משעה לשעה נראה שמעגל האש בין ישראל לחיזבאללה הולך ומתרחב, וקרוב מאוד להתלקחות, ובפרט התלקחות אזורית, שהמשמעות שלה ברורה. הלחץ הדיפלומטי שישראל מפעילה בתמיכה וסיוע של ארה"ב, צרפת ובריטניה על חיזבאללה - למלא את סעיף 1701 בהסכם הפסקת האש שנחתם באוגוסט 2006, שעל פיו ארגון הטרור הלבנוני מחויב להסיג את כוחותיו צפונית לליטני - רחוק מיישום.

ובשעה שמשני צדי הגבול כ־200 אלף תושבים ישראלים ולבנונים נטשו את בתיהם ושדותיהם והעימות קרוב מתמיד, הצהיר השבוע שר הביטחון יואב גלנט שאם חיזבאללה לא ימלא את חלקו בהסכם 1701 - ישראל תיאלץ להפעיל את כוחה על כל המשתמע מכך.

לאחרונה פרסמתי כאן טור שייחס לאיראן כוונה ברורה להפוך את המלחמה הזו, בעזרת כמה זרועות, למלחמת התשה נגד ישראל, שתרחיק את הברית בינה לבין סעודיה בחסות אמריקאית, ותרחיק את ישראל - כמו גם את ארה"ב - מהגרעין האירני. כפי שברור וגלוי, מלחמת ההתשה הזו מתנהלת על ידי האיראנים מאז 7 באוקטובר בהצלחה על ידי הפעלת מספר זירות: חמאס ברצועת עזה, חיזבאללה מלבנון, המיליציות השיעיות מסוריה, החות'ים מתימן וכיסי טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי משטחי יהודה ושומרון, בשעה שהאיום הישראלי על חיזבאללה ועל לבנון עומד להתממש, האיראנים פועלים להעביר את החזית הזו לסוריה - ומזרחה לעבר ירדן.

זה בא לידי ביטוי בכך שהאירנים הקימו בחודשים האחרונים תשתית טרור חדשה בסוריה, כשלמעשה מדובר בזרוע צבאית חדשה שמבוססת על גיוס של עשרות פליטים פלסטינים ממחנות הפליטים בדרום סוריה תחת הדגל של החמאס, בחסות ובמימון איראניים כמובן. הזרוע הזו קיבלה משמעות מעשית בשבוע האחרון בפגישה חשאית שהתקיימה בטורקיה, שבה השתתפו סגן מנהיג החמאס סאלח אל־ערורי ומנהיג חמאס בחו"ל ח'אלד משעל, עם בכירים נוספים של חמאס, ובחסות אירנית. בפגישה דנו בתיאום לביצוע ירי רקטי מדרום סוריה לעבר ישראל, ובכך להעביר את כובד המשקל והאחריות מחיזבאללה בלבנון לחמאס בסוריה.

אם לא די בזה, האיראנים החלו במקביל להפעיל חוליות מקרב המיליציות השיעיות בסוריה להברחת אמל"ח כבד מסוריה לירדן - ומשם לשטחי יהודה ושומרון. הגבול בין סוריה לירדן משמש זה שנים כציר הברחות של סמים ותרופות, ולאחרונה משרת את האיראנים כציר הברחה של כלי נשק מסוריה לירדן ומשם לשטחי הרשות הפלסטינית.

ואכן, כמויות גדולות של נשק זלגו גם לגורמים פליליים במגזר הערבי בישראל. המטרה האיראנית היא להבריח בנתיב הזה עבור גורמי טרור ביהודה ושומרון תשתיות לשיגור טילים, כלי נשק כבדים כמו מרגמות וטילי אר־פי־ג'י, וכן מל"טים קטלניים.

הפעילות הזו בגבול בין ירדן לסוריה כבר הביאה בימים האחרונים לעימות עם נפגעים בין צבא ירדן, ואותם מבריחים בשירות איראן. זאת, כשהכוונה האיראנית היא להרחיב ככל האפשר את הפעילות הזו - כולל שיגור חוליות טרור לביצוע שיגורי טילים והפעלת טרור משטח ירדן לעבר ישראל.

עובדה זו גם יוצרת דאגה רבה בממלכה האשמית, שם המלך עבדאללה מתמרן בין האינטרסים האסטרטגיים של ממלכתו, בין אילוצים פנימיים שהם פרו־פלסטיניים מובהקים ובין ציר הרשע של איראן־סוריה־רוסיה־חיזבאללה לציר האמריקאי־ישראלי. המלך כמובן נזהר לא לנקוט צעדים שעלולים להביא לפגיעה בקשרים שלו עם ישראל, ולא רק בגלל 55 מיליון קו"ב המים שישראל מעבירה כל שנה ממי הכנרת לירדן. כך או כך, המאמץ האיראני לאיים על ישראל ממזרח, מירדן, באמצעות זרוע טרור נוספת - חייב להדאיג מאוד.