את התוכניות הכלכליות של המפלגות שפורסמו בימים האחרונים ניתן לסכם בשתי מילים: הס מס. אם להאמין לכתוב, המשק במצב מעולה ואין צורך במסים או בקיצוצים כואבים. הכסף, בתמיהה לשאלת לפיד, כבר אותר ומה שנותר לקבוע הוא כיצד לחלקו, וכל המרבה הרי זה משובח.



המפלגות מציעות לנו חרוזים נוצצים, כאילו אנחנו האינדיאנים של ראשית מנהטן. ההנחה היא שהציבור מטומטם אז הציבור ישלם, ובהמשך למאמר שירו של שלום חנוך, גם מה שבא בקלות באותה הקלות ייעלם.



המחנה הציוני חשף בשבוע שעבר את התוכנית הכלכלית של פרופ' מנואל טרכטנברג, שהפוכה לדנ״א המפלגתי וזוכה במקום הראשון בתחרות התחפושות שנמצאת בימים אלה בעיצומה. אין העלאות מסים, הגירעון ירד, אין צורך בקיצוץ תקציבים - אבל יש שפע כסף לרפורמות בחינוך, בפנסיה, בקצבאות ובבריאות.



חברי הכנסת ״החברתיים״ במחנה הציוני, ובראשם שלי יחימוביץ', מתנגדים לסעיפים מהותיים בה. יחימוביץ' העומדת בראש מחנה ״מדינת הרווחה״ תומכת בהעלאת המסים, הגדלת ההוצאה הממשלתית בתקציב, ביטול מס ערך מוסף על מוצרי מזון בסיסיים, עצירה מוחלטת של העסקת עובדי קבלן ועוד. זאת מפלגת העבודה המקורית המוסוות יפה מא־ חורי התחפושת.



אבל אל דאגה. זהבה גלאון ממרצ תנצל את המשבצת שהתפנתה כדי להציג את עמדותיה המקוריות. לא במקרה עמדותיה תואמות את אלו של מפלגת העבודה. השבוע התברר כי מי שאמון היה על כתיבת המצע הכלכלי של מרצ הוא פרופ' ירון זליכה, שיעץ בעבר ליחימוביץ' באותו נושא.



חגיגות הפורים בעיצומן גם עבור משה כחלון, שרואה עצמו מועמד לשר האוצר ומפזר רפורמות בבנקאות, נדל״ן ומוצרי המזון, והכול במחירי סוף עונה. והרי ברור שכדי להגשים אפילו חלק קטן מהן, לא תספיק שנה ואפילו ארבע שנות קדנציה מלאות. אבל להבטיח שסלולר הוא כמו בנקאות ונדל״ן לא עולה כסף. בכל מקרה יוקר המחייה והמאבק במונופולים ובטייקונים אינם תוכנית כלכלית. מה עם עידוד ההשקעות, הצמיחה, התעסוקה ומדיניות מסים?



התוכנית הכלכלית של הליכוד עדיין לא נחשפה. אם תוצג כזו, הסעיף המרכזי בה יכלול ככל הנראה הפחתת מסים ורפורמות, כמובן. אולם רק מי שלוקה בבעיית זיכרון יתקשה לזכור שהתחייבויות לאי העלאת מסים ניתנו על ידי נתניהו לפני הבחירות הקודמות ואלה שלפניהן. אבל מאז המסים רק עלו ועלו.



״יש עתיד״ של יאיר לפיד לא חשפה את תוכניתה כלכלית, ולא במקרה. קחו את תקציב 2015, שאושר בקריאה ראשונה, ותבינו מדוע לפיד טוען ש״מדובר בתקציב הכי חברתי שהיה כאן בשנים האחרונות״. בתפקידו באוצר התחייב לפיד שלא להעלות מסים, ועמד בכך בעקשנות ראויה לציון. הוא התעקש על תוכנית מע״מ אפס, ועמד גם בכך. לפיד התמודד עם רפורמות בבריאות ובקק״ל, ולא נשבר. לפיד מבטיח ולפחות מנסה לקיים, אלא שביבי לא נתן לו להשלים את המלאכה ושיגר אותו ואת תוכניותיו הביתה.



אז איך נדע אם טוב לנו ואין צורך בהעלאת מסים? מומלץ להקשיב לדברי נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. בראיון ל״מעריב־סופהשבוע״ הדגישה פלוג שכלכלת ישראל במצב סביר, הבנקאות במצב טוב ואין פתרונות קסם ליוקר המחייה. עם זאת היא מדגישה שהתחייבויות שכבר ניתנו יחייבו העלאת מסים של שמונה מיליארד שקל בתקציב 2016.



פלוג ממליצה לבטל פיטורים מיותרים וחסרי תועלת כלכלית במקום להעלות מסים. ברור שעד לבחירות אף מפלגה לא תעז להצהיר על תמיכתה במהלכים לא פופולריים, אבל ברור שיום אחריהם המסכות יוסרו והמסים יעלו, כי ״אין ברירה״.