“אנו בעמק חפר עדים להיותו של קו התפר פרוץ לחלוטין זה כבר שבועות ארוכים ומתריעים על כך ללא הועיל. בשל כך, ובמיוחד על רקע ביטול כיתות הכוננות ביישובי קו התפר על ידי הצבא, קיים חשש רב בקרב התושבים והנהגת המועצה האזורית עמק חפר מפני פיגועים שיבוצעו על ידי מפגעים שיעברו את הגדר באין מפריע”.

"נתפר למידותיו": בג"ץ דחה את תחולת חוק הנבצרות
בכיר בליכוד למעריב: למרות הכל, כך פסיקת בג"צ משרתת את נתניהו

הדברים הללו, שכתבתי לראש הממשלה נתניהו וליו”ר ועדת חוץ וביטחון דאז דיכטר, פורסמו בכלי התקשורת ב־7 באוקטובר 2019, ארבע שנים בדיוק לפני השבת השחורה. ואם הם היו נכונים אז, הרי שהיום הם נכונים פי מאות מונים.

עמק חפר הוא המותניים הצרים של המדינה - הרשות היחידה שמתפרשת בין הים לקו הירוק, קו התפר: 16 קילומטרים בסך הכל. מאז כניסתי לתפקידי כראשת מועצה, ב־2018, קו התפר הפרוץ מדיר שינה מעיניי. המצב אז היה של פריצות של גנבים פלסטינים והסתננות שב”חים לישראל, ללא כל הפרעה, מבעד לגדר הפרדה פרוצה לגמרי, וכן ירי נשק קל שבוצע אל בת חפר.

תקיפת תשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

אנחנו, המועצה והתושבים, הבנו שמציאות זו לא יכולה להימשך. הבאנו אל קו התפר אינספור בכירים כדי שיתרשמו במו עיניהם. בנוסף, פנינו תדיר לראשי הממשלה ושרי הביטחון. האוזן הקשבת הייתה, כדרכם של המדינה והצבא בשנים האחרונות, בעירבון מוגבל.

הכל קרה לאט מדי, מעט מדי: סגירת הפרצות בגדר, הוספת הכוחות. ובכל זאת, צריך לציין לטובה מהלך משמעותי שקודם, גם בעקבות הלחץ שלנו: הקמת 45 קילומטר של מכשול ביטחוני, שכולל חומה ואמצעים טכנולוגיים מצפון השומרון ועד לאזור בת חפר (שבה כבר ישנה חומה).

כעת ברור שהגיע הזמן לשלב הבא של התמגנות, היערכות וחיזוק משמעותי של הביטחון בקו התפר. מאז ה־7 באוקטובר השקענו תקציבים גדולים ועבודה מאומצת בנושאי ביטחון בכל היישובים והמרחב המועצתי, ובייחוד במרחב קו התפר ויישוביו, מתוך הבנה ברורה שזהו קו הגבול, ובמקרה של חצייתו על ידי מפגעים לא רק עמק חפר מופקר אלא כל מרכז הארץ. לצערנו, פיגועים לא מעטים שאירעו במרכז הארץ בשנים האחרונות, התרחשו לאחר שהמחבלים חצו את קו התפר באזורנו.

בשבועות האחרונים עיבינו מאוד את כיתות הכוננות בכל יישובי העמק, ציידנו אותן בנשקים וערכנו להן מגוון אימוני כשירות; סגרנו ביחד עם הצבא וגורמים נוספים פרצות רבות בגדר; הוספנו אמצעים להגברת האבטחה ביישובים וההגנה עליהם, וערכנו תרגילים עם כוחות הצבא והביטחון.

ישנם גם כוחות צבא שפועלים לסיכול ולפגיעה במחבלים. בנוסף, יזמנו בדיקות קרקע בעקבות רעשי חפירות ששומעים תושבים בבת חפר; עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על חפירות, אולם הבדיקות נמשכות ולא נרפה עד שנדע מה פשר הרעשים.

אבל כל אלה הם פתרונות חלקיים ולא מספקים. אחרי השבת השחורה ברור שתפיסת הביטחון של המדינה והצבא חייבת להשתנות באופן דרמטי בכל הגבולות. בימים אלה אנו פועלים מול מערכת הביטחון על מנת לקדם פתרונות שונים, שיחד עם כוחות מקומיים חזקים, יביאו להגנה טובה יותר על קו התפר.

בשבוע שעבר הקמנו את פורום יישובי קו התפר, שבו חברים ראשי רשויות באזור המרכז. הפורום דורש להגדיל משמעותית את התקצוב מטעם המדינה להתקנת אמצעי ביטחון, לגידור וכן להוספת כוחות שמירה וביטחון, לרבות הרחבת כוחות הכוננות החמושים והכשרתם לפעילות ארוכת טווח באזורים אלו.

לפני ארבע שנים התרענו. היום, למרבה הצער, האסון הגדול כבר קרה. לכן, המדינה והצבא חייבים, תוך כדי המלחמה, להתחיל בשינוי כולל וקבוע בקו התפר. אסור לחכות רגע אחד.

הכותבת היא ראשת המועצה האזורית עמק חפר