אני בת 78, ויש לי בעיה שמאוד מטרידה אותי – הירידה בזיכרון. אני מאוד פעילה, משתתפת בחוגי ספורט, שרה במקהלה, שומעת מוזיקה, מתנדבת בשתי עמותות, קוראת עיתונים כל יום, הולכת להרצאות, נפגשת עם חברות ומתעניינת בכל דבר. יש לי מעט מאוד שעות טלוויזיה בכל יום, ואני פעילה בבית ומקפידה על תזונה נכונה. בבדיקת C.T ראש אובחנה אצלי אטרופיה מוחית קלה, יתר הבדיקות במצב סביר. הייתי אצל כל מיני רופאים מקצועיים, עשיתי טיפולי ריפוי בעיסוק. אני שוכחת שמות וכל מיני דברים שנאמרו לי, ואני יכולה לשכוח כתבה שראיתי או משהו שראיתי בטלוויזיה. זה מאוד מתסכל אותי כי אני מרגישה חוסר שליטה, וחוששת מהידרדרות נוספת. קראתי שבקרב מזרחים, הסיכוי לדמנציה גדול יותר. מה ניתן לעשות בעניין?

ברוכה הבאה למועדון. ירידה בזיכרון בגיל 78 קיימת אצל כולם, ואם מישהו אומר שאין לו – כנראה הוא לא זוכר זאת. הגוף שלנו מזדקן, בגיל 40 אנחנו צריכים משקפיים בדרך כלל, ובגיל 60 מתחילים לשכוח שמות ושוכחים למה באנו למטבח. לפעמים זה הפרעה בזיכרון ולפעמים בריכוז. אטרופיה מוחית היא ממצא שרואים אותו הרבה בגיל הזה, זו התכווצות של המוח, אך לא תמיד יש מתאם בין זה ובין ירידה קוגניטיבית. מה שאת מתארת מתאים להפרעת זיכרון תלוית גיל ולא לדמנציה. את מקבלת תרופות שאומנם נותנים בדמנציה, אך הן ניתנות גם כדי לחזק קצת את הזיכרון.

מצות משמינות יותר מלחם? אתם תהיו בהלם מהתשובה | ד"ר מאיה רוזמן
בחלום הלילה: סובלים מסיוטים מאז שבעה באוקטובר? קראו את זה

אני בן 39, ובבדיקות הדם האחרונות שעשיתי מצאו לי ערכים מאוד גבוהים של ברזל חופשי בדם, אך לעומת זאת ערכים אפסיים כמעט של מאגרי הברזל. זה לא כל כך מסתדר לי, והומלץ לי משום מה לקחת תוספי ברזל. מה זה יכול להיות?

רמות הברזל שאתה מתאר לא מאוד גבוהות, אלא גבוהות. אלה בדיקות נפרדות לכל אחד מסוגי הברזל. אני רואה הרבה מאוד מקרים של ברזל גבוה, וצריכים לעשות בירור כללי ובירור המטולוגי של רופא כלי דם. לפעמים יש מחלות פנימיות שקשורות לברזל גבוה. לעתים יש מצבים שבהם הגוף מפרק ברזל מסיבות שונות, ואז הוא יכול להצטבר בדם. אנחנו רואים הרבה תופעות כאלה. אני מציע לך לפנות קודם כל לרופא פנימי. לא צריך לרוץ לרופא ביום ראשון אבל כן לבדוק זאת. ישנן מוטציות גנטיות שגורמות לכל מיני תופעות כאלה. התוצאות הללו לא אמורות להדיר שינה מעיניך, אך כן כדאי שתהיה במעקב.

תוספי ברזל, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
תוספי ברזל, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')


אני בת 74, וקרה לי מקרה מאוד מוזר, אף אחד לא יודע מה היה. התעוררתי בוקר אחד, וכשרציתי לקום הרגשתי שיש לי סחרחורת, כאילו אני עומדת להתעלף. ניסיתי לקום במשך שעה, חברה שלי מדדה לי סוכר ולחץ דם, והמדדים יצאו גבוהים. לקחו אותי למיון, עשו לי כל מיני בדיקות אבל לא הצליחו למצוא משהו. בסוף כתבו לי באבחנה שיש לי תסמונת נוירולוגית של סחרחורת.

אם אכן הייתה לך ירידת סוכר, זה יכול לגרום לחולשה, לסחרחורת ולתחושה לא טובה. אם שותים משהו שמכיל סוכר, התחושות הללו אמורות להשתפר. יש הרבה אנשים שסובלים מהתקפים של סחרחורת, ואם זה אכן המצב הוא עלול לחזור, ואין מה לפחד מכך. מי שסובל מכך מפחד לזוז מהמיטה, בשעות הראשונות הסחרחורת מאוד קשה, ולאט־לאט היא הולכת ומשתפרת. תופעה כזו יכולה לחזור אחרי כמה חודשים או כמה שנים, ולא תמיד היא חוזרת. זה מה שקרוב לוודאי קרה לך.