לאחרונה, השעיית סטודנטים המביעים אהדה כלפי חמאס הוביל לוויכוחים בנוגע לחופש הביטוי, חירויות האזרח והצורך להגן על ישראל מפני איומים פוטנציאליים. עיתון הארץ ותא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטת תל אביב טוענים שנטפלים לאותם סטודנטים, לגביהם ישנן ראיות ברורות על תמיכה במעשי הטרור של החמאס ב- 7 באוקטובר ברשתות החברתיות. אני בעצמי שלחתי עדויות לרקטור של אוניברסיטת תל אביב, ולאחר מכן התברר על ידי מקורות רשמיים באוניברסיטה שאותם סטודנטים לא הושעו.

"אפס סובלנות": סטודנטים הביעו תמיכה בחמאס וכך הגיבו באוניברסיטה
לאחר שעורר סערה והסית לטרור: סטודנט באוניברסיטת תל אביב הושעה

מאז מתקפת הטרור הנוראית של החמאס ב- 7 באוקטובר, חשבנו שראינו הכל, את מעשי הטבח, הבזיזה, האונס והחטיפה שביצע ארגון טרור מפלצתי באזרחיות ואזרחים ישראלים ותושבים מכל העולם. ארגון הטרור לא בחל באמצעים ובצורות הזוועתיות שבחר לבצע את אחד מפשעי המלחמה הנוראיים בהיסטוריה. מעל לחודש ממשיכות להצטבר עוד עדויות מצמררות וקמפיינים פרו-ישראלים המגנים את חמאס. 

מצד שני, קיימת מגמה הולכת ועולה של תמיכה או הצדקה של המעשים הלא הומניים של ארגון הטרור הנתעב, מצד ארגוני סטודנטים ויחידים. כולנו שמענו על המצב המחפיר בקמפוסים בארה"ב, בריטניה וגרמניה, אבל לצערנו הרב הרעה החולה הזאת לא פסחה גם מעל קמפוסים ישראלים, בהם סטודנטים ומרצים הביעו תמיכה במעשי הטבח של חמאס ובקריאות שעלו על ידי אנטישמיים ברחבי העולם.

חמאס מוגדר כארגון טרור על ידי מספר מדינות וארגונים בינלאומיים, כולל ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה וישראל. השעייה או מעצר של סטודנטים התומכים בחמאס אינה מקארתיזם, אלא תגובה לעבירה פלילית של "פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה בו או הזדהות עמו". בניגוד לתופעת המקארתיזם שהייתה רווחת בארה"ב בשנות ה-50, שכללה האשמות לא מבוססות וטרגוט אמריקאים על סמך אמונתם הפוליטית, פעולות נגד ישראלים התומכים בחמאס ננקטות עקב חששות הקשורים לביטחון הלאומי ולפעילות הבלתי חוקית.

במשך יותר מחודש נמסרו עדויות מפורטות על תמיכה של סטודנטים ישראלים במתקפת הטרור הזוועתית של החמאס. אך נראה כי ישנן אוניברסיטאות שבחרו לא להשעות או לסלק את אותם סטודנטים ורק לנזוף בהם: הטכניון למשל, לא רק שלא מטפל בסטודנטים תומכי טרור, הוא טוען ש"מטרת הפרסומים היא להרחיב את השסע בחברה ובקמפוס". לדברי אחד הסטודנטים שהגישו את התלונות, מתוך 18 תיעודים שהוצגו לטכניון, הנהלת המוסד פתחה רק ב-4 הליכי משמעת. לאור המגמה המטרידה הזאת, גם תורמים לטכניון מאיימים שיפסיקו את התמיכה הכספית במידה ולא יסולקו אותם סטודנטים תומכי טרור. 

במשך שנים, אוניברסיטאות ישראליות נתנו יד חופשית לאמירות מקוממות של קבוצות סטודנטים פרו פלסטיניים, שהיו בעצם בעייתיות ועל גבול ההסתה. מה שראינו בחודש אוקטובר האחרון זו התוצאה של רפיסות ארוכת השנים של קמפוסים שמאפשרים על אדמתם להקים דוכנים, אירועים עם דוברים וסרטים בעייתיים כנגד מדינת ישראל, החל מיום הנכבה, יום האדמה ומבצע שומר החומות. 

חשוב לומר שלא מדובר בקמפיין נגד ערביי ישראל, שרוב של 80% מהם מתנגד למתקפת הטרור של החמאס. מתקפת הטרור של החמאס שכונתה על ידם "מבול אל אקצה" לא נועדה לקדם שום תהליך מדיני או לשפר את חייהם של פלסטינים. נהפוך הוא, מחבלי החמאס רצחו מעל ל-20 ערבים ישראלים באותה מתקפת טרור רצחנית.

אני מקווה שזאת תהיה קריאת השכמה לאוניברסיטאות הישראליות, כיוון שפה בארץ סטודנטים ישראלים מראים מורת רוח מלחזור ללימודים כשלצידם עלולים ללמוד תומכי טרור. חוץ מחוויית הלימודים, הקמפוסים צריכים להיות מקום שנותן תחושה של ביטחון והגנה. 

הכותב הינו  מנהל הקמפוסים של CAMERA on Campus בישראל וסטודנט לתואר שני לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון