מלחמות, פיגועי טרור ופעולות גרילה על ידי אויבים מחוץ לגבולות המדינה ובתוך גבולות המדינה מלווים את שגרת חיינו עשרות שנים, עוד בטרם זכתה מדינת ישראל לעצמאות.

"מלחמת דת": חמאס מאיימים לאור הגבלות העלייה להר הבית | דיווח
נתק? "בדיחה אחת גדולה": בחמאס טוענים - זה מה שקרה בצמרת ארגון הטרור

בימים אלה, וזה יותר מארבעה חודשים, מנהלת ישראל מערכה צבאית התקפית, נגד ארגוני טרור רצחניים - חמאס והג'יהאד האסלאמי. זו מלחמה שנכפתה עלינו לאחר הטבח האיום שבוצע על ידם ב־7 באוקטובר.

זאת הייתה פעולת טרור נרחבת, שלא ידענו מעולם, ואין לה תקדים בשנות הסכסוך הרבות שמלוות את קיומנו. ניתן להגדיר מלחמה כסכסוך בין מדינות ריבוניות, שהופך לעימות צבאי ומלווה בשפיכות דמים לאורך זמן. האירועים שמלווים אותנו בעת הזו, עונים להגדרה. אלא שהלוחמה המתנהלת היא לא נגד צבא של מדינה ריבונית, אלא נגד ארגוני טרור.

תיעוד של פעילות הכוחות בבית החולים "נאצר" ואיתור ארגזי התרופות (צילום :דובר צה"ל)

מכאן נובעת השאלה, מהו טרור? הטרור הוא שימוש באלימות, ברצח ובפגיעה בחפים מפשע, על מנת להטיל פחד ואימה, לשם השגת מטרות מדיניות ופוליטיות. זו הגדרה שעונה על שהתרחש ב7 באוקטובר.

התמרון הקרקעי ברצועת עזה הפך מהר מאוד ללוחמה נגד כוחות גרילה. המשמעות היא שרוצחי חמאס והג'יהאד מנהלים על אדמת רצועת עזה ובמנהרות מאבק אלים, שבמהלכו נערכות פעולות התקפיות רצחניות נגד מטרות צבאיות על מנת להשיג מטרות פוליטיות ומדיניות.

הטרור פועל בערים ובריכוזי אוכלוסייה, ומבצעיו מורכבים מחוליות של בודדים. הטרוריסטים פועלים בכיסוי של אזרחים תמימים, משתלבים בנוף האנושי, עד שלב ביצוע - כשהם מתחילים בפעילות רצחנית.

לוחמי גרילה מגיחים ממחבואם, תוקפים ונעלמים. טרור וגרילה הן תופעות לוחמה של התשת אויב באמצעות פיגועים רבים וקשים, תוך שימוש במניפולציות, בשקרים ובלוחמה פסיכולוגית. המחבלים מנצלים את אמצעי התקשורת כדי לפרסם את המבצעים שלהם. זוהי לוחמה אכזרית ונקמנית, מלווה בשנאה ועוינות.

התמרון הקרקעי של צה״ל ברצועת עזה נתקל מעל הקרקע ובתת־הקרקע, בארגוני טרור, שהחברים בהם הפכו בעל כורחם ללוחמי גרילה מפוחדים ונסוגים שמדי פעם יוצאים מתוך הפירים והמנהרות, יורים ונעלמים בתוך המבוך העמוק. חלקם מרים ידיים ונכנע, ביודעם שניצבות בפניהם שתי אפשרויות - להיכנע או למות.

מלחמת גרילה מתישה מקשה מאוד על חיילי צה״ל האמיצים וגורמת להתנהלות צבאית זהירה, בדרך עקב בצד אגודל, על מנת להשיג את יעדי המלחמה הקשה והמורכבת.

בשל אופי הלחימה, קשה יהיה למוטט ולהכריע את ארגוני הטרור ויידרש הסכם זמני, שיאפשר את השבתם של כל החטופים, בכל מחיר שיידרש. ואני מדגיש - בכל מחיר שיידרש, שכן מדובר במשימה לאומית, מוסרית, ערכית, הכרחית ומיידית בשל הפקרתם של החטופים על ידי המדינה.