התקיפות של החות'ים על חברות ספנות אכן מצליחה להביא לפגיעה כלכלית בכמה סגמנטים אך כנראה לא תהיה מהותית.

מורשת אובמה: השמאל הפרוגרסיבי בארה"ב כבר מזמן הצהיר לצד מי הוא עומד
מנותקת מהעם: ממשלת נתניהו ממשיכה לדהור לתהום | דעה

מצד אחד ראינו כמה חברות ענק מסרבות לשוט דרך הים האדום דוגמת מארסק והפג לויד, ואתמול גם ראינו את חברת הפנות הסינית, קוסקו, מודיעה כי לא תשוט לישראל. זה כביכול מצטייר כדבר בעייתי שיכול לפגוע בהכנסות המדינה ממיסים בגלל פחות פעילות בנמלים ובנוסף עלויות שילוח גבוהות שיתגלגלו לצרכן ואף יתדלקו את האינפלציה.

אבל צריך לזכור שהאיום החות'י הוא לא באמת משמעותי, ומה שקורה היום בעולם הפוליטי, ואיתו הכלכלי, זה החלוקה לשני זרמים -  הסיני והאמריקאי.

כאשר חברת הבת של קוסקו, OOCL, וחברת ONE הסינגפורית הודיעו בשבוע שעבר שלא ישוטו לישראל, הן גם חזרו בהן בזמן מאוד קצר. הסיבה היא כי משמעות החרמת ישראל נתפסת כמלחמה מול ארה"ב ואף חברה לא מעוניינת להיות מחוקה בכלכלה הכי גדולה וחשובה בעולם.

בנוסף, הגלובליזציה הביאה למצב כי גם הנמלים בישראל בפועל מתופעלים על ידי חברות זרות. למשל "נמל המפרץ" בחיפה מופעל על ידי חברה סינית. אז גם אם נראה את קוסקו בוחרת לא להגיע לנמל היא יותר תרצה להעביר מסר וסביר כי תתקפל תוך זמן קצר.

כמו כן, נמל חיפה שהופרט נמכר לקבוצת ADANI ההודית כך שגם כאן סביר שהכוח הפוליטי של הדמוקרטיה הגדולה בעולם יבוא לידי ביטוי והחרם יהיה זמני ולא בטוח כמה מהותי.

נקודה לגבי העלאות המחירים הצפויות. כאשר אנחנו מדברים על יבוא מהמזרח יש הרבה מוצרים שבכלל לא ניתן לגלגל לצרכן. בשונה ממחצבים ונפט שנקבעים על ידי חוזים והחברות מגלגלות עלויות באופן ישיר, כל יבוא של מוצרים תלוי היכולת העסקית של החברה להעלות מחירים. ייתכן ובגלל שהמצב נראה כמשהו זמני עליית המחירים לא תהיה מהותית (אם בכלל) והחברות פשוט יספגו את עודף העלויות עד שהדברים יותר יתבהרו.

להערכתי כל סוגיית הפגיעה בנמלים ובמעבר בים האדום היא נושא גיאופוליטי שבסוף ייקבע בתוצאה הסופית של האם העולם ילך למלחמה רחבה או לאיזו הסכמה לרגיעה כשכל הצדדים לא מרוצים.

נועם מדר הוא יועץ פיננסי עם התמחות בשוק ההון הישראלי ובעל קרן הגידור אופרטיוניטי