסקן פוליטי שמחשב חישובים פוליטיים, ובלבד שהקרדיט לא יישמט ממנו ויינתן לאחר.