שר הביטחון יואב גלנט סבור שסדר העדיפויות המוביל בממשלה - ההתעסקות ברפורמה המשפטית - אינו משרת את האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל. לתפיסתו, הממשלה צריכה להתמקד כעת באיראן, באיומים הביטחוניים, בתקופה המתוחה ערב חודש הרמדאן ובאתגרים מדיניים, כאשר במוקד נמצאת סוגיית הגרעין באיראן שדורשת שיתופי פעולה נרחבים עם מדינות רבות בעולם, בראשן ארצות הברית.

"גלנט לא עומד מאחרי הרפורמה אך הוא זה שיחטוף בפרצוף את המשבר הביטחוני הצפוי"

על הרקע הזה מגיע הפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות" לפיו שר הביטחון קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את חקיקת הרפורמה עד הקיץ, להגיע להסכמות ולהבנות ולא לנקוט במהלכים חד צדדיים.

ההערכה היא שלעמדה הזאת שותפים עוד שרים וחברי כנסת בליכוד שנמצאים בצד המתון של הקואליציה בסוגיות שונות וגם בנושא הזה, ובין השאר, פעלו לריכוך ההצעה האחרונה בנושא מינוי השופטים. בכלל, בממשלה ובליכוד בפרט יש הבדלים גדולים בין גישות השרים השונים לגבי הרפורמה המשפטית, אבל גם בנושאים מהותיים אחרים הקשורים לביטחון ומדיניות.

יואב גלנט: "הקריאה לסרבנות מסוכנת ועלולה לפגוע ביכולתו של צה״ל". (צילום: ניקול לסקבי, דוברות שר הביטחון)

בשיחות בין ראש הממשלה לגלנט שיקף האחרון את חומרת המצב של מה שקורה בתוך הצבא, בין השאר בנושא המילואים ואמר לו שלעמדתו צריך לעצור את החקיקה. ההערכות שהציג גלנט לנתניהו הן בהתאם להערכת הבכירים בצה"ל לפיה ככל שתימשך המחאה ובמקביל החקיקה, המצב בצבא ילך ויחריף. ההערכות הן שהדברים של גלנט, לצד קולות נוספים בליכוד הובילו את נתניהו להחלטה לנסות לרכך את החקיקה.

למרות העמדה הברורה של גלנט לגבי עצירת החקיקה, ההבנה היא שהוא לא יפר את המשמעת הקוליאציונית בהצבעה על החוק ויתמוך בחקיקה בכנסת. למרות הפרסומים השונים והשיחות הקשות שהתנהלו בנושא, ככל הידוע, שאלת התפטרותו של גלנט מתפקידו לא עלתה בשיחות עם נתניהו, אלא רק באמירות של נתניהו לשרים אחרים.

עיתוי הפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות", ערב ההצבעות על הצעת הריכוך לבחירת השופטים, לא היה מתואם בין נתניהו לגלנט ובכל מקרה השיחות בנושא הזה והקשר בין המצב הביטחוני המתוח והפגיעה האפשרית בכשירות הצבא עלו במספר פגישות בשבועיים האחרונים.