איראן יורה לכל הכיוונים. רק השבוע שמענו על תקיפת מטרות בעיראק, סוריה ופקיסטן ועל אוניות אמריקאיות (ואלה רק התקיפות הישירות). בנוסף לכך, הרפובליקה האסלאמית תוקפת כבר זמן מה את ישראל ומטרות של ארה"ב באמצעות "זרועות התמנון" בלבנון, בעזה, בתימן ועוד.

לקראת מלחמת עולם? נאט"ו הכריזה על תרגיל צבאי בהיקף עצום

לעיניים ישראליות זה נראה מוזר שהרפובליקה האסלאמית תוקפת מדינות מוסלמיות אחרות, אבל מלחמות בין מוסלמים (בעיקר בין שיעים וסונים) הן לא דבר חדש. כמו כן, חשוב להבין שהרפובליקה האסלאמית לא תקפה את שכנותיה, אלא מטרות שנמצאות במדינות האלה, וברוב המקרים נחשבות על ידי שתי המדינות למטרות אויב. גם התקיפה הפקיסטנית בשטח איראן כוונה לאויבים משותפים. 

הרקע לכל התקיפות האלה משותף: גורמים ניציים מבית מותחים ביקורת קשה על איראן על כך שאינה נוקמת את דם שהידיה. הביקורת התגברה עוד יותר אחרי הפיגוע של דאעש בתהלוכת האזכרה לקאסם סולימאני ב-3.1 וחיסולו של סיד רזי מוסווי בסוריה ערב קודם לכן, וכל זאת כשהרפובליקה האסלאמית עדיין לא נקמה את דמו של סולימאני.

טהראן למעשה חייבת להוכיח לאזרחיה שהיא "לא פראיירית". דובר משמרות המהפכה אמר בעקבות הביקורת שדווקא היו כמה פעולות נקמה על סולימאני אבל אסור היה לפרסם אותן, ואז גם ניסה לקחת אחריות על טבח ה-7 באוקטובר ולהציג אותו כפעולה איראנית, אבל גם גורמי חמאס וכנראה גם הבוסים שלו התרעמו על הניכוס הזה, מה שהוביל אותו פרסם הודעת תיקון. 

כל התקיפות בימים האחרונים מוצגות בהודעות של משמרות המהפכה כנקמה על מעשי טרור שכוונו נגד איראן. אז הבה נעשה סדר בבלגן (שזו, אגב, מילה ממוצא פרסי). לא חייבים ללכת רחוק, אפשר פשוט לצטט משלוש ההודעות של משמרות המהפכה ביום שלישי, 16.1, שמתייחסות לתקיפות בעיראק ובסוריה באותו יום לפנות בוקר. כל הודעה נפתחת בחנופה המתחייבת לעם האיראני ולאלוהיו. 

תרגיל צבאי איראני בגבול פקיסטן (צילום: REUTERS/Stringer)
תרגיל צבאי איראני בגבול פקיסטן (צילום: REUTERS/Stringer)


ההודעה הראשונה הייתה כללית, ואז פורסמה הודעה שנייה בזו הלשון: 

"בתשובה לפשעים האחרונים של קבוצות הטרור, בהפיכתם הנפשעת של רבים מבני מולדתנו האהובים לשהידים בכרמאן ובראסכּ, משמרות המהפכה זיהוי את מקומות הכינוס של המפקדים וגורמים עיקריים הקשורים בפעולות הטרור האחרונות, במיוחד דאעש, באזורים הכבושים של סוריה, והשמיד אותם בשיגור מספר טילים בליסטיים. ארגון משמרות המהפכה מבטיח שימצא את קבוצות הטרור החורשות-רע נגד האומה האיראנית בכל מקום שיהיו, ויביא אותן על עונשן על מעשיהם הנאלחים". 

הפיגוע של דאעש בכרמאן הגיע גם לחדשות בישראל: מדובר בשני הפיצוצים במסלול התהלוכה במלאת ארבע שנים למות הקדושים של קאסם סולימאני, שבו נהרגו מעל 80 אנשים. חשוב להבין שהארגון הסוני הקיצוני דאעש הוא אויב הרבה יותר מוחשי של הרפובליקה האסלאמית, כחלק מהמאבק הסוני-שיעי, וזה לא הפיגוע הראשון של ארגון המדינה האסלאמית על אדמת איראן ונגד סמלים של המשטר. הפיגועים הקודמים שהגיעו לכותרות אפילו אצלנו התרחשו ב-2016 במג'לס (בית הנבחרים) ובקבר ח'מיני, שם המבצעים היו כורדים אזרחי איראן שפעלו בשם דאעש. 

הפעולות בראסכ קיבלו פחות חשיפה בארץ: מדובר בשתי מתקפות של חמושים על תחנת המשטרה בראסכ אשר במחוז סיסתאן-בלוצ'סתאן בדרום מערב המדינה. הבלוצ'ים הם קבוצה אתנית סונית שאין לה מדינה משלה. הרצף הטריטוריאלי שבו הם יושבים מחולק בין איראן, פקיסטן ואפגניסטן. באיראן הם מופלים לרעה בכל דרך אפשרית, החל מעוני נורא, בתי ספר ללא קירות, ילדים שאינם רשומים במרשם האוכלוסין ועוד. המחתרת הבלוצ'ית הבדלנית שואפת להקמת מדינה, ומעת לעת היא מבצעת פעולות נגד מטרות של המשטר בכל מדינה, כמו אותם פיגועים במשטרת ראסכ באמצע דצמבר וב-10.1, שבהם נהרגו שוטרים. מעת לעת הם גם חוטפים חיילים איראניים. הבלוצ'ים דווקא פחות קשורים לדאעש. לארגון הצבאי הבדלני שלהם שרוצה להתנתק מאיראן קוראים "ג'יש אלעדל" (צבא הצדק), ולארגון הנלחם בפקיסטן - "סַרְמַצָ'אר". 

בהודעה השלישית נכתב: 

"בתגובה לרשעויות האחרונות של המשטר הציוני בהפיכתם לשהידים של מפקדי משמרות המהפכה בחזית המאבק [הכוונה לחיסולו של סיד רזי מוסוי בסוריה ב-2.1.24], באמצעות תצפיות ושליטה מודיעינית על המפקדות והתזוזות של המשטר הזה באזור, שיגר טילים בליסטיים לעבר אחד ממטות הריגול העיקריים של המשטר הציוני (מוסד) באקלים כרדסתאן בעראק, והשמיד אותו. מטה זה היה מרכז הפצה של פעילויות הריגול ותכנון מעשי טרור באזור, ובמיוחד במדינתנו האהובה. אנו מבטיחים לאומתנו האהובה שמתקפות משמרות המהפכה יימשכו עד לנקמת טיפות הדם האחרונות של השהידים".

ההודעה על "חיסול מטה המוסד" מתייחסת לתקיפה בארביל, אשר בכורדיסטאן העיראקית. לפי תושבי ארביל, הבתים שהותקפו היו בתים פרטיים של אנשי עסקים, בהם פ'ישרו דזאי, שחזר באותו יום מנסיעת עסקים לארה"ב, שם, לפי מה שהסבירו לתושבי האזור, הוא הגיע להסכם למכירת נפט לישראל. מקורות בארביל מספרים שמרגל איראני שהשתקע בעיר והתקבל בסבר פנים יפות על ידי התושבים, הגיע עם הטלפון הסלולרי שלו לבית ושלח מיקומים. בהתקפה נהרגו איש העסקים ובני משפחתו, הצעירה שבהם היא ביתו ז'ינא שעדיין לא חגגה יום הולדת שנה (בת 9 חודשים עד כמעט שנה, לפי דיווחים שונים). איש העסקים השני לא היה בבית באותה עת. 

מימין: ז'ינא דזאי, בת שנה במותהש. משמאל - מהסא (ז'ינא) אמיני, בת 22 במותה. (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
מימין: ז'ינא דזאי, בת שנה במותהש. משמאל - מהסא (ז'ינא) אמיני, בת 22 במותה. (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

גם הכורדים הם מיעוט סוני ללא מדינה. הרצף הטריטוריאלי שבו הם חיים מחולק בין צפון-מערב איראן, עיראק, סוריה וטורקיה. בכל המדינות הם נחשבים בדלנים ומורדים ולעתים אף מבצעים פיגועים כנגד מטרות של אותה מדינה. אקלים כרדסתאן בצפון עיראק קיבל אוטונומיה (אך לא עצמאות) ב-2005. 

יש לציין שמהסא אמיני הייתה כורדית מכורדיסטאן האיראנית, ושמה הכורדי היה אף הוא ז'ינא. אחרי מותה בספטמבר 2022 ופרוץ המחאה הגדולה, האלימה, הנרחבת והממושכת ביותר בתולדות הרפובליקה האסלאמית, האשימה איראן את הכורדים בעיראק בהתססה של הרפובליקה, ואף תקפה מטרות באקלים כרדסתאן.

לתקיפה בארביל הייתה מטרה כפולה - גם לתקוף את הכורדים בעיראק וגם להציג זאת כתקיפה נגד מטרה ישראלית, כדי להציג נקמה. והם כנראה הרגישו צורך בעוד נקמה, כי עוד לפני שהסתיים היום, דווח בעיתונות האיראנית - ולמחרת גם בארץ - שמשמרות המהפכה תקפו, הפעם לא רק בטילים בליסטיים אלא גם במל"טים מתאבדים, גם שני בסיסים של ג'יש אלעדל ("צבא הצדק"), המכונה בשופרות הרפובליקה האסלאמית ג'יש אלט'לם (גֵ'ישוֹלְזוֹלם) - "צבא העושק". התקיפות האלה היו באזור שנקרא כוה-י סבז ("ההר הירוק") במחוז בלוצ'סתאן בפקיסטן, ובין ה"מחבלים" שנהרגו בתקיפות היו שני ילדים, נערה ושתי נשים. 

בעוד שהתקיפות הקודמות עברו בשקט דיפלומטי יחסי, התקיפה האחרונה גרמה לגינויים ומתח דיפלומטי בין איראן ופקיסטן. האחרונה אף החזירה את שגרירה מטהראן, והודיעה לשגריר איראן ששהה בטהראן שלא יטרח לחזור. מאמצים רבים נעשו מצד בנות בריתן המשותפות לפשר ביניהן ולהגיע להידברות בדרכי שלום, במיוחד טורקיה, שהזמינה לשיחה ידידותית את איראן, פקיסטן ועיראק. 

ואז היום לפנות בוקר באה התקיפה של פקיסטן על אדמת איראן. בהודעה לעיתונות של דובר משרד החוץ הפקיסטני כונתה התקיפה "מבצע מַרְג בַּר סַרְמַצָ'אר" (מוות לסרמצ'אר):

"הבוקר ביצעה פקיסטן סדרה של תקיפות צבאיות בתיאום, טירגוט ודיוק גבוה, נגד מקומות מחבוא של מחבלים במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן באיראן. מספר מחבלים נהרגו במהלך המבצע מבוסס-המודיעין, שנקרא "מוות לסרמצ'אר".

במהלך השנים האחרונות במגעיה עם איראן, פקיסטן תמיד שיתפה בחששותיה החמורים לגבי המקומות הבטוחים והמקלט שנהנים ממנו מחבלים ממוצא פקיסטני הקוראים לעצמם "סרמצ'ארים" באזורים הבלתי-משילים בתוך איראן. פקיסטן גם שיתפה מספר תיקים עם ראיות מוצקות על נוכחותם ועל פעילותם של אותם מחבלים. אך בשל חוסר המעש בנוגע לחששותינו הרציניים, אותם "סרמצ'ארים" המשיכו לשפוך את דמם של פקיסטנים חפים מפשע, וליהנות מחסינות. הפעולה של הבוקר ננקטה לאור מודיעין אמין על פעילויות טרור נרחבות שמתכננים הסרמצ'ארים.

פעולה זו היא התגלמות של הנחישות האיתנה של פקיסטן להגן על ביטחונה הלאומי מפני כל איום. הביצוע המוצלח של המבצע המתוחכם הזה הוא גם עדות למקצוענות של הכוחות המזוינים הפקיסטניים. פקיסטן תמשיך לנקוט את כל הצעדים הנדרשים לשמר את ביטחון עמה, שהוא קודש הקודשים". 

ואכן, מבין תשעת המחבלים הבלוצ'ים שנהרגו במבצע המתוחכם והמוצלח בכפר הקטן במחוז הגבול סראואן, היו ארבע נשים ושלושה ילדים. אף אחד מההרוגים אינו אזרח איראן.

גם כאן הדבר גרר זימון של עובדי שגרירות פקיסטן באיראן לשיחת נזיפה, גינויים מטעם משרד החוץ ודיון בוועדת הביטחון של המג'לס, אבל למעשה המתקפה הזאת איזנה את החשבון: כל צד הרג על אדמת הצד השני כמה נשים וילדים ("מחבלים") בלוצ'ים, כל צד הביע כבוד רב לאוטונומיה של הצד השני על אדמתו, והכותרות מהיום בשופרות הרפובליקה האסלאמית כבר מרגיעות שהמסחר בכל מעברי הגבול ובכל שוקי הגבול המשותף לאיראן ולפקיסטן נמשך. בנוסף, נחתם אף הסכם המגדיל את היקף הסחר בין המדינות ל-5 מיליארד דולר בשנה, שכן לשתי המדינות יש יחסי אחווה זו עם זו, והאירועים האחרונים לא הכתימו את הפיתוח המשותף של שתי השכנות. כותרות נוספות מודיעות על שיתוף פעולה אקדמי בין אוניברסיטאות בשתי המדינות, ושיתוף פעולה צבאי בתרגיל משותף של חילות הים האיראני והפקיסטני, שנערך כסדרו במצרי הורמוז ובמפרץ הפרסי. 

יש לציין שכל התקיפות - בארביל, בסוריה ובפקיסטן, מוצגות כתקיפות של פרוקסים של ישראל. לפי הרפובליקה האסלאמית ישראל וארה"ב הן שיצרו את דאעש ואיראן היא שמיגרה אותו (אבל לא עד הסוף לצערם). חיסול המשפחה הכורדית הוגדר כהשמדת מטה של המוסד, וגם את ג'יש אלעדל מאשימים בקשרים עם ישראל. 

ד"ר תמר עילם גינדין היא מומחית לאיראן ממרכז עזרי באוניברסיטת חיפה ומחברת הרומן ההיסטורי "המלכה".