במקומות רבים בארצנו עדין מתנוססים דגלי הלאום שהונפו בגאון לרגל חגיגות יום העצמאות ה־75 לישראל, ולרגע חשבתי אתמול - אילו היו מציבים היום מצלמות מעל שמי המדינה שהיו מסוגלות לצלם את האווירה בישראל ביום אחד באביב 2023, היינו מקבלים תמונות של ארץ נעדרת כל סופרלטיב שהדבקנו לה לאורך השנים. זה לא ציוני ולא ישראלי לחשוף את הכיעור, אבל חובה להביט במציאות באומץ - ולהתמודד עם העובדות.

בתמונה הכוללת הראשונה היינו רואים בבירור, יותר מתמיד, שאנחנו מדינת שבטים מובהקת, כשכל שבט יושב סביב המדורה שלו, מתכנן את דרכו והתמודדותו, ובעיקר דואג לעצמו ולשבטו בג'ונגל שנוצר כאן.

המצלמות היו חושפות את התנהלות הממשלה, שמיום הקמתה לפני למעלה מארבעה חודשים עוסקת רק בעצמה, בשרידותה, בחוקים פרסונליים ובעיקר במאבק אובססיבי במערכת המשפט, תוך הזנחה רשלנית של בעיות אקוטיות של המדינה המונחות לפתחה. ממשלה שהצליחה בזמן קצר להרחיב את הקיטוב ואת השנאה בעם ישראל.

במעופן מעל שמי הארץ המצלמות היו נעצרות מעל טייבה, כדי להזכיר לנו עד כמה המצב החברתי והביטחון האישי והפנימי שלנו מעורערים כאן - כשאב רוצח את שני ילדיו בני השנתיים והשלוש, ומסיים ברצח האם.

משם המצלמות היו מפנות את העדשות לעבר טבלאות יוקר המחיה, ומוכיחות שישראל 2023 היא אחת מהמדינות היקרות ביותר בעולם. מדינה שקשה לחיות בה, שלא לדבר על לרכוש בה דירה.

המצלמות היו דואגות כמובן לא לפסוח על כנסת ישראל, על מנת לחשוף בפנינו את פרצופו המכוער של הפרלמנט הישראלי, כשהיו נכנסות ברגע שהתנהל שם המאבק התגרני המכוער בין השרה מאי גולן מהליכוד וחברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד, ללא דרך ארץ אלמנטרית שנדרשת מאנשי ציבור. תמונת ראי שמשקפת את המציאות הישראלית כפי שהיא היום בכבישים, במערכת החינוך, ברחוב, בבתי החולים ובכלל בין אדם לחברו.

ולהשלמת התמונה, לסיומו של יום, אחת המצלמות הייתה לוקחת אותנו למשחק הכדורגל בין הפועל ב"ש ומכבי חיפה, שנחשב למשחק העונה והפך למשחק מלחמה ולקרב אִגרוף בין השחקנים על הדשא.

מובן שהמצלמות יכלו להמשיך ולחשוף בפנינו עוד ועוד פגמים, עוולות והזנחות של ניצולי שואה, נכים, אמהות חד־הוריות וקשישים, המתקשים לשרוד במציאות שנוצרה.

וכל זה עוד בלי שהן לקחו אותנו לאיומים החיצוניים, אלה שדורשים מעל הכל אחדות לאומית. מה שקורה כאן מעורר בקרב רבים געגועים לימים אחרים, שבהם הייתה כאן סולידריות מסוימת, ללא תחושות סכנה אמיתית של מלחמת אחים. לימים שבאמת הייתה כאן תחושה של ארץ נהדרת.