זה תקופה ארוכה שמדינת ישראל נמצאת במשבר חברתי וציבורי מהחמורים שידעה מאז הקמתה. ההסתה, הפילוג והקרע בינינו הרימו ראש בעוצמות שאני לא זוכר כמותן. חרדים מסיתים נגד חילונים, חילונים מסיתים נגד חרדים, וציבורים נוספים נקרעים בחסות פוליטיקאים שמנצלים זאת לצורך קמפיין בחירות עתידי.

נדמה שהקרע הגיע לשיא בשבוע שעבר כשגלית גוטמן אמרה על החרדים שהם "מוצצים לנו את הדם" ועוררה סערה, שבעקבותיה התנצלה על דבריה. מה שמדאיג אותי יותר מהאמירה הנקודתית של גוטמן הוא שפתאום בחסות השנאה, נדמה שהכל הפך ללגיטימי. גם לי יש ביקורת קשה מאוד על נציגי הציבור החרדי בכנסת. אין חולק על כך שלימודי ליבה הם דבר חשוב ובסיסי לחיים, ואני חושב שיש לחייב את החרדים לעשות שירות לאומי אזרחי כתרומה למדינה, כמו כל אזרח אחר. אבל לרגע לא עולה בדעתי להסית נגד החרדים בדיוק כמו שלא עולה בדעתי להסית נגד ציבור אחר שאני לא בהכרח מסכים איתו.

מרוב שנאה, אנחנו נוטים לשכוח שחרדים רבים מתנדבים בשלל ארגונים ועושים דברים מבורכים: זק"א, "יד שרה", "איחוד הצלה" ו"חסדי נעמי" - אלה הם רק מקצת פעולות ההתנדבות שעושים בציבור החרדי ואל לנו לשכוח זאת לעולם. החרדים הם אחים שלי, וגם אם יש ויהיו מחלוקות קשות עמם בנוגע לדברים מסוימים, אסור לנו להגיע לרמות כאלה של שיח. החרדים הם לא מוצצי דם ולא טפילים, ולא צריך לשלוח אותם למזבלות ולא במריצות. צריך ללמוד לכבד איש את רעהו ואת אורח חייו. אני מצפה שכמו שאני קורא לכבוד כלפי החרדים, הם גם יכבדו אותי כחילוני ולא יסיתו נגדי. כבוד שווה לכולם שקצת נשכח מהנוף שלנו.

צריך לומר את האמת: לחברי הכנסת של הציבור החרדי יש חלק במה שהוביל לקמפיין נגד החברה החרדית. הסחיטה הלא הגיונית של כסף וההתבטאויות של ח"כ משה גפני, השר יצחק גולדקנופף ועוד רק מלבות את הדה־לגיטימציה שעושים לחרדים. אני מצפה מאותם חברי כנסת לקצת יותר אחריות, מנהיגות ומחשבה לפני שהם אומרים או עושים משהו כי בסוף הם מייצגים ציבור שלם.

הקמפיין נגד החרדים, כמו גם קמפיינים של דה־לגיטימציה שעושים לציבורים אחרים בישראל, מהווים נורת אזהרה המעידה על חומרת הקרע בינינו. אני חושש שהגענו לנקודת אל־חזור שממנה הקרע יכול רק להתרחב. האחריות היא של כולנו למנוע זאת כי ההיסטוריה שלנו יודעת מה קרה בגלל שנאה. אי אפשר לתת לדברים האלה לקרות שוב. הסתה היא דבר חמור ומסוכן, לא משנה בכלל מאיזה כיוון היא מגיעה. עלינו לעשות הכל כדי למנוע פילוג ושסע עוד יותר גדולים. המפתח לחברה בריאה הוא הביחד. המנהיגים שלנו צריכים להוות סמל לאחדות ולא לפילוג.