יום הכיפורים עבר, אך הימים הנוראים עוד לא תמו. המאבק נגד ובעד כבר לא קשור רק לרפורמה אלא מתפשט לכל תחום ולכל חלקה טובה שבה ישראלים הצליחו לחיות זה עם זה. חילונים נגד דתיים, “הטובים נגד הרעים”. שחור נגד לבן, אין גוונים של אפור, זה או אנחנו או הם.

״אופי של ערים ישתנה״: כך ישפיע השסע על הבחירות לרשויות המקומיות
הפלסטינים זועמים: "דורשים התערבות בינלאומית בטרור של בן גביר נגד אסירים"

אנחנו נמצאים בעשור השמיני של מדינת ישראל. ניסיון העבר מלמד אותנו כי לא לעולם חוסן. הבית הלאומי של העם היהודי בארץ ישראל כבר נחרב פעמיים. באגדות החורבן של בית המקדש השני מסופר על “שורפי האסמים”, בריונים קיצונים אשר בניגוד לדעת החכמים, לא הסכימו להידברות עם הרומאים, ושרפו את אסמי התבואה על מנת לדחוף את העם אל הקצה ולמלחמה, והסוף ידוע.

בחזרה לימינו. התמונות והסרטונים שמשתקפים לנו במסכים, באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות, מלמדים אותנו שאנחנו בדרך למלחמת אחים, שבה גם אם יהיה צד אחד מנצח, בסופו של דבר, כולנו נפסיד. האומנם זה המצב?

הרחק מאור הזרקורים ומאולפני הטלוויזיה, על גבעה קטנה בלב מדבר, קם יישוב מעורב, של דתיים וחילונים, שמעלה על נס את תרבות המחלוקת. בשיזף שברמת הנגב, דתיים וחילונים בוחרים לגור בקהילה אחת, שבה לא מבטלים או מטאטאים את מגוון הדעות וההשקפות, אלא מקשיבים, מתווכחים, לא מסכימים, וחיים באהבה וכבוד זה עם זה.

כי מעבר לדעה בעד/נגד הרפורמה או ליברלי מול שמרן, עומדים אנשים, חברים שנמצאים שם אחד בשביל השני בעתות שמחה ומשבר. כשהשכן מוציא לך את הילדים מהגן, מפנק בארוחה חמה כשאתה חולה, מתנדב איתך במד”א ועוד מגוון דוגמאות הקורות מדי יום בחיים משותפים, אתה לומד להכיר ולאהוב את האדם שמעבר לדימוי. ככל הנראה לא תשנה את דעתך או את ערכיך, אך תהיה מוכן להתפשר, כפי שהוא יהיה מוכן לעשות זאת עבורך, על מנת להגיע להסכמות ששניכם תוכלו לחיות איתן בשלום.

שיזף הוא אי של שפיות בטרלול שעובר על ישראל בחודשים האחרונים, והוא לא לבד. ברחבי הארץ קיימות קהילות מגוונות, הטרוגניות, מכילות וסובלניות. קהילות מעורבות של אנשים, ממגוון הדעות והאמונות, ועולמם רחב וצבעוני יותר.

את אור הזרקורים תופסים “שורפי האסמים”. כמו עשבים, החשיפה לאור גורמת להם להתפשט, הרשתות החברתיות מהדהדות אותם, אך הם עדיין בשוליים, קיצונים משני המחנות. התפקיד שלנו הוא לא לתת לשוליים לצבוע את החיים פה בשחור ולבן, ולאפשר לכלל צבעי הקשת הישראלית לזרוח. התפקיד שלנו הוא להיות שיזף.

בשיזף אנו משתדלים להמשיך את המשימות החשובות של יישוב הנגב, לבנות חברת מופת עבור כלל האזרחים ולאפשר לנו ולילדינו מקום ראוי לחיות בו.

הכותב הוא ראש המועצה האזורית רמת הנגב שהיישוב שיזף נמצא בתחומה