השלטון המקומי ספג בכהונה האחרונה אירועים בסדר גודל גלובלי. כבר הספקנו לשכוח שהכהונה התנהלה במקביל לשלוש מערכות בחירות ארציות, אי־העברת תקציב מדינה במשך שלוש שנים, מגיפה עולמית ואם רצף האירועים לא הספיק, באה שנה של עימותים סביב המהפכה המשפטית, ולבסוף, כשלושה שבועות לפני מועד הבחירות המקורי, פרצה המלחמה. בתוך הכאוס, השלטון המקומי הפך לאי של יציבות שלטונית. ראיה לכך היא שהשלטון המקומי זוכה לאמון ציבורי רב יותר ממערכת המשפט, המשטרה, הכנסת והממשלה.

בישראל לא פוסלים עסקה ארוכת טווח: "לא מדברים על זה בפומבי, גם מטעמים פוליטיים"
לקראת הרחבת התמרון? הביקור הסודי של הרמטכ"ל וראש השב"כ במצרים

היחסים בין הרשות המקומית לאזרח מתבטאים בבחירה אישית וישירה של התושב את ראש הרשות שלו. כמו כן, צורת השלטון המקומי מצמצמת באופן משמעותי את היכולת לפזר מועצה ולהדיח ראש רשות. בכך ניתנת יכולת לייצר רציפות שלטונית שמתמרצת את נבחרי הציבור והדרג המקצועי להוביל תהליכים ארוכי טווח.

על אף התדמית הרווחת, השלטון המקומי בישראל הוא בעל סמכויות מועטות בהשוואה למדינות ה־OECD, ולמעשה ישראל היא מהמדינות הריכוזיות בעולם. לדוגמה, מעל 95% משיעור המיסוי של רשות מקומית נקבע על ידי הממשלה, ובעוד שהמשרד האמון על הרשויות המקומיות הוא משרד הפנים, כל החלטה של הרשויות המקומיות מפוקחת על ידי משרדי ממשלה השונים.

עד לא מזמן הרשויות המקומיות השלימו עם המציאות הזו, אך בשל האירועים שהוזכרו, הן הבינו שעליהן להיות המבוגר האחראי. ביטוי לכך ראינו בקורונה, כאשר ראשי רשויות סירבו לקבל את מרות השלטון המרכזי וניהלו את המשבר באופן מקומי ולמעשה לקחו לעצמם אוטונומיה כמעט מלאה מהממשלה. לאחר מכן גברו הקולות לייצר שינויים ואלה הובילו להחלטה 675 של ממשלת השינוי, שעיקרה היה ביזור סמכויות לשלטון המקומי והפחתת רגולציה.

נפילות ברמת הגולן (צילום: סעיף 27א')

לנו כתושבים יש נטייה לבוא בתלונות אל ראש העיר והמועצה אם האוטובוסים אינם עוברים בתדירות מספקת, אם יש מחסור בניידות ביטחון, אם הארנונה גבוהה מדי, או אם הצוות החינוכי לא עונה על הצרכים. הבעיה היא שלרוב לראש העיר ומועצת העיר אין כל סמכות בנושאים הללו.

האם הוגן להציב את הרשויות המקומיות ככתובת עבור התושבים, כשבפועל הן נעדרות או נטולות סמכות? האם שר החינוך יכול לחלוש על עשרות אלפי מוסדות חינוך ולדעת לייצר תוכנית פדגוגית מותאמת?

האם לא הגיוני לייצר שיתוף פעולה ברמת קבלת ההחלטות והסמכויות על המרחב התחבורתי העירוני? אם נצרוך את רוב השירותים מהרשות המקומית, נקבל התאמה אישית כשהרשות המקומית תהיה חלק מרכזי בקבלת ההחלטות הנוגעות לחיינו.

הבחירות הן הזדמנות לייצר מציאות פוליטית שונה עם נבחרי ציבור ראויים ואמינים, שייצרו מרחב ציבורי־פוליטי בעל שקיפות. הגיע הזמן שנבחרי ציבור יהיו בעלי הכשרה ותנאים מיטביים לביצוע תפקידם תוך קבלת תגמול על כך ושנראה יותר נשים בזירה המקומית, הגיע הזמן לחוק יסוד: השלטון המקומי, להגדרה ברורה של הרשות המקומית, תפקידה וסמכויותיה.