השחרור ההרואי של שני חטופים הלילה מוכיח עד כמה חשובה הפעילות צבאית ברפיח זאת מתוך ההערכה כי נמצאים שם חטופים נוספים. 

חילוצם של החטופים הינו מבצע הרואי שייחקק בספרי ההיסטוריה | אהוד יתום
קידום נשים במדע ובטכנולוגיה: התפקיד המכריע של הצבא

הנעת האוכלוסייה היא כאמור סיפור ממושך ואיטי. כפי שראינו בהנעה של האוכלוסייה מצפון הרצועה, מדובר באירוע מורכב לוגיסטי וצבאי, זאת בין היתר בשל החשש שפעילי חמאס ינסו לנוע תחת המחסה של האוכלוסייה.

פעילות צבאית ברפיח היא מורכבת, זאת בשל ההערכות כי יש באזור 1.4 מיליון עזתים מתוך 2.2 תושבים ברצועה בכלל, שלא יכולים להמשיך ולנוע לכיוון מצרים. לכן נדרשת באזור פעילות מאוד כירורגית וזהירה של צה"ל בהפעלת הכוח כדי למנוע פגיעה רחבה באוכלוסייה. לא בכדי, ביידן שוחח עם נתניהו גם בנושא הזה אתמול והביע חשש כבד מאוד מפגיעה באוכלוסייה.

נדרשת מישראל התנהלות זהירה ודיסקרטית מול מצרים כדי להגיע להבנות. השלום הוא נכס אסטרטגי שיש לשמרו ולכן השעיית ההסכם, למרות שזה לא ביטול, הוא תרחיש קיצוני בעל משמעויות רחבות גם בהיבט הבילטראלי וגם האסורי שיש למנוע אותו. גם עבור מצרים, יש לכך משמעויות שליליות, למשל מצד הממשל והקונגרס האמריקני ולכן אני לא חושב שזו אופציה באמת ריאלית בתקופה הקרובה.

עם זאת, כמובן שאי אפשר להתעלם מהסיכון ולכן יש לפעול בחוכמה מול המצרים ולהקפיד לנהל את השיח בדיסקרטיות ולא בתקשורת ולא בהצהרות מביכות. הנעת אוכלוסייה היא כאמור מבצע לוגיסטי מורכב שדורש למשל פתיחת מסדרונות הומניטאריים שדרכם האוכלוסייה תוכל לנוע בבטחה מתוך הבנה שאין בהם ובסביבתם הקרובה לחימה.

בשורה התחתונה - ישראל תהיה חייבת לטפל בגדודי חמאס ברפיח כחלק חיוני ממיטוט חמאס ושחרור החטופים והחטופות בחיים. לצד המשך הפעילות הצבאית המרשימה, היא תידרש גם להתנהלות מדינית חכמה ורגישה בראש ובראשונה מול מצרים וגם מול יתר בעלות בריתנו וידידותינו בזירה הבינלאומית ובאזור.

כחלק מההתנהלות הצבאית והמדינית, ישראל ככל הנראה תידרש לאפשר מסדרונות הומניטאריים להנעת האוכלוסייה ברפיח. ישראל צריכה להמחיש למצרים בשיח הדיסקרטי כי התועלת במיטוט שלטון חמאס תהיה רבה גם לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים של מצרים, ולכן נדרש להמשיך במלחמה תוך התחשבות רבה באילוצים הפועלים על מצרים ובראשם כאמור החשש מזליגת עזתים לשטחה.