שבועיים לאחר מפץ ניסיונות הרחבת הקואליציה, אין עוררין על כך שאנחנו מצויים באירוע פוליטי מתגלגל. כעת הגיע תורו של בנט לתפוס את מרכז הבמה. בזמן כתיבת שורות אלה הוא האיש שמונע את כניסתה של סיעת ישראל ביתנו לממשלה ומאיים על שלמות הקואליציה. הלילה (שני) אמנם תם המשבר, אך יש טעם לנתח את התנהלותו של שר החינוך בימים האחרונים. בנט רכב על גל של תמיכה ציבורית רחבה, עמד על דרישתו למנות מזכיר צבאי לקבינט הביטחוני, ודחה בבוז את הצעות הפשרה הבלתי רציניות של נתניהו. דבר אחד ברור: מקרב האגרופים הזה, שהוא מנת פתיחה לקרבות הבאים שלו עם ראש הממשלה, הוא לא יצא ללא הישגים. כל האופציות, כולל בחירות, היו על השולחן. 
 
לכאורה, התנהלותו של שר החינוך תמוהה. איילת שקד היא זו שעודדה את ליברמן להיכנס לקואליציה ולהשלים את מלאכת כינונה של ממשלת ימין הומוגנית. גם במישור האישי בנט מאוהב במשרתו ומרוצה ממעמדה ההולך ונוסק של איילת שקד כשרת משפטים. לבסוף, בנט, כאנשי ימין רבים, נוצר בזיכרונו את פרישתן הטראומטית של מפלגות מולדת והתחייה מממשלתו של שמיר בשנת 1992, פרישה שהביאה להפלת ממשלת הימין, לעליית רבין ולהסכמי אוסלו.
 
מה גורם לשריריו של בנט להימתח? הצורך בייעול עבודת הקבינט, שעליו מתריע בנט מזה כשנתיים וחצי, זכה לחיזוק משמעותי בטיוטת דוח מבקר המדינה. אבל להיבט המהותי מצטרף האינטרס הפוליטי הנחלק לשניים. במישור הצר, כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון פוגעת בנפח הביטחוניסטי של בנט. הוא, קצין סיירת מטכ"ל, שהיה משתתף מצטיין בקבינט, שהתריע, שלמד לעומק, שהסתובב בשטח, הפסיד את תיק הביטחון לטובת מי שלא היה מסוגל להשלים ישיבת קבינט אחת שלמה. למי שניסיונו הצבאי מסתכם באגף האפסנאות. זאת ועוד, מול ליברמן, בנט לא יוכל עוד לשמש סמן ימני.
 

במישור הפוליטי הרחב יותר, בנט מסתכל ורואה את מעמדו הציבורי של ביבי הולך ונשחק. ממשלת החלומות הימנית נגועה בפרשיות שחיתות הן מטעם ישראל ביתנו והן מצדו של ראש הממשלה. פרשיות הטיסות של נתניהו מריחות רע יותר מאלו של אולמרט. שר החינוך ומפלגתו אינם נגועים בשחיתות. גם המתנגדים לו יכולים להסכים שמנהיגותו משדרת ניקיון כפיים שאינו קשור רק להיבטים כספיים אלא אף להתנהגות ממלכתית. בנט מתחיל לזהות את המיאוס מלשונו המסיתה של ראש הממשלה. בניגוד לכך, הוא מקפיד רטורית לנהוג באופן ייצוגי. כך למשל הוא מקפיד להעלות בטוויטר תמונות מביקוריו בבתי ספר ערביים. במוצאי שבת, בתגובה לציוץ של אחמד טיבי, שבו ציין לשבח בחור בשם מוחמד זידאן שסיים פסיכומטרי בציון 800, צייץ בנט מברוק בערבית. 
 
המשבר שיצר בנט הוא, אם כן, הדרך שלו לייחד את עצמו בקואליציה הנוכחית או לקראת הבחירות הקרובות כימין ממלכתי, נקי כפיים הנותן מקום לשיקולים מקצועיים. גם אם חלק מהמחנה הציוני ייכנס לקואליציה, לבנט לא יהיה רע באופוזיציה. בעוד השמאל לא צפוי להתאושש לקראת הבחירות הבאות יוכל הוא לחבור לכוחות הרעננים המתגבשים להפלת נתניהו, כמו גם לחדש בריתו עם אחיו לפיד המתחזק על הקווים. הזחיחות של נתניהו מעוורת אותו מלהבין את הסיטואציה. הוא עוד יתגעגע לסחטנות של נגוסה ואמסלם.