מסלול ההתמודדות למועמדות לנשיאות ארה"ב בקושי מצוי במטרים הראשונים שלו, וכבר כמה רצים מהמפלגה הרפובליקנית נתקפו חרדה והודיעו שהם יורדים לשוליים.

עוד סיבה לדאגה? טראמפ מאבד תמיכה בשתי מדינות מפתח
״רישיון ליפול״: טראמפ לועג לנשיא ביידן בסרטון חדש | צפו

שנה וחצי נותרו עד לבחירות לנשיאות, שמונה חודשים עד לבחירות המוקדמות הראשונות – ושני רפובליקנים בכירים וידועים, שנחשבו כמועמדים פוטנציאליים לנשיאות 2024, הודיעו שהם מוותרים על שאיפתם ומסתלקים מהמרוץ. האחד הוא מייק פומפאו, שר החוץ לשעבר, והשני הוא גלן יאנגקין, מושל וירג'יניה.

שניהם לא היו עדיין מתמודדים רשמיים. אבל פומפאו, שבתפקידו כמזכיר המדינה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נחשב בזמנו כאחד ממקורביו, התנהל בחדשים האחרונים כמי ששואף להשיג את מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. הוא אף כתב ופרסם ספר שבו הסביר את תוכניותיו לעתידה של ארה"ב. פומפאו גם ידוע כאוהד ישראל מושבע ונלהב וביקר פעמים אחדות בארץ.

יאנגקין התפרסם כשניצח את טרי מקאוליף הדמוקרטי בבחירות בווירג'יניה, מדינה דמוקרטית, וכמושל צבר מוניטין של מנהיג מוכשר. אז מה קרה? מדוע שני בכירים רפובליקנים פופולריים פרשו כה מוקדם, כמי שנמלטים ממשהו מפחיד?

לא פומפאו ולא יאנגקין סיפקו הסברים לוויתורם המפתיע. ההסברים היו מיותרים. שניהם נבהלו, ובלי גוזמה נבעתו, מנוכחותו הפרועה, התנהלותו גסת הרוח והתבטאויותיו המאיימות של רפובליקני בכיר, מפורסם, מתוקשר – דונלד טראמפ. הנשיא לשעבר, שהובס והורחק מהבית הלבן, לא מסתיר לרגע את שאיפתו להתמודד על מועמדות המפלגה לנשיאות בבחירות 2024.

"פומפאו במיוחד, שהיה שנים קרוב לטראמפ ומכיר את שיגיונותיו, הבין וקלט את הכאוס שצפוי לו מהתמודדות במרוץ שטראמפ משתתף בו והחליט שעדיף לפרוש ולהמתין אולי לבחירות 2028", הסביר פרשן בערוץ ציבורי בניו יורק.

מי שלא נראית מבוהלת ממרוץ למועמדות לנשיאות, כשבמסלול לידה תרגיש את נשימתו המרעילה של רץ כטראמפ, היא ניקי היילי. גם היא, כמייק פומפאו, מכירה מקרוב את טראמפ, שמינה אותה לשגרירת ארה"ב באו"ם. להבדיל מפומפאו, היילי הבינה במהירות את אי־כשירותו של טראמפ כנשיא ופרשה מכהונתה באו"ם לאחר פחות משנתיים בתפקיד.

"הוא חי בעבר, והעבר רודף אחריו", הגדירה היילי את טראמפ בראיון עמה שהתפרסם לאחרונה. "האמריקאים חייבים לצעוד קדימה", אמרה בלי להסתיר את הסתייגותה מהתמודדותו של טראמפ. זאת לא הייתה ההתבטאות הראשונה של היילי שהתפרשה כלעג לטראמפ. גם לא האחרונה שפרשנים בוושינגטון מצפים לשמוע ממנה כשהמרוץ יתלהט. "היילי לא פוחדת מטראמפ", אמר הפרשן בערוץ הציבורי.

"להערכתי היא אפילו תחריף את ביטוייה נגדו, במיוחד אם תסיק שזה מגדיל את התמיכה במועמדותה". להערכת פרשנים ומומחים, יש עוד רפובליקנים בכירים ששוקלים להצטרף למרוץ למועמדות המפלגה לנשיאות. הם מזכירים את מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי ואת טים סקוט, סנאטור שחור ממדינת קרוליינה הדרומית.

מי שקרוב לוודאי צפוי להצהיר רשמית על מועמדותו הוא מושל פלורידה רון דה־סנטיס. זה שבועות אחדים דה־סנטיס מתנהל במופגן כמי שהחליט להתמודד על הנשיאות. אך הוא עדיין מעורר רושם שהוא מהסס וחושש מטראמפ, שכבר תקף אותו פעמים אחדות, לעג לו והבהיר לו באופן חד־משמעי כי אם אכן ירוץ נגדו, הוא יירד לחייו.

להערכת פרשנים בוושינגטון, דה־סנטיס לא מתכוון לוותר על תוכניתו להצהיר רשמית על מועמדותו לנשיאות. ההערכה היא שהאיש פשוט ממתין לרגע המתאים, לאיזו מעידה מביכה של טראמפ, כדי להודיע רשמית על מועמדותו.

ביידן משקיף בהנאה
מה שמביך בינתיים פרשנים ומומחים בוושינגטון ובניו יורק הוא הגידול בשיעורי התמיכה בטראמפ, דווקא בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו בהחלטה של חבר מושבעים בניו יורק. זה לא הכל. מצפים לטראמפ כתבי אישום חמורים יותר בחקירות שמתנהלות נגדו במדינת ג'ורג'יה ובבירה וושינגטון. בעקבות ההאשמות נגדו, חזר טראמפ לזנק בסקרים. באחד הסקרים האחרונים גובר טראמפ על דה־סנטיס בפער של 30%.

לפי דיווח שפורסם באתר החדשות ניוז, מאז הוגש נגדו כתב האישום, זרם התרומות לקופת הבחירות של טראמפ גדל והוא מסתכם כעת ב־30 מיליון דולר. אלו הן חדשות טובות עבורו, אם כי הן לא מבטיחות לו את המועמדות לנשיאות ובוודאי שלא את הניצחון בבחירות 2024. פרשנים ומומחים מציינים כי בעת שטראמפ מצליח להלהיב את מה שמוגדר כבייס התמיכה בו – הוא מרחיק, דוחה וממאיס מגזרים גדולים של בוחרים. מגזרים שבלעדי תמיכתם אין לרפובליקנים סיכוי לנצח.

לא רק טראמפ מאבד מגזרים אלו. ההנהגה הרפובליקנית במדינות שונות נוקטת לאחרונה מהלכים וצעדים הפוגעים ומערערים את אורח חייהם הבסיסי של מיליוני אמריקאים, במיוחד נשים. ההחמרה בחוקי ההפלה, למשל, שמושלים רפובליקנים הנהיגו במדינות אחדות, עוררה גל של זעם ותסכול בקרב מיליוני נשים.

שופט בטקסס אסר לאחרונה את השימוש בתרופה נפוצה להפסקת הריון. השופט הסביר שמטרתו הייתה לשמור על בריאותן של נשים. אבל ברור שמניעיו פוליטיים. במדינת איידהו, הידועה כשמרנית, אושר לאחרונה חוק שגוזר עד חמש שנות מאסר למי שיסייע לקטינה תושבת המדינה לנסוע למדינה אחרת כדי לעבור הפלה. בית המשפט העליון דחה באופן ארעי ניסיון לאסור בכלל את השימוש בגלולות נגד הריון.

בכירים רפובליקנים במדינות אחדות מתנהלים לאחרונה באופן גלוי ומופגן במטרה לפגוע במעמדה של המפלגה הדמוקרטית המקומית ולערער את השפעתם של נציגים ונבחרים דמוקרטיים. המקרה החריג הבולט הוא הדחתם של שני מחוקקים שחורים דמוקרטיים מבית הנבחרים במדינת טנסי, משום שהשתתפו בהפגנת תמיכה בחוק לפיקוח על נשק.

שני המחוקקים הושבו למושביהם בעקבות גל תגובות זועמות ברחבי ארה"ב. "בכירים רפובליקנים נוקטים מאמצים מיוחדים, חריגים ובמקרים אחדים חסרי תקדים במטרה לערער את כללי המשחק הפוליטי הדמוקרטי הנהוגים באמריקה", התריע הפרשן מהערוץ הציבורי. "המפלגה הרפובליקנית מידרדרת להתאבדות. הם כבר מפסידים בבחירות לנשיאות 2024".

להערכת פרשנים, שמקבלת לאחרונה חיזוק בתוצאות הסקרים, אפילו בקרב רפובליקנים מאבד טראמפ תמיכה במדינות מרכזיות בארה"ב. לפי דיווחים, בשתי מדינות מפתח, פנסילבניה ואריזונה, הנשיא לשעבר איבד את מקומו כמועמד מוביל לראשות המפלגה. באריזונה, מושל פלורידה דה־סנטיס גובר עליו ומקבל 48% תמיכה, לעומת 42% שמקבל טראמפ. בפנסילבניה מקבל דה־סנטיס 45% לעומת 42% של הנשיא לשעבר.

מי ששותק ולא מגיב בפומבי על ההתפתחויות בזירה הפוליטית הפנימית, הוא הנשיא ג'ו ביידן. השמועות וההערכות הרווחות בוושינגטון ובניו יורק הן שביידן כבר החליט לרוץ לתקופת כהונה שנייה. מבחינת ביידן, התמודדות מול קודמו בתפקיד הן חדשות טובות. המסר של הנשיא המכהן במערכת הבחירות יהיה: פעם אחת כבר ניצחתי את טראמפ, ואנצח אותו גם בפעם השנייה. כולם יודעים עד כמה הוא לא כשיר, לא ראוי ומסוכן.