השבוע נוכחנו לגלות פעם נוספת את העוול התרבותי של אונסק”ו בעת שהכריזו על תל יריחו כעל אתר מורשת עולמי פלסטיני. מיותר לומר כי הקשר והזיקה הפלסטינית ליריחו העתיקה, אתר יהודי היסטורי מובהק ומוכח מימי התנ”ך והספרות ההיסטורית של העם היהודי, הם אפסיים ושקריים לחלוטין. אך למרות הוודאות שלנו בדברים, ההחלטה השערורייתית מהווה עבורנו קריאת השכמה תודעתית.

אונסק"ו: תל יריחו - אתר מורשת פלסטיני

בהחלטה זו היינו עם היד על התחתונה. לא היינו מוכנים מספיק, לא השרשנו את התודעה היהודית של המקום בזירה הבינלאומית כראוי. אבל אל לנו להתרגש. זו מכה קלה בכנף אם נדע לפעול נכון. החלטות אונסק”ו מאז ומעולם היו עוינות לישראל וניסו לייתר את המורשת היהודית והקשר שלה לישראל.

כך היה בהחלטה שקבעה כי ישראל היא “כוח כובש בעיר העתיקה בירושלים” כשחודשיים קודם לכן קבעו שכל מהלכי ישראל בירושלים בטלים ומבוטלים לאלתר, וכך גם ההחלטה ההזויה המטילה ספק ודופי בקשר של ישראל לכותל המערבי. כמו שידענו לפעול בחוכמה אז, לאיין ולבטל דה־פקטו את החלטה, כך ניתן גם הפעם.

חשוב לציין: אונסק”ו פועל בצורה פוליטית אגרסיבית ומתמיד בצעדיו האנטי־ישראליים והפרו־פלסטיניים. הארגון הוקם על ידי מדינות המתנגדות לישראל, בהן מדינות ערביות רבות, ששולטות במועצה ברוב כמעט מוחץ ומכריעות עניינים היסטוריים ותרבותיים מתוך השקפה פוליטית נגועה. לא בכדי ארצות הברית, אשר מימנה 22% מתקציב הארגון, פרשה ממנו ב־2017 לאחר החלטותיו האנטי־ישראליות ובעקבותיה גם ישראל. מדינות רבות מטילות ספק בניקיון הכפיים ואמיתות ההחלטות של אונסק”ו ויש כלים בהם ניתן לפעול.

לכן, הפתרון להחלטות אונסק”ו הוא אחד – הוודאות במורשת היהודית בארץ ופעולה אקטיבית לביסוס המורשת הישראלית בזירה הבינלאומית. המלחמה התודעתית, ההיסטורית ואף ההתיישבותית כיום היא ביהודה ושומרון. גורמים רבים פועלים כדי לנסות למחוק את קיומה של מדינת ישראל משטחי יו”ש, הן פיזית והן תודעתית־היסטורית.

המאבק הוא יומיומי בצורת חקלאים ורועי צאן החולשים על שטחי מדינה כחולים, פריצת וסלילת כבישים ליצירת רצף טריטוריאלי והרס ארכיאולוגי של אתרי מורשת ישראליים. תפקידנו הוא להעצים את המורשת הישראלית ביו”ש, לשמור על אתרי המורשת שלנו ולהעמיק את ההיסטוריה הישראלית במקום בו התהלכו אבותינו ונביאינו.

עלינו לפעול בהסברה מיטבית כדי לרתום את מדינות העולם לפעולה בניגוד להחלטת אונסק”ו. אם נהיה בטוחים בזכות קיומנו במקומות ההיסטוריים ברחבי יו”ש ובכלל, נעביר את הוודאות הזו הלאה. אין לנו עוררין על מורשתנו וזיקתנו ההיסטורית לכל רגבי אדמת ישראל ולכך עלינו לדאוג גם בעולם כולו. 

הכותב הוא ראש המועצה המקומית בית אל