הפיגוע המזעזע במוסקבה ב-22.3 שגבה את חייהם של יותר מ-150 בני אדם החזיר לכותרות את דאעש. כאילו אמרו מנהיגיו: מרוב חדשות על חמאס שכחו אותנו, אז הנה תזכורת. ארגון "המדינה האסלאמית" חוסל פיזית ב-2017 אחרי שכבשה הקואליציה האמריקאית את שני מרכזיו - מוסול במערב עיראק וא-רקה בצפונה של סוריה. למרות ההבדלים האידיאולוגיים, יש לא מעט מן המשותף לדאעש ולחמאס.

דאעש הוא פלג של אל-קאעדה עם האידאולוגיה הוהאבית ג'יהאדיסטית וחמאס פלג של "האחים המוסלמים" המעוניין בהחזרת האסלאם למקורותיו באמצעות תעמולה. למרות ההבדלים באמצעים להשגת המטרה והגישה הפרגמטית (מתונה יותר כביכול) של "האחים", היעד הסופי של שניהם אינו שונה בתכלית – הקמתה מחדש של הח'ליפות והחלתה של השריעה. לשם השגתה של המטרה כל האמצעים כשרים אצל שני הארגונים: דאעש וחמאס אינם רואים כל בעיה מוסרית לבצע זוועות בשם הדת, כי האויב "הכופר" אינו בגדר בן אדם מבחינתם ודמו מותר. 

המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה (צילום: רשתות ערביות)
המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה (צילום: רשתות ערביות)
 

ארגון דאעש איבד את אחיזתו בשטח ו"הח'ליפות" הענקית שהתקיימה בין השנים 2017-2014 כבר הוכרעה בשיתוף פעולה נדיר בין ארה"ב ורוסיה. הקואליציה האמריקאית פעלה נגד דאעש בעיראק ובצפון סוריה בסיוע הלוחמים הכורדים על הקרקע. רוב תרומתה של רוסיה למלחמה נגד "הח'ליפות" היה בלחימה בסוריה. מאז, יש לדאעש חשבון פתוח עם רוסיה וארה"ב גם יחד. אך זה לא מפריע לתומכי רוסיה במזרח התיכון לחזור שוב ושוב על תיאוריית הקונספירציה, לפיה ארה"ב מפעילה את דאעש כדי לערער את היציבות במזרח התיכון וכדי לספק תירוץ להשאיר כוחות אמריקאים בעיראק ובסוריה. גם כעת, אחרי הפיגוע במוסקבה, חוזרים פרשנים ערביים לא מעטים על התיאוריה שארה"ב עומדת מאחורי הפיגוע של דאעש כדי לסייע לאוקראינה כביכול. 

מי ביצע את הפיגוע?
סוכנות "אעמאק" של דאעש הפועלת בטלגרם פרסמה נטילת אחריות לפיגוע במוסקבה. הפיגוע בוצע ע"י אחד התאים הרדומים של הארגון "וִּלַאיַת חֻ'רַסַאן" (מחוז ח'רסאן, שהיה בימי הביניים בחלקים של איראן, אפגניסטן וטורקמניסטן). ארגון זה פועל במזרחה של אפגניסטן מאז 2015. הוא נלחם נגד תנועת הטליבאן על השליטה במדינה ונאלץ לרדת למחתרת עם השתלטות הטליבאן בספטמבר 2021, אחרי נסיגת ארה"ב מהמדינה. הנסיגה האמריקאית פגעה משמעותית ביכולות המודיעיניות של המערב לעקוב אחרי פעילותו של "מחוז ח'רסאן". 

כמו שאר פלגי דאעש, מחשיב "מחוז ח'רסאן" את כל המוסלמים בעולם שאינם תחת שליטתו ככופרים, בין אם הם סונים או שיעים. על כן, הם ביצעו פיגועים נגד מסגדים סונים באפגניסטן וגם נגד יעדים שיעים באיראן. אויביהם הראשיים של דאעש נותרו כאמור ארה"ב ורוסיה. ב-2021 ביצע "מחוז ח'רסאן" פיגוע קשה נגד חיילים אמריקאים בשדה התעופה של קאבול ונהרגו 13 חיילים ו-200 אפגנים שניסו לברוח מהמדינה. 

נראה כי כאשר מדובר במאבק נגד דאעש, נשמר שיתוף הפעולה בין שתי המעצמות הגדולות. ארה"ב שלחה אזהרה לרוסיה לפני כחודש, על כך שקיימת כוונה של דאעש לבצע פיגועים ברוסיה. לטענת שירותי הביטחון הרוסיים ה-FSB, בתחילת מרץ אכן סוכלו שני פיגועים של דאעש, האחד בעיר קראמבולאק בצפון הקווקז והשני בבירה מוסקבה נגד בית כנסת יהודי. 

זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: Sergei Vedyashkin/Moscow News Agency/Handout via REUTERS)
זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: Sergei Vedyashkin/Moscow News Agency/Handout via REUTERS)

אין ספק כי דאעש מנסה לנצל לטובתו את חוסר היציבות העולמית כדי לזרוע עוד אנרכיה וללבות סכסוכים ומלחמות. המלחמות באוקראינה ובעזה מחזקות את המוטיבציה של דאעש לבצע את הפיגועים דווקא עכשיו. חשוב לציין, כי דאעש סובל ממשבר באזורים שהיו בעבר תחת שליטתו. עם זאת, חוליות של הארגון מתקיימות עדיין במדבריות של סוריה ועיראק ומוציאות לפועל פיגועים מדי פעם כדי לאותת שהארגון עדיין קיים. בפברואר ציין דובר האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה כי לפחות עשרת אלפים מחבלי דאעש מסתובבים במדבר הסורי.

לטענתו, הארגון הוציא לפועל 50 פיגועים נגד הצבא הסורי וכוחות כורדיים מתחילת השנה. אך מחקר שערך לאחרונה ה-BBC חשף כי המספר הזה נמוך בהרבה ממספר הפיגועים בשנים שעברו. לפי המחקר, מספר הפיגועים של הארגון ברחבי העולם ירד דרסטית מאז 2018 והגיע לשפל כל הזמנים ב-2024. הסקר הבריטי כלל גם את "ולאית ח'רסאן" באפגניסטן, שנטל אחריות לעשרים פיגועים בלבד ב-2023 לעומת 145 ב-2022 ו-293 ב-2021. אלא שהנתונים גם מראים כי הפיגועים האחרונים היו קטלניים יותר מאשר בעבר מבחינה מספרית. לדוגמא, בפיגוע האחרון ב-2023 פוצץ עצמו מתאבד באסיפה של "אגודת פַדְל של חכמי האסלאם" בצפון מערב אפגניסטן, והרג 60 איש. לפי המחקר של ה-BBC פעילות דאעש עוברת יותר ויותר לאזור אפריקה, תוף ניצול חוסר היציבות ומלחמות האזרחים ביבשת. המקום היחיד בו חלה עלייה במספר הפיגועים של דאעש הוא במזרח מאלי ליד גבול ניגריה וגם באסיה באזור הפיליפינים. 

מדוע בעיתוי הנוכחי?
לדאעש חשבון ישן עם רוסיה, החל במלחמה בין אל-קאעדה (הארגון ממנו התפלג) לבין ברית המועצות באפגניסטן בשנות ה-80, מלחמת רוסיה נגד דאעש בסוריה לפני כעשור וכלה בסיוע הרוסי (בעיקר כוחות וגנר) הנוכחי למדינות אפריקה נגד דאעש במערב אפריקה, בעיקר במאלי, בורקינה פאסו וניגריה. העיתוי לפיגוע במוסקבה קשור כנראה גם לעובדה, כי הפגיעה בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שזה עתה "נבחר" לקדנציה נוספת, היא אחת המטרות של דאעש. לא מן הנמנע, כי המוטיבציה לפיגוע היא גם פנים-ארגונית. מנהיג "מחוז ח'רסאן" החדש יחסית, שהאב אל-מוהאג'ר, מתאמץ להוכיח את יכולותיו כדי לקבל תפקיד פיקודי בכיר יותר בארגון. 

יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

החשש בחמאס – ללכת בדרכו של דאעש
החשש הכבד ביותר של חמאס הוא להגיע למצב בו נמצא דאעש כיום: לאבד אחיזה בשטח, להקים מפקדות במדינות עולם שלישי בלתי יציבות או להסתתר בעולם באמצעות תאים רדומים. בפחד הגדול ביותר של חמאס הוא לאבד את השליטה בעזה ולנדוד במחתרת בין מדינות מחשש לחיסולים. נראה כי לבנון תהיה המקום היחיד באזורנו בו יהיה חמאס רצוי (בחסות חזבאללה ובמחנות הפליטים) ביום שאחרי המלחמה בעזה. ספק אם טורקיה וקטר ירצו להמשיך ולהעניק לארגון חסות כאשר מנהיגיו על הכוונת של המוסד וכבר אינם מייצגים את רצועת עזה.

רמת החשש של הנהגת חמאס עלתה משמעותית לאחרונה בעקבות רדיפת "האחים המוסלמים", ארגון הבית של חמאס, ברוב מדינות האזור. "האחים" הוצאו מחוץ לחוק בירדן, סוריה, מצרים, תוניסיה ובמדינות המפרץ. לאחרונה הוטל גזר דין מוות על מנהיג האחים במצרים ונשללה אזרחותו של המנהיג בטורקיה.

דאעש איבד את "הח'ליפות" וכעת חמאס קרוב לאבד את עזה ואף את חלום "פלסטין השלמה". יש להניח, כי אם וכאשר יהפוך חמאס לארגון חסר אחיזה בעזה הוא ילך בדרכו של דאעש וינסה לבצע פיגועים בעולם, ככל הנראה ימקד את פעילותו נגד קהילות יהודיות ותיירים ישראלים. את חמאס, כמו את דאעש לא ניתן לחסל כאידיאולוגיה למרבה הצער, כפי שיש עדיין בעולם ניאו-נאצים. אך בכל זאת, הניסיון של דאעש מלמד כי ניתן להחליש את חמאס משמעותית, לקחת ממנו את האחיזה בשטח ולהפוך אותו מרודף לנרדף.  

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC