שמעון פרס תמיד היה שם, עוד מהמדינה בדרך ומבניית צבא ההגנה לישראל. הוא נקרא לדגל מקיבוצו על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן־גוריון, ומאז הוא צעד לאורו לכל עת ולכל חפץ. מרכז פעילותו התמקד בבניין הכוח והצטיידות סדר הכוחות, מרובה ועד מטוס, שיתמודדו מול צבאות ערב. הרי ישראל אינה רק סיפור מלחמה גדול, היא קודם כל סיפור בנייה גדול.

"הייתי זבוב על הקיר": אשת סודו של פרס משחזרת את הפגישות עם הזוג נתניהו
100 שנה להולדת פרס: מורשתו משמשת מגדלור של תקווה | דעה

בהנחיית בן־גוריון הניח פרס לתפארת את היסודות לתעשיות הביטחוניות - התעשייה האווירית והתעשייה הצבאית - ולמוצרים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם.

יום השנה לזכרו של הנשיא פרס חל היום (רביעי), ה־6 בספטמבר, בסמוך לחגי תשרי ובסמוך לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. הזיכרונות מאז על תפקוד הדרג המדיני לעומת הדרג הצבאי מעוררים שוב את הדופק הפועם בגוף שקרוע בין תקווה גדולה לבין ביקורת נוקבת. לאחר המלחמה היה פרס שר הביטחון שדחף לבנייה של עוצבות מילואים, באמצעות מפקדת גייסות שריון אלוף במיל’ מוסה פלד ז”ל.

ישראל המשיכה להיאבק בטרור. אחד המבצעים הנועזים ביותר היה “כדור הרעם” - פשיטת צה”ל באוגנדה לחילוצם של חטופי טיסת אייר פראנס לאנטבה. ראש הממשלה רבין ושר הביטחון פרס החליטו לאחר תכנון מדוקדק על משלוח לוחמי צה”ל ובכירי מפקדיו למבצע מבריק ואמיץ לשחרור בני הערובה.

בעולם הייתה הערצה ותהילה לישראל על המבצע, אך במחיר כבד של נפילתו של מפקד סיירת מטכ”ל יוני נתניהו ז”ל יהי זכרו ברוך, ועוד שלושה אזרחים מבין החטופים.

ב־1984 ישראל הייתה מאוחדת יותר מאי פעם: בממשלת האחדות פרס היה ראש ממשלה ויצחק שמיר שר החוץ. פרס הוביל מהלכים גדולים: הבראת המשק ושיקומו מתוך אינפלציה שלא נראתה בישראל, הגעה לעסקת חבילה לייצוב המשק עם השר מודעי ומיטב הכלכלנים בארץ, ויציאה מעומק לבנון והיערכות צה”ל ברצועת הביטחון.

במישור הפלסטיני היה פרס אדריכל הסכם אוסלו, שבימים אלה מציינים לו 30 שנה. את חזונו לשלום ראה פרס בתוכנית “מזרח תיכון חדש” שאותה רקם והגה עם מדינות המפרץ, ובכך כבר הניח את אבן הפינה להסכמי אברהם שנחתמו על ידי נתניהו. לפרס היה קשר אישי עם מלך מרוקו חסן השני, ולאחר מותו עם בנו המלך מוחמד השישי.

ההתקרבות בין רבין לפרס הגיעה לשיא בשירם בצוותא את שיר השלום בידם ובקולם, דקות לפני שהרוצח הארור היהודי ירה לעבר גבו של ראש הממשלה.

לפרס יש “זכות יוצרים" על הקמת הקריה המדעית הגרעינית בדימונה. בהחלטת נתניהו היא נקראת היום על שמו. אחד הביקורים הראשונים שהתבקשתי לארגן לכבודו הוא בדימונה.

פרס נובל לשלום הקנה לפרס מעמד בינלאומי. הוא נפגש עם מנהיגי העולם החופשי ועם בעלי שם בתחומי הכלכלה, המדע, הטכנולוגיה והאקלים. הוא ייסד את “ועידת הנשיא לעולם המחר” בירושלים. כמבוגר האחראי הוא ידע לסייע בידי הקברניטים מתוך ניסיונו העשיר בארץ ועם מנהיגי העולם.

הכותב שימש כמזכירו הצבאי של הנשיא פרס