כשהגלים מתחזקים החזקים מתגלים", אומרת אמרת הכנף הנדושה. והימים הסוערים העוברים על כולנו מוכיחים עד כמה היא נכונה, אם כי לא מדויקת. כי ככל שאני רואה את זה, כשהגלים מתחזקים לא החזקים הם שמתגלים, אלא דווקא החזקות. 

"נשות המילואימניקים והקבע": איך מתמודדים עם חזרת החיילים הביתה?

לצד כל סיפורי הגבורה האופפים אותנו מכל עבר, את הגבורה האמיתית, השקטה, נטולת ההרואיות, אבל העוצמתית ביותר, אני פוגש דווקא אצל נשות החיילים ואמותיהם, הממשיכות לתמרן בין מטלות החיים, המשפחה והעבודה, למרות התקופה הארוכה שבה הבן או הבעל לא לצדן, כשהמוח משתגע מדאגה והלב נקרע מגעגועים, ועוד מצליחות לשמור ולשדר סוג מסוים של שפיות. בעיניי זאת יכולת על־אנושית, המוכיחה שוב שנשים הן גיבורות על שניחנו בעוצמות נפש פנימיות הייחודיות רק להן.

וזה לא חדש. כבר בעת מתן תורה, כאשר הקב"ה מצווה על משה רבנו לתת את התורה לעם ישראל, הוא מצווה לתת אותה קודם לנשים. כפי שנקרא בפרשת השבוע, "כה תאמר לבית יעקב" ומפרש רש"י, "כה תאמר - בסדר הזה". "לבית יעקב - אלו הנשים". ורק אחר כך "ותגיד לבני ישראל" הגברים.

חכמינו, שכידוע לא כל כך האמינו ש"ליידיז פירסט", התקשו להבין למה דווקא במתן תורה הוקדמו הנשים לגברים. ואף היו שניסו לתרץ זאת בניסיונו הקודם של הקב"ה בציווי הראשון שלא לאכול מעץ הדעת - "אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּשֶׁבָּרָאתִי אֶת הָעוֹלָם, לֹא צִוִּיתִי אֶלָּא לְאָדָם הָרִאשׁוֹן, וְאַחַר כָּךְ נִצְטַוֵּית חַוָּה וְעָבְרָה וְקִלְקְלָה אֶת הָעוֹלָם, עַכְשָׁיו אִם אֵינִי קוֹרֵא לַנָּשִׁים תְּחִלָּה, הֵן מְבַטְּלוֹת אֶת הַתּוֹרָה, לְכָךְ נֶאֱמַר: כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב".

אבל הרבי מליובאוויטש, כדרכו, מסביר שהתורה הייתה חייבת להינתן תחילה לנשים, כיוון שדווקא להן, המצטיינות באמונת בה׳ ויראת ה׳, יש את העוצמות הנדרשות לקבל את "ראשי הדברים" של התורה, את הרעיון הרוחני הכולל, הפנימי והעצמי של התורה. ורק לאחר מכן ניתן היה למסור את "דקדוקי הדברים" - פרטי הביצוע ה"טכניים" לגברים, האמונים על קיום מעשה המצוות בפועל.

הרבי, שהאמין בתובנה זו בכל מאודו, קרא תיגר על המשפט האומר "מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה חזקה", והכריז, "חובת נשי ובנות החסידים לעמוד בשורה ראשונה בכל מפעל של חיזוק הדת והיהדות". הכנס העולמי של שלוחות חב"ד הנערך היום, כ"ב שבט, יום פטירתה של רעייתו הרבנית הצדקנית חיה מושקא ע"ה, שבו נאספות יחד אלפי הנשים המנהיגות ברמה את העולם היהודי ברחבי תבל, מוכיח עד כמה צדק.

"בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים", מלמדים חז"ל. ואני בטוח שגם בימינו, בזכות הנשים הצדקניות, הלוחמות עזות הנפש, אמהות ונשות החיילים, המהוות עוגן של יציבות ומנהיגות את כולנו בימים סוערים אלו - ניגאל! 

הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" תל אביב