מיומה הראשון של המלחמה כולנו שומעים באולפני הטלוויזיה וקוראים בעיתונים את המילה ״קונספציה״. כל כך הרבה סיפורים מכרו לנו במשך שנים לגבי ביטחון ישראל וכולם התנפצו ברגע אחד בבוקר ה־7 באוקטובר.

אני רוצה להתמקד בשתי קונספציות חשובות: הראשונה היא האמריקניזציה שמחלחלת למדינת ישראל במלחמה הנוכחית. לפני שאסביר למה התופעה הזאת בעייתית בעיניי, חשוב להדגיש דבר חשוב: ארצות הברית היא ידידתנו הטובה ביותר. עזרתה ותמיכתה בנו מתחילת המערכה מוערכות ואני מוקיר אותן מאוד. בלעדיהן אנחנו לא יכולים לנהל את המלחמה הזאת ולהילחם.

יחד עם זאת, בכל יום שעובר אני רואה דברים שמוכיחים לי שאני צודק וזה מדאיג אותי מאוד. הנשיא ביידן אמר לפני כמה ימים ש"התגובה של ישראל ברצועת עזה הייתה מוגזמת״. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן מגיע לישראל כל כמה שבועות כדי ״לפקח״ על מה שקורה כאן ולעתים גם מספק אמירות בעייתיות כמו ״ישראלים עברו דה־הומניזציה ב־7 באוקטובר, זה לא רישיון לעשות זאת לאחרים״.

אני רוצה להזכיר לבלינקן דבר מרכזי שהוא בחר לשכוח: אנחנו לא עושים דה־הומניזציה לעזתים ולפלסטינים, אנחנו לא טובחים באף אחד. הם טבחו בנו. תראה לי עוד מדינה שמאפשרת סיוע לאזרחי אויב כמו שאנחנו עושים. לפני שבכירים אומרים דברי הבל לתקשורת מוטב שיחשבו קצת.

ישראל היא מדינה עצמאית וריבונית והגיע הזמן שתתחיל להתנהג ככזאת. הביקורים של בכירים אמריקאים בישראל, כמו גם ההשתתפות שלהם בקבינט המלחמה, מהווים פגיעה ביכולתה של ישראל לנהל את המלחמה על פי האינטרסים החשובים לה, בראש ובראשונה. לא נוכל להיפטר לגמרי מהסיוע והתמיכה של האמריקאים, אבל זו העת לחשיבה מחודשת על טיב היחסים ועל רמת הסיוע והמעורבות שאנחנו מאפשרים להם, כי בסוף אנחנו אלה שמתמודדים עם האויבים ועם הטרור הרצחני הזה ולא הם.

הקונספציה השנייה היא תחושת התבוסתנות שמוכרים לנו בחלקים רבים של התקשורת. פותחים מהדורות עם כותרות של הפסד וביקורת. תמצאו במהדורות האלה יותר ביקורת על הממשלה וכמעט אף פעם מילה של פרגון לדרג המדיני גם כשמגיע לו. עיתון "הארץ" אפילו הגדיל לעשות כשאחד מהכותבים בו פרסם מאמר תחת הכותרת: ״צריך להגיד ביושר: אנחנו לא יותר טובים מחמאס״. אני לא מבין מה הדחף של ערוצי תקשורת מסוימים לתת דלק לתעמולה של חמאס. אתם נהנים שמשתמשים בכם נגדנו?

הדוגמה הטובה ביותר למשותף לשתי הקונספציות היא האמירה של גיל תמרי: "נתניהו רוצה את כל החטופים מתים״, ובדיוק בבוקר שאחרי כן צה״ל חילץ שני חטופים מלב רפיח במבצע מטורף. תמרי צריך להתבייש, אבל מעבר לחומרת האמירה הזאת וההסתה המפורשת נגד ראש הממשלה, הוא וחבריו משרתים ומקדשים את האמריקניזציה גם כשיש דברים שנוגדים את טובתה של מדינת ישראל, וזה מאוד מטריד.
הגיע הזמן להפסיק ללכת שבי אחרי תפיסות עולם שמכתיבים לנו, להסתכל על המציאות ולנהל דיון מהותי בסוגיות חשובות.