ביום שבת האחרון קיבלנו תזכורת כואבת נוספת למשמעויות של גל הטרור שמדינת ישראל חווה בחודשים האחרונים באזור יהודה ושומרון. הפיגוע הכואב בחווארה מצטרף לשרשרת הפיגועים שמדינת ישראל חווה בתקופה האחרונה. הפיגועים שהיו באזור, בנוסף לאירועים נוספים, כמו פעולת הנקם שביצעה במקום הקבוצה המכונה “נוער הגבעות” לפני מספר חודשים, הם דוגמה מייצגת למצב המורכב שעמו מתמודדת מערכת הביטחון. לשרשרת האירועים סביב כפר זה יש פוטנציאל להפוך את המקום לסמל עבור שני הצדדים שרק ימשיך ויעודד את מגמת ההסלמה.

הפיגוע בשבת שונה מפיגועים קודמים באזור, אז הנפגעים היו תושבים המתגוררים באזור שחייבים לנוע בצירי יהודה ושומרון בחיי היומיום. הנרצחים בפיגוע בשבת הם אזרחים שאינם מתגוררים באזור, והגיעו למקום למטרות עסקיות מסחריות. הפרטים עדיין טעונים בירור וחקירה, אבל נראה כי ניתן לומר שהתנהלות נכונה יותר ואחריות אישית יכולה הייתה למנוע את הטרגדיה הנוראית.

גל הטרור הפלסטיני הולך וגואה. מערכת הביטחון מתמודדת עם כ־200 התרעות מודיעין עדכניות. המשמעות פשוטה: בכל רגע נתון בתקופה האחרונה יש כ־200 צירים של תכנון פיגועים בשלבים שונים. בנוסף מתחילת השנה מומשו כ־190 פיגועים משמעותיים, מתוכם כ־150 פיגועי ירי. מדובר בנתונים בלתי נתפסים אשר מעידים על גודל האתגר העומד בפני כוחות הביטחון.

הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בחווארה (צילום :דובר צה"ל)

הפיגוע בחווארה, כמו גם פיגועים נוספים שתוצאתם המצערת היא הרוגים ופצועים, משכיח לעתים את נתוני הסיכול הפנטסטיים. מעל 85% מניסיונות הפיגוע מסוכלים מבעוד מועד בזכות מודיעין מדויק ופעילות מבצעית איכותית המסתיימת במעצר הטרוריסטים או חיסולם. את יתר המקרים בהם אין מודיעין המאפשר סיכול מקדים ומונע, מערכת הביטחון מנסה למנוע באמצעות תפיסת הגנה שבה מספר מעגלים: גדר ההפרדה, פרישת כוחות ותגבור נקודות תורפה, אמצעים טכנולוגיים שונים, אבטחה מדינתית ופרטית והמעגל האחרון - ההתנהלות האזרחית והאחריות האישית של כל אזרח ואזרח. האחריות האישית כוללת בראש ובראשונה את המודעות למצב בשטח ואת ההבנה שאנו נמצאים בתקופה של טרור בעצימות גבוהה יחסית.

ייתכן שהדבר דורש גם רמה גבוהה יותר של הסברה, אך בסופו של יום בעיקר היגיון ואחריות אישית. גם ביהודה ושומרון וגם בתל אביב האזרחים נדרשים לערנות גבוהה מהרגיל, דיווח על חריגים ולעתים אף התערבות פעילה על מנת לעצור פיגוע. מעל לכל יש להימנע מהגעה למקומות שבהם המציאות הביטחונית קשה ולהסתכן בפגיעה ואובדן חיים מצער. אין שום סיבה בעולם שעבורה כדאי להסתכן בפציעה או מוות רק כדי לחסוך כמה עשרות שקלים על שטיפת רכב, תיקון, רכישת חלפים או כל פעולה עסקית אחרת. גם פרישת הכוחות המקסימלית בשטח או המודיעין האיכותי ביותר לא יוכלו למנוע פיגוע של ניצול הזדמנות כלפי מי שהגיע למקום הלא נכון בזמן הלא נכון.

מגמת ההסלמה הפוקדת אותנו בשנה האחרונה רחוקה מלהסתיים והמצב הנפיץ בשטח יכול להתדרדר לעליית מדרגה נוספת. מערכת הביטחון עושה ככל יכולתה, בהצלחה לא מבוטלת, למנוע את מרבית הפיגועים. ללא התנהלות אזרחית נכונה ואחריות אישית של כל אחד מאיתנו זה עלול לא להספיק.

הכותב הוא חבר המכון למדיניות נגד טרור (ICT), אוניברסיטת רייכמן, לשעבר בכיר בשב"כ