את תקציר העניינים של הסערונת הזו אולי שמעתם: העיתונאי דרור פויר (גלובס) נכח בנאומו של השר נפתלי בנט באוניברסיטת תל אביב מול כאלף תלמידי תיכון וצייץ בטוויטר את התרשמותו הבלתי אמצעית מהדברים: ״בנט קרא לכל הערבים גנבי רכבים. ממש ככה״, כתב. גולשים רבים הבינו שמדובר בציטוט ישיר פחות או יותר מדבריו של השר, אך דבריו המדויקים של השר בנט היו: ״מי שניסה לטייל בנגב בשנים האחרונות יודע שהוא לא יכול להשאיר אוטו ליד המכתש הקטן או ליד אחד הנחלים כי בוודאות יפרצו ויגנבו. וגם בפתח תקווה וגם בגליל, ולחקלאים גונבים את הטרקטורים״.



אפשר להתווכח אם משתמע מהדברים מה שפויר הבין מהם. בנט לא התווכח והעדיף לאיים בתביעת דיבה, במה שנראה בצעד של נקמה, לא רק בפויר אלא בכל העיתונאים שכתבו עליו אי פעם. כך הוא כתב בדף הפייסבוק שלו כמעט מיד לאחר פרסום הציוץ של פויר: ״כבר שלוש שנים שהתקשורת מעמיסה עליי כל סוג של שקר: שאני בעד רצח ערבים, שאני אחראי לטבח מאה לבנונים, שאני גזען, חשוך ונבער. לא היה ולא נברא. הכל מתועד ומוס-רט. שקר מוחלט. אעשה זאת בפשטות, דרור: או שתוציא הודעת תיקון והתנצלות תוך 24 שעות או שתחטוף תביעת דיבה מהסרטים״.

פויר, בהתאם לרוח יו״ר המפלגה, לא התנצל: ״אולי בנט התכוון למשהו אחר לגמרי, אולי, אבל אני הבנתי מזה שהוא הכליל וקרא לכל הערבים גנבי רכבים וכך צייצתי. מה הבנתי לא נכון? כולנו הבנו לא נכון? כולנו מטומטמים? לא. הבנה סבירה לגמרי של אנשים סבירים לגמרי.

״אז זה מה שהבנתי וזה מה שכתבתי״, ציין פויר. ״ומאחר ולמדתי מבנט משהו אז גם אני לא מתנצל. אז נכון, הוא לא אמר את הדברים בדיוק אחד לאחד - הוא בכלל לא טיפש, הבנאדם - אבל מה הוא אמר בעצם? הא? מה בעצם הוא אמר? אתם יודעים בדיוק כמוני מה הוא אמר, אבל אני צייצתי את זה בטוויטר וקיבלתי איום ב׳תביעת דיבה מהסרטים״.

והתביעה אכן הגיעה, על סך מיליון שקל. ונשאלת השאלה: מה עשינו בזה? הרי לבית המשפט התביעה הזו לא תגיע. כדרכן של רוב תביעות הדיבה, היא תיגמר בפשרה סמלית מחוץ לבית משפט. אז מה? הרתעה? בנט חושב שמהיום עיתונאים לא יחשבו שהוא גזען? לא יכתבו את זה בטוויטר? ראש המפלגה, שעסוק יותר מכל בלשכנע בוחרים חילונים שהשד אינו נורא כל כך, שיש דתיים מגניבים וש-להצביע למפלגה דתית לא סותר עקרונות דמוקרטיים כמו חופש הדיבור - כך הוא רוצה למשטר את השיח? באמצעות תביעות משפטיות ״מהסרטים״? באיזה סרט ראה בנט תביעה כזאת והאם הוא עצר לבדוק מי היו הרעים והטובים בסרט הזה?
ולא שפויר צדק. הוא לא. למעשה הוא טעה והטעה, והיה ראוי שיתנצל על הציוץ המאוד לא מדויק שלו. לבנט הייתה כל זכות לרתוח, וזו אכן לא פעם ראשונה שמעוותים ציטוטים שלו כדי לפגוע בו פוליטית. אבל ברגע שפנה לבית המשפט כדי לפתור סוגיה שהיא תקשורתית וציבורית בעיקרה, ירה לעצמו בנט ברגל ולחופש הדיבור בראש. עוד לא מאוחר להתפכח, חברים. רדו מהעץ ותראו לכולם איך אפשר לנהל ויכוח כזה בלי איומים ותביעות. אולי משהו חדש יתחיל סוף סוף.