ההסלמה החמורה בגבול הצפון בימים האחרונים קשורה באופן ישיר לנאומו של חסן נסראללה. העובדה שהארגון מסרב לנטוש את המשוואה לפיה כל עוד צה"ל נלחם בעזה כנגד חמאס, חיזבאללה ילחם כנגד ישראל בגבול הצפון, מובילה לכך שאין כרגע פתרון מדיני באופק שגם יאפשר את חזרת התושבים לבתיהם וגם יוביל לעצירת האש מצד חיזבאללה.

המטח לצפון יהפוך את השולחן? ניר דבורי: "מדובר באירוע משמעותי" | האזינו
הייתה בדרכה למיגונית ונפגעה: פרטים חדשים ממות החיילת בצפת

הגם שהעימות בין ישראל לחיזבאללה מתרחש בגבול הלבנון, עמדת חיזבאללה קושרת הלכה למעשה את העתיד המערכה בצפון להסכמה אפשרית של חמאס וישראל על הפסקת אש ברצועה, וכשזו לא נראית באופק, העימות בצפון צפוי להמשך ואף להסלים, שכן אף מו"מ על הסדר כלשהו בצפון לא יכול להתחיל כל עוד האש נמשכת. 

למרות המכות הכואבות שספג הארגון מאז ה-8 לאוקטובר, והמספר הגבוה (מעל 200), של הרוגים מצד הארגון באופן שפוגע בו (ולראיה הדברים של נסראללה בנאום אמש לגבי הצורך לשמור על בטחון מידע ובכך להקשות על ישראל לפגוע בארגון), נראה שהוא נותר מחויב לציר ההתנגדות ופועל לפסק את כוחות צה"ל כך שלא יוכלו לרכז את כל מאמציהם כנגד ארגון חמאס בעזה. עובדה זו מובילה לכך שסביר שללא כל קשר לפעילות הישראלית מול הארגון, הוא לא יעצור את הלחימה בצפון, ובהתאם לדברי נסראללה בנאומו אמש, הוא יהיה מוכן להרחיב את העימות אם ישראל תחפוץ בכך.

חסן נסראללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
חסן נסראללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

כאשר אין הפסקת אש באופק ובמקביל ישנם עימותים אלימים בין חיזבאללה וצה"ל מידי יום ביחד עם הלחץ "מבפנים" על ממשלת ישראל להחזיר את התושבים לבתיהם בצפון, הסבירות להתדרדרות גבוהה ביותר, והיא באה לידי ביטוי גם בהסלמה בהצהרות של שני הצדדים. העובדה שחיזבאללה פועל מתוך אוכלוסייה אזרחית ומנגד לא מהסס לפגוע ביישובים אזרחיים בצפונה של ישראל מהווה מתכון בטוח "לזליגות" שמובילות לפגיעה גם באזרחים וכתוצאה מכך להסלמת התגובות בין הצדדים.  

וכך, כשאין מנגנון מדיני שיכול לכפות את סיום הלחימה, ומנגד הצדדים "משחקים באש" תרתי משמע, נראה שההתדרדרות (כמעט) בלתי נמנעת, בוודאי כאשר נראה שהסבירות בעת הנוכחית להסכם בין ישראל חמאס היא נמוכה ביותר, וההבנה המסתמנת שלאחר מעל ל-100 ימי לחימה בצפון היכולת לשלוט על "גובה הלהבות" נשחקת באופן מהותי. 

זירת הפגיעה בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
זירת הפגיעה בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בשורה התחתונה, המציאות בצפון "מושכת" את הצדדים לעימות למרות שלכאורה אין לצדדים עניין בו. לחיזבאללה אמנם יש אופוזיציה פנימית חזקה בלבנון שאסור לזלזל בה, וגורמים רבים במדינה זו חוששים מאוד מהגעה למערכה הרסנית מאוד למדינה שהארגון עלול להוביל את מדינת לבנון אליה. אבל מהלכי חיזבאללה מעידים שיותר משהארגון חושש ממערכה הוא מוטרד מהמשמעות של נטישת חמאס במערכה מול ישראל. וכך, ללא הפסקת אש באופק בעזה, ועם "עליית מדרגה" בפעולות הצבאיות ביממות האחרונות, ולמרות הרצון לשמור על "המשוואות" הקיימות, נראה שיהיה קשה למנוע את השלב הבא בהסלמה בין הצדדים.  

דני (דניס) סיטרינוביץ' הוא חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, ושירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון