אירועי הבוקר בגבול הצפון לא אמורים להפתיע אף גורם. הלחימה החלקית המתנהלת בחזית זו מתרחשת אמנם תחת הבנות בלתי כתובות שלפיהן חיזבאללה וצה"ל מבצעים תקיפות נקודתיות בסמיכות יחסית לשטח הגבול, ונמנעים מכניסה למערכה כוללת שבעת הזו אינה משרתת אף צד. אלא שבסוג לחימה זה, אין לאף צד ביטחון או יכולת לקבוע שלא תהיה הסלמה פתאומית הנובעת מפגיעה מרובת נפגעים או אסטרטגית בשטח האויב.

נסראללה ספג שלוש השפלות - עכשיו הוא הכניס את קבינט המלחמה למלכוד
ישנה רק דרך אחת לדחות את העימות הבא עם איראן | דעה

בראשית הדברים חייבים להודות ולהבין שכדי להכריע את חיזבאללה ולהסיר לחלוטין את האיום הזה, תידרש ישראל למערכה כוללת ומלאה מול הארגון. כזו שמשמעותה היא: מלחמה ממושכת של שבועות ארוכים שבהם תושמד אמנם התשתית הרקטית ותשתיות הטרור של הארגון, אולם במקביל תספוג מדינת ישראל פגיעות לא מבוטלות בחזית ובעורף ברוב חלקי המדינה. שכן למרות יכולות ההגנה האווירית והאנטי רקטית של ישראל, הרי שהיקף הנשק שבידי חיזבאללה יאפשר לארגון לחדור את ההגנה ואף לפגוע בעורף המדינה ובערים מרכזיות בה, להשבית את המשק ולגרום נזקים ניכרים לתשתיות ולכלכלה הישראלית. אין מדובר באיום קיומי עבור ישראל אבל כן מדובר בתשלום משמעותי שיהיה על המדינה ואזרחיה לשלם.  

הנכונות של ישראל כיום לספוג את הפגיעות של חיזבאללה בשטח המדינה, נובעת הן מהלחץ האמריקאי שלא ליזום לחימה כוללת, הן מניהול כלכלת החימושים של צה"ל על רקע הלחימה מול חמאס והן מהצורך לרענן את מערך המילואים ולהכינו טוב יותר למערכה מסוג זה. אולם אם תידרש ישראל להיכנס למלחמה כוללת כבר עתה, יוכל צה"ל לנהל את הלחימה בשתי הזירות במקביל. זה יהיה קשה וארוך יותר מהצפוי אבל עדיין אפשרי. ובכל זאת תעדיף ישראל לדחות את המערכה הזו במספר חודשים כדי להגיע אליה מוכנה וערוכה יותר. גם חיזבאללה מצדו אינו רוצה כעת במלחמה כוללת שכן היא לא תשרת אותו ותפגע בו משמעותית. אולם במצב בו ממשיך הארגון לסרב למהלכים מדיניים שירחיקו אותו מהגבול ויאפשרו את חזרת מפוני הצפון לבתיהם, ובמצב בו ממשיך הארגון לתקוף יעדים בתוך ישראל, הרי שלא מן הנמנע כי פגיעה משמעותית בתוך ישראל, דוגמת זו שאירעה הבוקר בצפת ואף חמורה ממנה, תוביל להתדרדרות מהירה במצב ולהסלמת הלחימה גם בגזרה זו.

לכך צריך להוסיף את התנהלות הדרג המדיני בישראל, שמצד אחד אינו מציב שום אסטרטגיה מדינית עתידית ארוכת טווח ואינו משתתף בבניית ציר מדיני אותו מנסה ארה"ב להוביל ומצד שני עסוק מאוד במאמצי הישרדות פוליטיים בשלטון ותחזוק הקואליציה הסחטנית ממנה מורכבת הממשלה. המשמעות היא שלחימה עם חיזבאללה עשויה באופן פרדוקסלי לשרת את המשך שלטונו של ראש הממשלה ואת המשך קיומה של ממשלת החירום תחת הלגיטימציה לכאורה של מלחמה זו. שיקולים אלו עלולים להכריע את הכף הצבאית לטובת האינטרס הפוליטי ולגרור את ישראל למלחמה כוללת גם אם מבחינה מבצעית ואסטרטגית, אין הדבר נכון בעת הזו.

ידע עם ישראל כי מלחמה בצפון ובדרום מנוהלת על ידי טובי אנשיה ומפקדיה בשב"כ וצה"ל. גם אלו שכשלו ב-7/10 וצריכים לתת את הדין על כך. אבל לא בטוח שהיא מנוהלת מבחינה פוליטית ומדינית על ידי הגורמים המתאימים, הראויים והכשירים ביותר לקבל החלטות אסטרטגיות בתקופה זו. בהיעדר חשיבה אסטרטגית מדינית ארוכת טווח ובהינתן מציאות של אילוצים פוליטיים צרים, אין ביטחון שההחלטות שתתקבלנה, תגענה ממקום ממלכתי בלבד.

על ישראל להשתלב במאמץ האסטרטגי המדיני שמנסה ארה"ב להוביל באזור יחד עם מדינות נוספות, לשאוף להגיע לעסקת שחרור החטופים והחטופות גם במחיר של הפסקה זמנית של הלחימה ובסופו של דבר לתכנן את צעדיה להמשך ובהם גם השמדת חמאס וחיזבאללה במקום ובזמן הנוחים לנו, תוך החזרת ההרתעה הישראלית באזור.

לא בטוח בכלל שההנהגה הנוכחית על חברי הממשלה הקיצוניים שבה, מסוגלת לעשות זאת. טוב יעשו נבחרי הציבור בישראל אם יבינו ויממשו בהקדם את החלפת המנהיגות ובחירתה של ממשלה חדשה.

הכותב הינו ראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ואסטרטגיה באונ' רייכמן