את יענקי, בן לאחת החסידויות הגדולות בחברה החרדית, הכרתי כשהיה בן 19, סיים קורס מ”כים וחזר לפקד על מחזור גיוס חדש בבא”ח הצנחנים. הוא בחר להתגייס ליחידת החרדית “חץ” בחטיבת הצנחנים כי מאס בחיי הישיבה, אך לא נטש את היהדות ואת דרך קיום המצוות שהנחילה לו קהילתו. למרות זאת, הוא עבר ימים קשים מאוד עם הוריו. בראשית הדרך הם החרימו אותו, ורק כשראו שהוא נותר חרדי שומר מצוות הסכימו לקבלו חזרה הביתה, ובתנאי שיגיע ויצא בלי מדים. יענקי שיווע להכרה של חברת האם שלו במאמץ ובסיכון שהוא נוטל כשהוא משרת שירות קרבי משמעותי, אך הוא לא קיבל אותה.

בתנועה לאיכות השלטון זועמים: "חוק הגיוס החדש יפגע עוד יותר בשוויון"
מתן פטור גורף משירות צבאי לאוכלוסייה שלמה מהווה ליקוי מאורות מוסרי | דעה

יותר מ־11 אלף צעירים חרדים סיימו את כיתה י”ב בחינוך החרדי בקיץ האחרון. רק כ־1,200 מתוכם התגייסו לצה”ל. חלקם כחרדים לשעבר. כלומר לשורות צה”ל נכנסו בפועל רק כמה מאות חרדים “אמיתיים”, ובניגוד לטענות, צה”ל אכן צריך אותם.

כחבר ועדת החוץ והביטחון אני אומר בוודאות כי צה”ל זקוק לחיילים החרדים. לא לכולם, אבל לטובים שבהם. יעידו 7,500 נשים לוחמות שצה”ל גייס לתפקידי לוחמה לאחר שלא מצא גברים שימלאו את השורות. יעידו עשרות גדודי מילואים שגויסו בשנת 2022 לשירות ביהודה ושומרון לאחר שהגדודים הסדירים קרסו מהעומס. ויעידו מפקדי היחידות הלוחמות ויחידות הטכנולוגיה הצה”ליות המעידים על מחסור כרוני בחיילים מתאימים.

חוק הגיוס הלאומי של “יש עתיד” מציג את השינוי הנדרש ביחסי החרדים וצה”ל. מכל שנתון יקבלו 2,000 בחורים חרדים פטור על תקן “עילויים”, אלו שעולם הישיבות החרדיות נשען עליהם. שאר ה־9,000 (והמספר עולה בכמה מאות מדי שנה!) יופנו לאחת משתי דרכים – שירות צבאי ושירות אזרחי. יהיו מן הסתם גם כאלו שיקבלו פטור משתי המסגרות בגלל חוסר התאמה נפשית או פיזית, אך הם יהיו המיעוט.

בשבועות האחרונים ניהלתי שיחות שקטות עם בכירים בעולם הפוליטי החרדי. הם זיהו בחושיהם החדים כי המחאה כנגד ההפיכה המשטרית הופכת להיות מחאה כנגד ההשתמטות החרדית ודהירה לנשיאה בנטל. הם ראו את זה בא, ולכן דחקו בנתניהו לרדת מהסיפור המשפטי. ואכן הסיפור גדול יותר מהוועדה לבחירת שופטים או מן היועצים המשפטיים. הציבור החילוני והדתי בישראל משווע לידיהם העובדות והמשרתות של החרדים. לא דומים 400 הבחורים שקיבלו פטור משירות בצה”ל מבן־גוריון בראשית שנות ה־50 לכ־150 אלף בחורי ישיבות שלומדים היום בכלל המסגרות בשנת 2023.

ולא, הסיפור איננו רק הכלכלה. גם אם חלקם במשק של הגברים החרדים יעלה מ־52% היום ל־75% כמו בשאר החברה, וגם אם רמת ההשתכרות שלהם תעלה מ־60% ל־100% לעומת הגבר היהודי שאיננו חרדי, לא יהיה בכך די. אין בכך די כי במדינה שנלחמה על חייה ועדיין חיה על חרבה אין זכות לאף קבוצה גדולה להשתמט מהנטל של שמירה על חיינו. כשפיקדתי על מחלקת צנחנים במחזור גיוס של מרץ 94’ היו שם שמריהו שמשפחתו הגיעה מרוסיה, שחר המתנחל, ינון המושבניק ואשר שעלה זמן קצר קודם מאתיופיה. יענקי וחבריו לא היו שם. עכשיו הם חייבים להיות. אין דרך אחרת. 

הכותב הוא סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מטעם יש עתיד, מייסד ומלווה פלוגות החרדים בגבעתי ובצנחנים