החיסולים הממוקדים בהם נוקט צה"ל בימים האחרונים בלבנון ובסוריה, כאשר הבולט שבהם הוא של המפקד הבכיר בחזבאללה ויסאם אל-טויל, הם העברת מסר ברורה מצה"ל לארגון שהמשך ההסלמה בעוצמת האש בצפון עלולה לפגוע בשדרת מקבלי ההחלטות בארגון.

עוזי רבי מסביר מה תהיה הטעות הכי גדולה של ישראל מול חיזבאללה
שובר השוויון של צה"ל: המערכת שגורמת לנסראללה לרעוד

חיסולו של אל-טויל, דמות בכירה בכוח רדואן, יחידת העלית של חיזבאללה, בוצע בדרום לבנון, סמוך לביתו, במתכונת שונה מהחיסולים הממוקדים מהאוויר שישראל נקטה בהם עד עכשיו. צורת הביצוע המדויקת, של הנחת מטען צד בסמוך לביתו של אל-טויל, נועדה לחדד את המסר שלא רק הנהגת חמאס בביירות חשופה לפגיעה מצד המודיעין הישראלי, אלא גם הנהגת השטח של חיזבאללה בדרום לבנון.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיסולו של סאלח אל-עארורי, במרובע הביטחוני של הדאחייה בלב בירות, היה צעד מחושב שאפשר לחזיבאללה לשקול היטב את מרחב התגובה שלה, לאחר שהמטרה שנבחרה הייתה איש חמאס בכיר ולא נכס אסטרטגי של התנועה. המתקפה המאסיבית והמדויקת על בסיס צה"ל במירון, שהסתיימה בנזק תשתיתי, הביאה להרחבת התגובה הישראלית באזור הצפון. מעבר לפגיעה בתשתיות טרור, דפוס הפעולה של צה"ל הוא פגיעה במפקדי שטח בכירים המובילים את מתקפות הארגון על השטח ישראל, דוגמת חיסולו של עלי ברג'י, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה בדרום לבנון, שבתחום אחריות שיגור הכטבמי"ם לשטחי מדינת ישראל.

בניגוד להנחות העבודה של חיזבאללה, אין שום תחושת רתיעה בצמרת צה״ל. ישראל פועלת באופן שיטתי ומסכלת את בכירי הזרוע הצבאית של חזבאללה ומפקדי השטח. הפעילות האווירית האינטנסיבי נעשית בדיוק מרשים גם ליד ריכוזי אוכלוסין, כולל בזמן הלוויות של אנשי חיזבאללה שעד כה איבד 158 מאנשיו מאז תחילת העימות.

חיזבאללה צריך לבחון את צעדיו בזהירות, לאור העובדה שצה"ל לא רק מצליח לייצר סגירות של מעגלי אש מהירות שפוגעות במפקדי השטח ופעיליו, אלא בעיקר לנוכח דפוס הפעולה של סיכול ממוקד ואיכותי של שדרת הפיקוד בסמיכות לביצוע פעולות הלחימה. 

תרגיל חיזבאללה בדרום לבנון (צילום: רויטרס)
תרגיל חיזבאללה בדרום לבנון (צילום: רויטרס)

המרדף אחרי מפקדי חזבאללה, מתבצע בעיקרו בשטחי דרום לבנון ובכך בשלב זה אינו מגדיל את טווחי התקיפה של צהל, שביכולתו לפגוע בכל מטרה בשטחי לבנון, דבר אשר היה יכול להגביר את הלחץ על נסראללה לעמוד מאחורי דברי הרהב שלו ולנסות לירות נשק תלול מסלול אל מטרות בעומק ישראל. 

אופי התקיפות הממוקדות, משאיר פתח להפעלת לחץ על חיזבאללה לא להרחיב את תגובתה באופן שיוביל להסלמה כוללת. כחלק מהמאמצים למנוע התדרדרות כוללת ניתן לראות את פעילותו של השליח האמריקאי המיוחד עמוס הוכשטיין, שמנסה לקדם את הסכם ההבנות בין ממשלת לבנון לישראל אודות תוואי הקו הכחול, הגבול הבינלאומי בין שתי המדינות. ממשלת לבנון המעוניינת בהסדרה, יודעת שהאינטרסים של חיזבאללה הם שונים, וכי מבחינת ארגון הטרור, לא ניתן יהיה לקדם שיחות על הסדר כל עוד המלחמה בעזה נמשכת.

 ישראל איננה יכולה להמשיך ולהכיל עוד מציאות שבה ארגוני טרור אסלאמיים, בין אם הם סונים או שיעים, מקיימים עצמאות על גבולותיה. תוצאות המערכה בעזה, יקבעו גם את המשך ההתנהלות מול חיזבאללה בצפון.

ישראל שמעוניינת בפעולה דו שלבית, קרי השלמת המערכה בעזה, לפני הרחבת חזית נוספת, בעלת כח ויכולת צבאית וכלכלית גם לנהל שתי חזיתות במקביל. יחד עם זאת, ההנהגה הישראלית, בחרה להמשיך לתת לאופציה הדיפלומטית אפשרות לייצר פתרון מדיני, בזמן שהתותחים ממשיכים לרעום.

מפגן כח של חיזבאללה בלבנון (צילום: רויטרס)
מפגן כח של חיזבאללה בלבנון (צילום: רויטרס)

על מנת למנוע מלחמה כוללת, שתביא להרס מוחלט של הכפרים בדרום לבנון ושל חלקים נרחבים במדינה, חיזבאללה צריך ליישר קו עם המדיניות הרשמית של ממשלת לבנון, ולהגיע להסדר גבולות ויישום החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701, שדורשת ממנו להשיג את כוחותיו מצפון לקו הליטאני. 

כל מהלך אחר, והמשך ההגררות של חיזבאללה לפעולות המשרתות את האינטרסים של איראן וחמאס, עלולות להוביל לאסון כבד על המדינה והכלכלה הלבנונית, שכן, מדינת ישראל מחוייבת ליישוב מחדש של יישובי הצפון ולביטחונם האישי של תושביו. אם באמצעות הסדר מדיני, אם בפעולה עתידית שתדרוש את ההרחבה בשימוש שבעוצמותיה הצבאיות. 

ד"ר עידו זלקוביץ', מומחה לפוליטיקה פלסטינית, ראש התוכנית ללימודי המזה"ת במכללה האקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, ומרצה בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.