תפיסת עולמנו כבני אדם מכילה ממד של שכר ועונש. זוהי צורת תגובה שאליה אנו מחונכים. "צדיק וטוב לו, רשע ורע לו". העולם האנושי מאציל סמכויות של תגמול וענישה לגופים חיצוניים - אלוהים, צבא, בית משפט. לענישה מספר מטרות, ובהן הרתעה, הרחקה ונקמה.

בחמאס טענו: "רוצים לשחרר עוד חטופות - ישראל מסרבת לקבלן"
בניגוד לבקשת ישראל: המשאיות שנכנסו לרצועת עזה לא נבדקו

כיצר, הנקמה מורכבת מכעס, תוקפנות וגם חרדה. אנו חשים צורך בנקמה, שמהווה הסטה של התוקפנות החוצה, לעבר האויב. החצנת התוקפנות מגינה עלינו מתחושת אשמה ואחריות. הלהט הנקמני מחזק את הערך העצמי, כשהמטרה הראשונית היא הישרדותית.

מעשי הזוועה שאירעו בעוטף מסמאים את עינינו, והמחשבה היחידה האפשרית היא שנעשה הכל כדי להביא להכחדה את מבצעי הפוגרום, ולא משנה מה המחיר. פגיעה נחווית על סמך התשתית הנפשית של האובייקט הנפגע. היכולת לספוג פגיעה ולעבד אותה לפני התגובה מאפשרת תגובה מדודה, שקולה ויעילה.

תיעוד מאימוני כוחות צה״ל לקראת הרחבת הלחימה (צילום :דובר צה"ל)

החברה הישראלית חזקה, אולם זיכרון השואה מטיל אימה ומעורר חרדה אוטומטית. השואה כאירוע מכונן פצעה והביאה את החברה הישראלית למצב פוסט־טראומטי. אנו דרוכים ומגיבים לגירויים בעוצמה רבה. החרדה עלולה להיות לא פרופורציונלית, ולפעמים גם התגובה.

עוצמת הפגיעה, תחושת ההשפלה, החרדה מפגיעה נוספת ותחושת האשמה - כולם מביאים להעצמה של הקריאה לנקמה. הרצון "לא לצאת פראייר" והתעוררות תחושת הנקמה צריכות להוות סימן שצריך להתמודד עם מה שקרה, לחקור את האחראים ולדאוג להגנה מפני התקפה נוספת. הנקמה מנסה למנוע פגיעה עתידית, אולם עלינו לזכור שמניעה היא הרתעה - אך גם בחינה וביקורת עצמית ותיקון המערכות.

אין הכוונה שנקמה אינה רלוונטית בקשת התגובות האפשריות, אולם הבנה של המנגנון מאפשרת ומחייבת תכנון, תפירה מדויקת של התגובה - במי לנקום, איזה סוג של נקמה, איך למנוע פגיעה בחפים מפשע מכל צד, הפרופורציה בין הפגיעה לנקמה, היעדים הנוספים פרט לסיפוק תחושת הנקם, השאלה אם הנקמה תשיג את מטרתה או שמא תלבה את מעגל האלימות.

האם הנקמה מעוורת? האם הנקמה צריכה למנוע מאיתנו את האנושיות והחמלה? האם הנקמה לגיטימית לפי אמות המידה המוסריות שלנו, המחשיבים עצמנו לעם סגולה? האם הנקמה תמנע מאיתנו לדרוש אחריות ממי שכשל?

יש מי שמלבים את הקריאה לנקמה, ויש מי שקוראים להימנע ממנה. כמו בכל תהליך, ברור שגם כאן יש רבדים רבים. עוצמת האסון שואבת אליה את הרגשות המורכבים המניעים את החברה הישראלית. חשוב שכל פעולת נקמה תישקל פעמים רבות ועל ידי גורמים רבים, תוך הקשבה לרחשי הלב ושקילת פניות של גורמי פנים וגורמי חוץ. החושך שאנו חשים בתוכו - אל לו להוביל אותנו לטעות או מחדל.

הכותב הוא פסיכיאטר