במשך שמונה שנים זה היה, לכאורה, המקום הליברלי בעולם. נשיא שחור, מזכירת מדינה, בית משפט עליון שמאשר נישואים חד-מיניים. חוק ביטוח בריאות שנועד לתת מענה לעשרות מיליוני אמריקאים שלאיש לא היה אכפת שהם אינם יכולים אפילו לגשת לרופא המשפחה. מדיניות הגירה מכילה, תומכת, כזאת שקצת מעלימה עין מהגירה בלתי חוקית מתוך הנחה שיש עבודות שאמריקאים לא רוצים לעשות, וזה בסדר שהלא-חוקיים יעשו אותן. אמריקה כזאת מגניבה, מחבקת, עם הנשיא הכי קול בעולם - אבל גם הכי ממלכתי. בשמונה שנות כהונתו של ברק אובמה הוא הצליח להיות נשיא בכל רמ"ח איבריו; חינני, משעשע, כריזמטי, ומעל הכל - חף משערוריות. תמיד רגוע, מדויק, מוכן, אף פעם לא גס, וולגרי או אלים. איש שהחום והקסם שלו יכולים להמס חצי קוטב.



ואז, ביום אחד, הכל השתנה. רעידת אדמה, 10 בסולם ריכטר, הלם, תדהמה, יש מי שיגדירו זאת סיוט: דונלד טראמפ - איש עסקים, כוכב ריאליטי, חסר כל ניסיון פוליטי ומעל הכל, אדם שבז לכל חוקי הפוליטיקלי קורקט - נבחר לנשיא ארה"ב. והוא לא מנצח מועמד שבא משום מקום, אלא את מי שהייתה מזכירת המדינה, אשתו של נשיא לשעבר, מישהי שכל סלבריטאי ארה"ב התייצבו כדי לתמוך בה, יקירת הממסד והתקשורת. המפלגה הדמוקרטית, והילרי קלינטון בראשה, מאבדת גם את השליטה בסנאט ובקונגרס. בארבע השנים הקרובות יקבל הנשיא הנבחר, לכאורה, את האפשרות למשול באין מפריע.



בבת אחת הפכה אמריקה הפתוחה והמכילה למקום שבו מיעוטים חשים שלא בנוח, למדינה שמדברת על הקמת חומות, שבה מיזוגיניה היא לא מילה גסה. שמונה שנים אמריקה הייתה מנהטן וג'ורג'טאון וסן פרנסיסקו, אך פתאום התברר שהיא הרבה יותר הגברים הלבנים של מערב איווה.



כשבוע לאחר היבחרו של טראמפ נראה כי המאבק המרכזי הוא לא על רעיון זה או אחר. לא מדובר כאן על השאלה אם חוק הבריאות אובמה-קר יבוטל לחלוטין או רק ישונה, או על סוגיית הפחתת מסים - כן או לא. כאן מדובר על מאבק ערכי, תרבותי, על אופיה של אמריקה. טראמפ מכר לבוחריו לא רק שינוי בתחומי הכלכלה או ההגירה; הוא מכר להם מדינה שונה לחלוטין מזו שהרגישו שהם חיים בה בעידן אובמה. על הפרק עומדים היום כמה וכמה נושאים שהם בלבה של החברה האמריקאית: הרכב בית המשפט העליון, התיקון השני לחוקה, ההגירה והמלחמה בטרור. האם הבחירה בטראמפ תשנה לחלוטין את פניה של אמריקה - או שטראמפ יהיה, בסופו של דבר, אדם שרק הצליח לטלטל את המערכת, אבל לא שינה דבר?



הרכב בית המשפט העליון



לבית המשפט העליון והרכבו השפעה מכרעת על אופיה של ארה"ב. רק לפני כשנה אישר בית המשפט נישואים חד-מיניים בכל רחבי ארה"ב - אישור שנתפס כאקט סופר ליברלי וכסטירה מצלצלת בפניהם של הכוחות השמרניים באמריקה. בבית המשפט שבו מכהנים, בסך הכל, תשעה שופטים, לכל מינוי יש השפעה מכרעת על ההחלטות המתקבלות. כמה חודשים לפני הבחירות הלך לעולמו השופט אנטונין סקאליה, שנחשב שמרן. מותו יצר מצב שבו שמונה שופטים בלבד קיבלו את ההחלטות, והיה קשה ליצור רוב בשל האיזון בין ליברלים לשמרנים בקרב השופטים. אומנם אובמה הודיע כי ימנה מחליף לסקאליה, אולם הוא נתקל בהתנגדות הסנאט ובסופו של דבר לא עשה זאת. כעת טראמפ הוא שיצטרך למנות מחליף. הוא כבר הודיע שיש בידיו רשימה של כ־20 מועמדים. כולם, כמובן, שמרנים.



אנטונין סקליה. צילום: רויטרס
אנטונין סקליה. צילום: רויטרס



בית המשפט העליון יצטרך לדון בשורת נושאים: זכות ההצבעה, ההפלות, ההגירה ועוד. אלו נושאים שיש להם השפעה מכרעת על דמותה ואופיה של ארה"ב. בית משפט שיש בו רוב שמרני לא יאפשר את אותן חירויות שהתאפשרו בימיו של אובמה כנשיא. בתחומים כמו הפלות, למשל, טראמפ כבר אמר כי הוא תומך באג'נדת פרו-חיים, כך שהכיוון ברור.



בבית המשפט מכהנת כיום גם השופטת רות גינזבורג בת ה-83. לפני כמה חודשים היא עשתה מעשה שאין לו אח ורע והתבטאה בגלוי כנגד מועמדותו של טראמפ תוך שהיא טוענת כי הוא איננו כשיר לתפקיד. אחר כך התנצלה, אולם טראמפ הגיב בחריפות ואמר כי יפעל להחליפה. גינזבורג הייתה אורחת ועידת הפדרציות היהודיות השבוע בוושינגטון. כשנשאלה מה תהיינה השלכות היבחרו של טראמפ על בית המשפט, היא השיבה בזהירות: "קודם כל ימונה שופט נוסף. זה טוב, כי שמונה אינו מספר מוצלח מאוד כשמדובר בבית המשפט העליון. שנית, אולי הקונגרס יתחיל לעשות את עבודתו".



מי שחושש מניסיון לבטל כמה מההחלטות שכבר נתקבלו יכול להיות רגוע. בראיון שהעניק טראמפ לתוכנית “60 דקות" הוא נשאל מה דעתו על נישואים חד-מיניים. "זה כבר משהו שבית המשפט אישר", אמר טראמפ. "אין מה לדון על זה עוד, כי זה כבר אושר".



הגירה



חלק גדול מהקמפיין של טראמפ התבסס על טיקט ההגירה. עם היבחרו של טראמפ לנשיאות הוא הודיע כי לאחר כניסתו לבית הלבן הוא יפעל לגרש מיליוני מהגרים בלתי חוקיים בעלי רישום פלילי. דווקא בנוגע למהגרים בלתי חוקיים שאינם בעלי רישום פלילי ריכך טראמפ, עם בחירתו, את הטון. הוא כינה אותם "אנשים נפלאים" ולא אמר דבר על גירושם.



סביר להניח שטראמפ, שבבעלותו מלונות רבים, יודע את מה שמי שהצביע לו אינו יודע: המהגרים הבלתי חוקיים מהווים כ־6% מכוח העבודה במשק האמריקאי, והם עוסקים במלאכות שאף אמריקאי לא יסכים לעסוק בהן. נוסף על זה, מרבית המהגרים הבלתי חוקיים משלמים מסים לממשל הפדרלי. גירושם יביא לאובדן הכנסה ולבזבוז כסף על מתקני כליאה, על הוצאות משפטיות, על עלויות טיסה ועוד.



קשה להאמין שטראמפ יגרש בבת אחת מיליוני בני אדם וישאיר את אמריקה השבעה לנקות בעצמה את השירותים או לקצוץ את הדשא. אף על פי כן ולמרות הכל - מישהו צריך לאסוף את עלי השלכת של ניו אינגלנד.



אובמה-קר



במהלך כל הקמפיין דיבר טראמפ על ביטולו של אובמה-קר, חוק הבריאות שהוביל הנשיא הקודם ואפשר לעשרות מיליוני אמריקאים לקבל טיפול רפואי. החוק אינו מושלם, אולם זאת הייתה הפעם הראשונה שבה המדינה מקבלת עליה אחריות לבריאותם של אזרחיה. בעיני מי שהוא אינו אמריקאי זה כמעט בלתי נתפס - כיצד ייתכן שיש אנשים שאינם יכולים ללכת לרופא משפחה בלי להוציא מכיסם מאות דולרים. אולם באמריקה של טרום עידן אובמה זה היה המצב; אנשים לא הרשו לעצמם ללכת לרופא, אשפוז יכול היה להביא אותך לאובדן בית.



יש מחקרים המדברים על כך שהסיבה העיקרית לתופעת חסרי הבית בארה"ב היא מחלות נפש שלא טופלו - זאת בשל מערך טיפול נפשי קורס וכושל. הסיבה השנייה היא טיפולים רפואיים שאנשים נזקקו להם והחשבונות שהגיעו בעקבותיהם. החשבונות, הממשיכים להגיע גם לאחר שישה ושמונה חודשים מיום השחרור מבית החולים, מוטטו כלכלית את המטופל או את בני משפחתו.



במהלך כל הקמפיין של טראמפ הוא דיבר על כמה אובמה־קר הוא חוק רע שיש לבטלו ולחוקק אחר במקומו. אולם לאחר פגישתו של טראמפ עם הנשיא הוא ריכך את הטון ואמר כי יש דברים שיש לשנות, אולם אין צורך בביטול החוק במלואו. סביר להניח שזאת הייתה עוד אחת מססמאות הבחירות של טראמפ, שביסס חלק גדול מהקמפיין שלו על האנטגוניזם שקיים כלפי אובמה בקרב לבנים שחשים נפגעים מכך ששחור "העז" להיבחר לנשיא.



אנטישמיות ושנאת האחר


ההשפעה הגדולה ביותר על אמריקה בעקבות היבחרו של טראמפ תהיה, ללא ספק, בתחום היחסים בין אדם לאדם בארה"ב. המדינה, שנתפסה כמי שאינה מבדילה בין דת, גזע ולאום, הוכיחה שלא רק שהיא מבדילה - אלא שהיא גם יכולה לומר את זה בקול.



על פי הדיווחים, מרגע ההודעה על היבחרו של טראמפ לנשיאות חלה עלייה מובהקת בפשעי שנאה שמתבצעים בכל רחבי ארה"ב, בעיקר נגד מוסלמים ולהט"בים. תקיפות מילוליות, הצקות, פגיעה פיזית - בקמפוסים שונים וברחובות. על פי דוח ה-FBI, ב-2015 חלה עלייה של כ-67% בפשעי השנאה נגד מוסלמים בארה"ב. רבים מייחסים את העלייה להתבטאויותיו של טראמפ שהעניקו, לדבריהם, אור ירוק לגזענות לזקוף את ראשה.



רבים מדברים במונחים של פחד, של חרדה. ראש עיריית סן חוזה שבקליפורניה שלח אי-מייל לכל התושבים ובו כתב על האווירה בימים שלאחר היבחרו של טראמפ: "האירועים האחרונים הותירו רבים מתושבי עירנו, ש-40% מהם אינם ילידי ארה"ב, בפחד. אני מעביר מסר, דרך רשתות הטלוויזיה בספרדית, הרשתות החברתיות ובהפגנות שמתקיימות באזור לכל חברי הקהילה המגוונת והנפלאה שלנו: אנחנו עומדים מאחוריכם".



התקיפות והאלימות שהופעלו כלפי מהגרים הביאו לתגובות-נגד נוספות: ארגוני זכויות אדם ואזרח, ארגונים התומכים במהגרים וארגונים התומכים בזכויות נשים מדווחים על עלייה גדולה במספר המבקשים להתנדב, וכן על עלייה בסכומי התרומות המגיעות אליהם ובכמותן. "קיבלנו יותר מ־500 פניות של אנשים המבקשים להתנדב במהלך היומיים האחרונים", אומר איברהים הופר, יועץ התקשורת של המועצה ליחסי אמריקאים מוסלמים. "זאת התגובה של הציבור לאמירות הגזעניות של טראמפ".



אתר ההתרמה של האיגוד האמריקאי לזכויות הפרט קרס בבוקר שלאחר הבחירות בשל עלייה של כ-7,000% במספר המבקרים בו. בסך הכל, בתוך חמישה ימים, קיבל הארגון כ-120 אלף תרומות חדשות המסתכמות ביותר מ-7 מיליון דולר.



הבלבול הגדול ביותר קיים, דווקא, בקרב יהודי ארה"ב. מצד אחד טראמפ נתפס כאוהב ישראל: בתו התגיירה, האג'נדה האנטי-מוסלמית שלו מתכתבת עם האג'נדה של איפא"ק ומי שהתייצב לצדו במהלך מסע הבחירות הוא המיליארדר שלדון אדלסון - פטרונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מצד שני הודיע טראמפ כי ימנה את סטיב באנון ליועצו המיוחד. באנון ניהל אתר ימין קיצוני, טען כי קיבל השראה מבמאית הקולנוע לני ריפנשטאל, וגרושתו טוענת כי הוציא את בנותיו מבית הספר בטענה "בבית הספר הזה יש יותר מדי יהודים".



סטיבן באנון. צילום: רויטרס
סטיבן באנון. צילום: רויטרס



"באנון הוא אדם נורא, וזה מינוי נורא", אומר סטיב רבינוביץ', אחד מיועצי התקשורת והאסטרטגיה הבכירים בוושינגטון, העובד עם רבים מהארגונים היהודיים בעיר. "זאת לא טעות קטנה ולא טעות גדולה; זאת טעות שאי אפשר לקבל אותה. נקודה. אבל זה לא הופך את טראמפ לאנטישמי. לטראמפ יש דעות כמו שהיו להורים שלנו על צבע, הוא בן 70. זאת לא אנטישמיות, זאת לא שנאת יהודים".



"כולנו נעמוד במבחן"



מוקדם לומר כיצד תיראה אמריקה בעוד שנה או שנתיים. לא בטוח שטראמפ הבין בכלל לתוך מה הוא נכנס, במה הדברים אמורים. על פי דיווחים שהגיעו לאחר פגישתו עם הנשיא אובמה ופורסמו בכלי תקשורת שונים, טראמפ הופתע מהיקף העבודה והסמכויות של נשיא ארה"ב, כאילו לא היה מודע כלל במה כרוך התפקיד. זהו איש שמעולם לא היה חלק מממסד פוליטי; אין לו מושג כיצד העסק הזה פועל, ספק אם הוא יודע כיצד מנסחים הצעת חוק. למעשה, התפקיד הפוליטי הראשון שהיא ימלא אי-פעם בחייו הוא של נשיא ארה"ב.



האתגר הגדול ביותר שבפניו הוא ניצב יהיה לאחד חברה שנחצתה לשניים. חברה שביום שאחרי הבחירות חוותה הפגנות של עשרות אלפים שיצאו לרחובות תחת הכותרת "הוא לא הנשיא שלי". חברה שסועה, כואבת, מפולגת, שחציה רואה בטראמפ משיח וחציה השני רואה בו דמון. חברה שחלקה, לפחות, איבד את האמון בנשיא שלה עוד לפני שבכלל נכנס לתפקידו. "אני יכול לחיות עם כתובת גרפיטי מעליבה כזאת או אחרת על הקיר, זה לא משנה את דעתי על אמריקה", אומר רבינוביץ'. "מי שעומדות כאן למבחן הן קהילות המיעוטים, בעיקר הקהילה המוסלמית. כולנו נעמוד במבחן הזה. אבל הוא לא מגיע לנו".