תם המשבר בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החינוך, נפתלי בנט, סביב מינוי מזכיר צבאי לקבינט. אתמול (ראשון) ניסה ליצמן לתווך בין נתניהו לשר החינוך. ליצמן הציע פשרה שלפיה עד שהוועדה שמינה נתניהו בראשות היועץ לביטחון לאומי לשעבר, יעקב עמידרור, תגיש את המלצותיה לגבי שיפור עבודת הקבינט, ישמש ממלא מקום היועץ לביטחון לאומי יעקב נגל או אחד מסגניו כ"מזכיר קבינט" שיהיה אחראי לעדכן את השרים על התפתחויות מדיניות וביטחוניות. בנט ציין כי ליצמן פנה אליו עם ההצעה והוא השיב בחיוב "מתוך רצון לכבד את ראש הממשלה". לדבריו, כאשר ליצמן פנה לנתניהו עם אותה הצעה, ראש הממשלה סירב. לאחר חצות נמסרה הודעה כי נתניהו קיבל את הפשרה שהציע ליצמן. בעקבות הסכמת נתניהו לפשרה, ליברמן יושבע לשר הביטחון והרחבת הממשלה תצא לדרך היום.





כזכור, בין הצדדים תיווך יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וההערכה אמש היתה כי השניים יחלו בהדברות ויגיעו לפשרה שתשלב בין הוועדה שהציע ראש הממשלה נתניהו בראשותו של יעקב עמידרור לבין מזכיר צבאי לקבינט, דרישת בנט. במערכת הפוליטית קיוו כי בישיבת הקבינט יגיעו הצדדים להבנות, אולם לאחריה אמרו כי מדובר היה בישיבה שנקבעה מראש ולא עסקו בה במשבר הפוליטי. בנט התייחס לסוגיה וזרק רמז עבה לכך שאינו מתכוון למצמץ בעימות: "אמשיך להלחם ולהגן על חיילי צה"ל ותושבי עוטף עזה מכל מקום שבו אני אהיה, בממשלה או מחוצה לה".



לפני כשבוע הציב בנט אולטימטום לנתניהו לפי עליו לערוך שינויים בקבינט כתנאי לצירוף ליברמן לממשלה ומינויו לשר הביטחון. בנט דרש לערוך תיקונים לאור לקחי מבצע צוק איתן ומלחמת לבנון השנייה, שבהם חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם ולכן לא תיפקדו כראוי בשעת מבחן. כחלק מהתיקונים, דרש בנט למנות מזכיר צבאי לשרי הקבינט ולחשוף את האחרונים למידע ביטחוני ומדיני רב יותר מבעבר.

מתווך בין הצדדים. יולי אדלשטיין. צילום: מרק ישראל סלם
מתווך בין הצדדים. יולי אדלשטיין. צילום: מרק ישראל סלם



"חיי אדם חשובים מתיקים בממשלה"
 

במהלך ביקור משותף עם נשיא המדינה בירושלים, חזר בנט על עמדתו בסוגיה וסיפר על התקופה בה לחם במלחמת לבנון השנייה: "לפני עשר שנים נשלחתי יחד עם אלפי לוחמים אל מלחמת לבנון השנייה על ידי קבינט שלא הכיר את המטרה ולא ידע על מה הוא מצביע". יו"ר הבית היהודי הדגיש: "אני נשבעתי כשיצאתי ממלחמת לבנון שלא אתן לדבר כזה לקרות שוב. אנחנו לא מבקשים ג'ובים ולא מבקשים כסף", הוסיף יו"ר הבית היהודי. "אנחנו מבקשים לשמור על חיי אדם, חיי אדם חשובים מתיקים בממשלה".



כזכור, טרם החתימה על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, גורמים בבית היהודי המשיכו להתעקש על שינויים בקבינט המדיני-ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירופו של ליברמן לקואליציה. הגורמים מתחו ביקורת על התנהלות ראש הממשלה נתניהו, שטרם קיבל את דרישת בנט: "התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הביטחוני היא תמוהה. לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים, דרשנו להציל חיי אדם".



בתוך כך, בין ההצעות שהועלו במשך היום בניסיון להביא לפתרון המשבר הייתה גם הצעתו של שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), שהציעה כי ממלא מקום ראש המל"ל, יעקב נגל וסגנו יהיו אחראים לדווח לשרי הקבינט בנושאים ביטחוניים וזאת כפתרון ביניים עד לסיום עבודת הוועדה בראשות יעקב עמידרור עליה הודיע נתניהו בשבוע שעבר. השר בנט עדכן את חברי סיעתו כי הסכים להצעה אולם ראש הממשלה נתניהו דחה אותה.



ההודעה ששלח נפתלי בנט לחברי סיעתו
ההודעה ששלח נפתלי בנט לחברי סיעתו



השרה שקד: "נצביע נגד אם הנושא לא ייפתר"


גם שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לנושא: "אנחנו נצביע נגד אם הנושא לא ייפתר, זה לא נושא מורכב". לדבריה, הבית היהודי לא יתמוך בכניסתו של ליברמן לממשלה, גם אם המחיר הוא הליכה לבחירות: "אם לשם רוצים לדרדר את המצב זו בהחלט אפשרות".



"נצביע נגד אם הנושא לא ייפתר", השרה שקד. צילום: הדס פרוש , פלאש 90
"נצביע נגד אם הנושא לא ייפתר", השרה שקד. צילום: הדס פרוש , פלאש 90



לדברי שקד, הדרישה לבצע שינוי בקבינט אינה חדשה והחלה עוד לאחר מבצע "צוק איתן": "כל נושא המנהרות לא הובא בזמן לקבינט, בנט הוא זה שהעלה את הנושא הזה ב'צוק איתן' ולא כך צריך להיות. עלינו מוטלת האחריות בזמן מלחמה, אנחנו צריכים לקבל את המידע הרלוונטי ואת התמונה המלאה". לדברי שקד הלחץ מופעל כעת מפני שלא נענו לדרישתם בשנה האחרונה: "בנט מבקש את זה תקופה ארוכה, הוא העלה את הנושא במשא ומתן הקואליציוני, ראש הממשלה אמר שידבר איתו אחרי זה. כשאנחנו רואים שזה לא קורה אז אין לנו ברירה להתנות את זה".



שרת התרבות והספורט מירי רגב, התייחסה להתנהלות השר בנט: "ענייני הביטחון של מדינת ישראל צריכים להיות נדונים באופן המקצועי ביותר ולא באמצעות לחצים פוליטיים ואולטימטום קואליציוני. אני קוראת לבנט להתגייס ולגלות אחריות למען שמירה על ממשלת ימין יציבה וטובה לעם ישראל".



יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר כי נעשים מאמצים להביא לסיום המשבר בין השניים: "אני מקווה שעד מחר הניסיונות האלה יעלו יפה ונוכל להביא להשבעתו של ח"כ אביגדור ליברמן כשר הביטחון, ישנם גורמים מסוימים שפועלים בניסיון לתווך, ביניהם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שניסה בשלב מסוים לפשר בין הצדדים".



סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי קראה לבנט: "אני קוראת לשר בנט להתעשת ולשמור על הממשלה הלאומית ביותר שהייתה כאן מזה שנים. הדרישות בנוגע לקבינט, מוצדקות ככל שיהיו, לא מהוות עילה לפירוק הממשלה. נושאים מקצועיים צריכים להיפתר בדרכים המקובלות".



עוד אמרה ח"כ חוטובלי: "מחנה הימין כבר עשה בעבר את הטעות הטרגית של פירוק ממשלת ימין בגלל שיקולים קטנים שהביאו לנו מהלכים כמו הסכם אוסלו שעד היום משלמים עליו בדמים".